Firma MORAVEC – vyrábíme pro lidi, jimž na ponožkách záleží

 

Firmu MORAVEC KVALITNÍ PONOŽKY s.r.o. vybudoval její zakladatel doslova z ničeho. Dnes je možné koupit ponožky z Brumovic na Opavsku jak po celé České republice, tak v několika dalších evropských zemích. O její výrobky je takový zájem, že od neděle do pátku vyrábí ponožky nepřetržitě 24 hodin denně a během nedávného dne otevřených dveří ji navštívilo přes 1000 lidí.

Za úspěchem firmy MORAVEC KVALITNÍ PONOŽKY stojí především vytrvalá práce jejího zakladatele a majitele Vladislava Moravce. Za volbou věnovat se právě tomuto artiklu stojí do jisté míry náhoda – setkání s prodejcem ponožek v polovině 90. let, kdy studoval ekonomii na vysoké škole v Ostravě. Spolu s rodiči se začal věnovat jejich drobnému prodeji, a když se po čase naskytla příležitost koupit starší pletací stroj, neváhal. Jeho matka Anna Moravcová na něm začala plést první ponožky, a stála tak u samotných začátků výroby. „Denní produkce byla 30–40 párů. Stihl jsem tehdy všechno prodat menším prodejnám cestou na fakultu a zpět. Postupně jsme si vytvořili síť odběratelů a poptávka začala převyšovat nabídku, takže jsme koupili další stroj,“ popisuje zrod firmy Vladislav Moravec.

Podnikatelské milníky – spolupráce s COOP a komerční propadák

Důležitým mezníkem v podnikání byl v letech 2007–2008 začátek spolupráce s opavskou Jednotou a postupně s dalšími prodejnami v rámci svazu COOP. Odrazovým můstkem bylo vítězství ve výběrovém řízení na jeho privátní značku: během jediného měsíce se tak ponožky z Brumovic dostaly do všech koutů republiky. Vladislav Moravec koupil první elektronický pletací stroj, následně přibyly další a výroba se rozjela na plné obrátky.

Firma se soustředí na tradiční trh a kromě sítě prodejen COOP zásobuje ještě množství drobných obchodů a specializovaných prodejen. V roce 2005 rodina koupila drážní budovu v nedalekých Skrochovicích, kde se ponožky v současnosti vyrábí. Předtím však bylo třeba vše kompletně zrekonstruovat a zateplit. Pomohla Česká spořitelna, která financovala také fotovoltaickou elektrárnu na střeše.

Právě ta byla v roce 2009 úplně prvním společným projektem firmy MORAVEC s ČS. „Před investicí do fotovoltaiky jsem oslovil několik bank a seznámil se při té příležitosti také s naší současnou bankéřkou, paní Magerovou. Česká spořitelna nám tehdy nabídla nejlepší podmínky. Od té doby jsme s její pomocí koupili například velký kompresor, který pohání všechny naše pletací stroje – momentálně jich je 35 –, a také jsme pořídili několik italských pletacích strojů,“ doplňuje Vladislav Moravec, jehož firma se neustále rozvíjí a nedávno dokončila přístavbu výrobní haly.

Ne všechno vyšlo vždy tak, jak si majitel firmy představoval. Roky 2009–2011 poznamenalo rozhodnutí pustit se do výroby dětských ponožek s motivy večerníčkových postaviček. Licence opravňující k jejich využití nebyly nijak levné, nicméně kolekce nebyla komerčně úspěšná. I neúspěch však přinesl majiteli cenné zkušenosti.

Rozhodující role designu

Design hraje u ponožek – stejně jako v celém oděvním průmyslu – klíčovou roli. Jak říká Vladislav Moravec: „Ponožky musí zákazníka zaujmout na první pohled. Když už si je koupí a vyzkouší, obvykle si ho získáme.“

Ve firmě to funguje tak, že se ředitel a vedoucí pracovníci čtyřikrát ročně společně nad designy sejdou a podívají se na statistiky prodejů. Pokud prodej určitého designu klesá, přistoupí k obměně. A co podle pana Moravce v současné době láká zákazníky nejvíc? „Největším hitem jsou momentálně kompresní podkolenky. Lidé je nosí na kolo i na běhání.“ Nejde však o zdravotní podkolenky s různými stupni komprese, na jejichž výrobu už je zapotřebí speciálních strojů.

K trendům, jež významně ovlivňují prodeje, patří skutečnost, že v posledních letech narůstá počet lidí, kteří ponožky vnímají spíše jako módní doplněk. „Pro mnohé už to zkrátka není ta nezajímavá černá nebo šedivá věc, které nikdo nevěnuje pozornost,“ říká majitel firmy, jejíž produkce putuje zhruba ze 70 % do řetězců a zbytek k maloobchodníkům.

Prodeje se liší také podle ročního období: v létě se například nejvíc prodávají kotníčkové ponožky v reflexních barvách, většinou na sport. Zákazníci přitom v posledních letech stále více preferují speciální ponožky podle konkrétního druhu sportu: golfové, cyklistické, lyžařské apod. „V tom vidím asi největší změnu oproti dřívějšku, kdy jsme vyráběli ve velkém univerzální sportovní ponožky,“ zamýšlí se nad chováním zákazníků výrobce a dodává: „Znalci mají rádi přírodní materiály, například vlnu nebo bambus. Na přírodní materiály kladou důraz také rodiče malých dětí. Merino vlnu nakupujeme od velkoobchodníka v Rakousku, bavlnu z Indie a Číny. Vzhledem k tomu, že merino vlna je drahá, vyrábíme vlněné ponožky i z levnější regenerované vlny, kterou kupujeme ze Španělska a Portugalska.“

Češi a cizinci – liší se jejich ponožkový vkus?

Jak se firmě MORAVEC podařilo prosadit na trhu při velké tuzemské konkurenci výrobců i dovozců? Zčásti nepochybně proto, že „kvalitní ponožky“ jsou v názvu firmy zcela po právu – všechny výrobky mají certifikaci o zdravotní nezávadnosti, přičemž každé tři roky je prověří nezávislý Textilní zkušební ústav v Brně, kde ponožky důkladně rozeberou a zkoumají. Od počtu 300 kusů je firma schopna vyrobit také ponožky na zakázku, přesně podle požadavků zákazníka. Stálým obchodním partnerům navíc nabízí vlastní prodejní stojany a servis spojený s výměnou kolekcí podle ročního období, což zvyšuje celkovou kulturu prodeje.

Ponožkám značky MORAVEC se podařilo proniknout i na několik zahraničních trhů. Nejdelší dobu dodává firma na Slovensko, kde stejně jako v ČR spolupracuje se sítí obchodů COOP i s menšími specializovanými obchody, jako jsou třeba rybářské potřeby. Vyváží také do Německa, Rakouska a Švýcarska a aktuálně navazuje spolupráci s krejčovskými salony v Polsku.

Vladislav Moravec nevidí téměř žádný rozdíl mezi poptávkou v zahraničí a u nás: „Produkty se dělí spíš podle cílové skupiny. V marketech chtějí především jednobarevné, levnější ponožky, ve sportovních obchodech naopak hodně barevné – a například v krejčovských salonech si potrpí na co nejkvalitnější materiál. Produkty pro tutéž cílovou skupinu u nás a třeba v Německu jsou však v podstatě stejné.“

Ve firmě MORAVEC se dívají do budoucna pozitivně, přestože i oni mají – podobně jako mnoho jiných firem – potíže sehnat dostatek kvalitních pracovníků. Vůbec nejobtížnější je najít dobrého mechanika pletacích strojů, jehož zaučení může trvat až pět let, neboť seřizování strojů není nic jednoduchého.

Firma je aktivní v komunikaci se zákazníky – věnuje se jim mj. na sociálních sítích a v nejbližší době se zaměří na rozvoj e-shopu. Dále zamýšlí vylepšovat pracovní podmínky a prostředí ve výrobní hale i kancelářích. Chystá se například instalovat novou rekuperaci (teplo, jež stroje produkují, využívá na vytopení celého provozu) a postarat se o dostatečné zvlhčení suchého vzduchu. A protože odbyt jde stále nahoru, čeká jej nákup dalších několika pletacích strojů – opět s pomocí České spořitelny.

To vše ale až v novém roce, až pomine největší nápor spojený s předvánočním obdobím. Oblíbené „měkké dárky“ se ve firmě MORAVEC totiž vyrábějí téměř až do Štědrého dne.

Daniela Magerová

Firemní bankéřka České spořitelny v Opavě

„S firmou MORAVEC KVALITNÍ PONOŽKY spolupracuje Česká spořitelna od roku 2009. Za tu dobu jsme se finančně podíleli na několika projektech, většinou šlo o nákup výrobního vybavení. Zatím největší investiční úvěr se týkal rozšíření výrobní haly v minulém roce. Osobně je mi sympatické, že pan Moravec je velmi pečlivý šéf, dbající nejen na kvalitu samotných výrobků, ale také na úroveň pracovního prostředí. Záleží mu na tom, aby se u něj lidem dobře pracovalo,“ říká firemní bankéřka Daniela Magerová.

Mohlo by vás ještě zajímat

Štěstí v práci 3: Jak vytvořit radostné pracoviště

PERLEX Bijoux: Jablonecká firma vyváží své korálky do celého světa