České lékárny zažívají boom

 

Že tuzemská ekonomika prospívá, je vidět i na penězích, které Češi nechávají v lékárně. Podle analýzy českého lékárenského trhu, kterou vypracovala Česká spořitelna, utratíme za léky přes 70 miliard korun, další 4 miliardy zaplatíme za doplňky stravy. V roce 2017 stouply tržby za léky a zdravotnické výrobky o více než 4 procenta.

Pokud našinec zrovna nepotřebuje lék na předpis, který nelze získat jinak než u přepážky v lékárně, objednává si medikamenty stále častěji přes internet. Své on-line obchody mají všechny velké lékárny. Jedničkou na internetovém trhu je server Lékárna.cz, v první čtyřce jsou ještě Pilulka.cz a také internetové pobočky Dr. Maxe a Benu, dvou největších lékárenských řetězců, jež dohromady provozují přes 600 lékáren, píše se ve zmíněné analýze České spořitelny.

Přes internet navíc prodávají lékárenské zboží ve stále větší míře i „nelékárenské“ firmy, například drogerie. Přípravky proti bolesti, teplotě či zažívacím obtížím, náplasti nebo dezinfekce pak stále častěji nacházíme i v trafikách nebo na benzinkách.

Léky na recept už lékárnám tolik nevydělávají, a proto doplňují nabídku o volně prodejné medikamenty, zdravotní pomůcky, léky pro zvířata, doplňky stravy, čaje či kosmetiku. V tomto volně prodejném sortimentu se v lékárnách ročně protočí odhadem 15 miliard korun. Některé velké značky mají z volně prodávaného zboží až 40 % tržeb.

Plato s léky

Role lékárníka se rozšiřuje. Zákazníci už nevnímají magistry jako „pouhé“ prodavače, ale jako odborníky, kteří srozumitelně vysvětlí, jak které léky užívat, s čím je raději nemíchat, a vůbec na co si dát pozor. Zároveň klienti čekají, že jim osoba za přepážkou lékárny poradí, jak zhubnout, přestat kouřit, kam si dojít na preventivní prohlídku nebo který přírodní lék má smysl.

Největší tuzemská síť lékáren Dr. Max investovala již do druhé centrální laboratoře. To je další novinka, která lékárnám, nemocnicím či veterinářům nabízí výrobu přípravků na míru, a nahrazuje tak práci, kterou lékárníci dělávají – či dělávali – přímo ve své lékárně. Centrální laboratoře totiž díky koncentraci objednávek dokážou vyrobit masti a kapky levněji.

Velcí hráči na českém trhu zároveň expandují do zahraničí. Zmíněný Dr. Max například koupil v Rumunsku síť 600 lékáren a zdravotnický velkoobchod.

Jestli vás zajímají i další aktuální trendy a ostatní velcí hráči na českém trhu, chcete-li mít zkrátka přehled o tom, jak právě teď vypadá lékárenské podnikání v České republice, stáhněte si naši analýzu. Tady je, volně k dispozici.

Mohlo by vás ještě zajímat