Stres v práci: Taky těžko zvládáte návraty z dovolené?

 

Máte tolik práce, že nebylo snadné na nějakou dovolenou vůbec odjet.  Odpočinuli jste si, jenže po návratu vás čeká lavina
e-mailů a nevyřízených úkolů. A navíc jste otupělí, zpomalení a do ničeho se vám moc nechce. Vaše nálada je na bodu mrazu.

Jsou dny, na které se člověk těší celý rok. První den v práci po návratu z dovolené mezi ně nepatří. A jestli nějaké fanoušky má, jsou to v rámci druhu homo sapiens vzácné exempláře. Pro normálního člověka je návrat z divokých hor nebo prosluněné pláže zpátky do kanceláře jednoduše nepříjemný. 

První dny v práci býváme otupělí a nesoustředění. A vlastně trochu líní. Na řadu lidí navíc padne zvláštní splín, jehož výskyt je tak častý, že pro něj například v angličtině vymysleli i název – říká se mu post-vacation blues. Podle některých psychologů způsobuje tuto depresi hlavně to, že jsme si za těch pár dní či týdnů rekreace odvykli stresům a teď na ně reagujeme citlivěji než dřív.

Ale zatímco příslušníci některých profesí, třeba číšníci, kadeřnice nebo piloti dopravních letadel, mají alespoň tu výhodu, že na ně čeká po dovolené prostě další pracovní den, na jiné, mezi něž patří manažeři a podnikatelé, čekají zároveň i všechny ty pracovní dny, které strávili na dovolené. Přivítá je hora nevyřízených mailů, pár nově vzniklých problémů, nedodělané projekty, netrpěliví šéfové, kolegové či klienti, kteří všichni čekají na okamžik, kdy se náš hrdina vrátí z dovolené, aby se na něj nebo na ni vrhli.

Muž sedící na molu hledí na řeku a hory

Nebojte se, řešení existuje. Základem je dobrá příprava. Rozvrh prvních dnů a týdnů po vašem návratu z dovolené si pečlivě naplánujte ještě před tím, než na ni odjedete. Například si z harmonogramu prvních dní vyškrtejte všechny schůzky a meetingy, které se škrtnout dají, a zkuste do něj dostat ty pracovní úkoly, které vás baví víc než jiné. Blíže si to vysvětlíme v následujících pěti bodech. Ale první věc, kterou si musíte správně naplánovat, je samotný návrat. 

1. Vraťte se s předstihem

Někteří světoznámí koučové doporučují dorazit zpátky domů o den dříve, než vám končí dovolená, otevřít si doma pracovní e-mail, projet nejdůležitější zprávy a připravit si plán priorit.

„Souhlasím s tím, že by se měl člověk vrátit minimálně o den nebo o dva dříve, než má jít do práce. Je to věc profesionality. Taky by se nám nelíbilo, kdyby se lékař vrátil pozdě v noci z dovolené, spal dvě hodiny a šel ráno operovat,“ říká psycholožka Iva Moravcová ze společnosti IQI – Individual Quality Increase, která se specializuje na psychologii práce a managementu.

Ta si však nemyslí, že bychom se měli vracet dříve, abychom dříve pracovali. „Spíš je důležité si vybalit, uvést si doma všechno do pořádku, abychom se mohli od prvního dne vracet z práce do normálního režimu,“ vysvětluje.

Proto Iva Moravcová moc nedoporučuje ani otevírat v předvečer nástupu do práce pracovní e-mail. „Když na člověka v neděli večer vyskočí ta záplava zpráv po dvou týdnech nepřítomnosti, mezi nimi jistě i nějaké urgentní věci a problémy, tak to může skončit tím, že je bude řešit dlouho do noci. A stejně nic nevyřeší, jen se nevyspí,“ uzavírá Iva Moravcová. 

 

2. Dopřejte si pomalý rozjezd

 „Minimálně na první tři nebo čtyři dny po dovolené si neplánujte žádné zásadní schůzky. A pokud to půjde, dejte si první čtyři dny úplně bez schůzek. Je mi jasné, že ne vždy to jde, některé meetingy jsou povinné, jiné neodkladné, ale vše ostatní odsuňte na další týden. To je osvědčená metoda, kterou mám ve firmách vyzkoušenou,“ radí Iva Moravcová rezolutně. „Váš nástup do práce musí být pozvolný. Jinak o tu energii, entuziasmus a optimismus, které jste na dovolené získali, okamžitě přijdete. Nejhorší je, když se do té hromady práce, která vás čeká, vrhnete po hlavě a snažíte se všechno rychle dohnat a vyřešit. Během týdne se tak dopracujete do psychického a fyzického stavu, jako kdybyste na žádné dovolené nebyli,“ varuje psycholožka.

Světoznámý manažerský kouč a motivační speaker Michael Kerr radí zařadit si do pracovního dne aspoň jednu odpočinkovou pauzu navíc. A dbát na to, aby každá přestávka na odpočinek nebo na oběd byla delší než obvykle. Prostě se udržovat v pozvolném přechodovém režimu z období relaxace do období práce. Tím se dostáváme k dalšímu bodu.

Denní diář na plánování

3. Začněte průzkumem a příjemnostmi

Návrat do kanceláře po dvou nebo třech týdnech volna se v jistém ohledu trošku podobá situaci, kdy člověk nastoupí do nového zaměstnání. „Tam se taky hned nevrháte bezhlavě do práce, ale nejprve si zmapujete terén,“ podotýká Iva Moravcová. Jedno z prvních setkání po dovolené by proto mělo být s člověkem, kterého jste uvedli jako svého zástupce v automatické e-mailové odpovědi, jež hlásila, že jste na dovolené. „Nechte si od něj popsat, co je nového, co všechno udělal, jak pokročily projekty. Opatrně si obhlédněte terén, zjistěte, jaká je situace,“ dodává psycholožka z IQI.

Americká odbornice Alexandra Samuel, která radí významným světovým firmám, jak zlepšovat motivaci a produktivitu svých zaměstnanců, doporučuje napsat si ještě před odjezdem na dovolenou krátký seznam nejdůležitějších věcí, které musíte řešit během prvních dvou týdnů po návratu. A ke každé z těchto priorit si napište datum, kdy na ní začnete pracovat.

A pak si udělejte separátní seznam jednoduchých nebo zábavných úkolů a ten se snažte zakomponovat do harmonogramu prvního týdne. „Ať je tam co nejvíc věcí, které v pohodě zvládnete, než se vám mozek přepne do pracovního režimu,“ radí Alexandra Samuel. A když se rozhodujete, které projekty dokončit ještě před dovolenou a které až po ní, snažte se nechat rozdělané pokud možno ty, které vás baví. Ať máte po návratu co nejvíc příjemné práce.

 

4. Nebojte se e-mailů

Teď půjde do tuhého: Musíte se nějak postavit k té hoře nevyřízených mailů. Tady se názory odborníků rozcházejí. „Je snadné nechat se stáhnout do víru vyřizování každého e-mailu,“ píše Michael Kerr v magazínu Business Insider. „Nepleťte si e-mailovou aktivitu s produktivní prací; chovejte se strategicky a odpovídejte jen na e-maily, které se nutné vyřídit neodkladně,“ dodává americký kouč.

„Na třídění mailů má každý svůj recept, já to dělám tak, že procházím pečlivě mail za mailem. Protože právě z těchto situací, kdy nějakou zprávu přeskočíte, protože vám připadá nedůležitá, vznikají často velká nedorozumění,“ oponuje Iva Moravcová.

„Pravda je, že se člověku asi nahromadí víc mailů, než je obvyklé, ale s tím se nedá nic dělat. Právě proto nedoporučuji domlouvat si na první týden schůzky, aby měl člověk čas se pečlivě věnovat pracovní poště,“ dodává psycholožka.

Prostorné kanceláře typu open-space

5. Nebojte se lenosti

Ať si ale návrat naplánujeme sebelíp, stejně budeme první dny po návratu zpomalení, líní a duchem na pláži. Co proti tomu dělat? Nic, radí Iva Moravcová. „Říkám všem svým klientům: To je přirozené. Vždyť to dá často práci dostat se do uvolněného dovolenkového rytmu. A když už jsme se do něj dostali, tak nespěchejme zpátky do stresu. Někdy si jenom myslíme, že se po nás chce rychlost, a přitom to není pravda. Obzvlášť v létě, kdy jsou všichni trochu v rekreačním režimu a ti, co se vrátí z dovolené, jsou zpomalení a uvolnění a nakazí tím trochu i ostatní. Tak si to užijme a uchovejme co nejdéle. To neznamená, že budeme hůř pracovat,“ uzavírá Iva Moravcová.

Mohlo by vás ještě zajímat