Oresi:
Designové a technologicky vyspělé prvky už nejsou záležitostí jen luxusních kuchyní
17. června 2021
2 minuty
Jako největší výrobce a dodavatel kuchyní v České republice je společnost Oresi známá většině zdejší veřejnosti. Pokrývá všechny segmenty trhu, přičemž díky své velikosti může zavádět dříve nedostupné designové a technické vymoženosti i do střední třídy svých kuchyní. Tento přístup se osvědčil a pomohl firmě získat řadu ocenění – mezi jinými například certifikát zákaznické spokojenosti od společnosti Tayllor & Cox nebo Známku kvality, kterou jí udělila porota přehlídky Stavba roku. S technicko-provozním ředitelem Janem Karáskem z centrály společnosti v Březí u Říčan jsme hovořili o konceptu Oresi, trendech v tomto rychle se rozvíjejícím oboru i logistické náročnosti procesů souvisejících s výrobou.
Společnost Oresi získala během několika málo let po svém založení v roce 2005 největší podíl na tuzemském trhu. Jak se vám to podařilo?
Veškerou pozornost soustředíme na to, abychom jako specialisté na výrobu kuchyní byli nejen jedničkou v obchodním smyslu, ale i dobrými reprezentanty daného řemesla. Pečlivě sledujeme jeho vývoj a aktuální trendy – a nebojím se říct, že v mnoha oblastech jsme zároveň inovátory. Od designu až po logistiku.
Co se pro úspěch ukázalo jako klíčové – a současně nutné k tomu, abychom si svou pozici i nadále udrželi – je pracovat všude tam, kde je to možné, s aktuálně nejvyspělejšími technologiemi. Jen tak lze totiž dosáhnout potřebné efektivity. Týká se to nejen samotné výroby či logistických procesů, ale i nastavení úrovně uživatelského komfortu u výrobků nebo zákaznické spokojenosti. Přínosy se pak musí odrazit v celé cenové škále kuchyní, ať už si zákazník vybere kuchyň za 30 tisíc, anebo za milion.
Co z vaší pozice na trhu plyne pro zákazníky?
Velký objem produkce nám zajišťuje nejvýhodnější vstupy. Nakupujeme materiály a komponenty u renomovaných evropských výrobců, ale vzhledem k velkým obratům je pořídíme výrazně výhodněji, takže z nich pak můžeme vedle luxusních kuchyní vyrábět i finančně dostupné kuchyně střední třídy. Nezanedbatelnou výhodou pro zákazníky je také fakt, že naše kuchyňská studia najdou po celé republice, a je proto jednoduché osobně si prohlédnout například různé materiály či povrchy.
Kde se vaše kuchyně vyrábějí a čím je specifická každá ze čtyř značek, jež máte v portfoliu?
Kuchyně vyrábíme v ultramoderních provozech v Německu, Rakousku, Polsku a Česku. To nám umožňuje zkombinovat vysokou pružnost v dodávkách s kvalitou a cenovou výhodností. Každá ze značek, které nabízíme, reprezentuje určitou cenovou kategorii. Kuchyně Dolti zastupují standardní střední třídu, přičemž řada Dolti Collection je jejich designovou nadstavbou, kterou jsme připravili ve spolupráci s italským designérem Andreou Capovillou. Když řeknu, že jsou to kuchyně střední třídy, musím také dodat, že toto označení se vztahuje především k ceně, protože kvalitou, atraktivitou provedení a módními dekory kuchyně těchto dvou značek svou třídu překračují. Proto jsou to naše nejprodávanější řady. Vedle toho máme v portfoliu také prémiové kuchyně naší vlastní značky Livanza a luxusní německé kuchyně Bauformat.
Jaké jsou podle vás nejvýraznější aktuální trendy, pokud jde o design a funkce kuchyní?
Dnes je největším trendem v designu kuchyní matný povrch v různých odstínech. U nás v České republice se na vrcholu zájmu stále drží bílá barva, čím dál častěji se ale začínají prosazovat i různé světlé odstíny šedé či kávové. Mezi designéry i zákazníky poslední dobou také pozorujeme rostoucí zájem o dekory s kresbou dřeva. Současné technologie nám umožňují tvořit dřevodekory s mimořádně přesvědčivou kresbou a přirozeně působícím reliéfem. Na významu nabyly také technologicky vyspělé spotřebiče a různé pomůcky pro lepší prostorové řešení v podobě rafinovaných výsuvů či výklopů.
Nakolik jsou podle vás Češi vstřícní vůči různým novinkám a použití neobvyklých materiálů?
Pokud jde o design, jsou Češi spíše konzervativní. Postupně se to ale mění. Když jsme před 10 lety přivezli novinky z Milána, většinu zákazníků nijak zvlášť neoslnily, zatímco dnes už mají lidé pro materiály, prvky a dekory v duchu aktuálních trendů mnohem větší pochopení. Trochu jsme snad k tomu přispěli i my, protože naše kuchyně se často objevují v oblíbených seriálech, filmech a časopisech. Pořizují si je také mnohé známé osobnosti. To všechno širokou veřejnost inspiruje, a postupně tak dochází k posouvání obecného vkusu směrem k atraktivním novinkám.
Jaký z materiálů, které při výrobě kuchyní vaše společnost používá, považujete technologicky za nejvíce „high-tech“?
Používáme nábytkové desky se speciální antibakteriální úpravou nebo s úpravou proti ulpívání otisků prstů. To je nepochybně velmi přínosné pro pořádek a čistotu v kuchyni – a zároveň je to jeden z vědeckých poznatků přenesených do běžného života. Osobně jsem ale asi nejvíc hrdý na možnosti našich výrobních technologií. Třeba frézy s diamantovými hranami nebo laserové „pily“, kterými je možné řezat desky natolik čistě, že k sobě hrany dokonale přilnou. Díky tomu pak mohou skříňky a dvířka sloužit dlouhá léta, aniž by se na nich projevil zub času. Jsou to nástroje a technologie, jaké má v tuzemsku k dispozici pravděpodobně jen málokdo.
Jako technicko-provozní ředitel musíte řešit souběh mnoha procesů různého druhu…
Ročně v České republice vyexpedujeme a zrealizujeme přibližně 12 tisíc kuchyní. Prodáváme je prostřednictvím kuchyňských studií po celé republice – a všude samozřejmě garantujeme stejný standard služeb. Tím je dáno, že se musíme maximálně soustředit na fungování všech logistických, kontrolních a procesních mechanismů. Pro mne to znamená, že musím v reálném čase vidět, co se děje ve skladové hale kousek od mé kanceláře, ale také u zákazníka při truhlářské finalizaci kuchyně 300 kilometrů od naší centrály. Tam, kde je to možné, nasazujeme moderní technologie a procesy digitalizujeme. Na druhé straně nám hodně pomáhá naše tradičně rozsáhlé skladové hospodářství. Z velké části jde o kuchyně na míru s různými atypickými řešeními. Abychom mohli zákazníkům dodat, co potřebují, máme skladem zhruba 80 000 základních modulů a dalších komponent včetně příslušenství.
Často vás oslovují také developeři. Čím je spolupráce s nimi specifická oproti jednotlivým zákazníkům, pokud odhlédneme od rozmanitosti návrhů?
Dlouhodobě spolupracujeme s těmi největšími developery, jako jsou Finep, Ekospol nebo Canaba. Zapojujeme se ale i do menších developerských projektů. Vnímáme také rostoucí poptávku v oblasti nájemního bydlení, kde jsou nároky na nízkou cenu, ale vysokou kvalitu z hlediska trvanlivosti a odolnosti kuchyně ještě větší. Jak developeři, tak pronajímatelé si nás vybírají, protože poskytujeme dobrý poměr kvality a ceny a mohou se na nás spolehnout, pokud jde o flexibilitu dodávek. Každý, kdo podniká a je závislý na spolupráci s partnery, takové vlastnosti oceňuje.
František Padevět,
regionální korporátní centrum České spořitelny Praha východ
V čem konkrétně Spořitelna firmě Oresi pomohla, pokud jde o rozvoj i běžný provoz?
Se společností Oresi jsme začali spolupracovat krátce po jejím založení, je to už téměř 15 let. Rozvoj takové firmy je vždy velmi náročný na finanční zdroje – potřebuje je na investice, rozšiřování obchodní sítě, silný pracovní kapitál, ale i nejrůznější další služby, jako jsou bankovní záruky majitelům obchodních prostor, spolehlivě fungující platební terminály, levný a funkční platební styk a podobně. To všechno jsme společnosti vždy dodávali a podporovali tak její úspěšný rozvoj. Důležitý je i osobní aspekt spolupráce – firma potřebuje vědět, že se na nás jako na partnera může vždy spolehnout.
Promítají se zkušenosti se širším portfoliem klientů působících v oblasti výroby a prodeje vybavení pro domácnost do přístupu vašeho týmu?
Rozsáhlejší zkušenosti s klienty ze stejného odvětví se vždy odrazí v kvalitnějším poradenství. To je určitě jedna z výhod velké banky. Klienti často procházejí podobnými situacemi, ať už jde o jejich vlastní rozvoj, nebo třeba o reakce trhu – v poslední době například v souvislosti s brexitem či pandemií. U firem orientujících se na vybavení domácnosti se během pandemie pozitivně projevil sklon lidí vylepšovat svá obydlí. Na rozdíl od některých jiných odvětví tak firmy v těchto oborech většinou neměly větší problémy s poklesem prodejů. Myslíme si, že i my jim vhodnou skladbou finančních produktů a řešení můžeme pomoci rychleji nastartovat podnikání.