Krizí to nekončí. Podívejte se, co karanténa naučila české firmy 

13. května 2020

Koronavirová epidemie a mimořádná opatření mají i pozitivní dopad. Složité situace totiž mnohdy vedou k hledání nových a nápaditých řešení. Proto jsme vyzvali firmy, aby nám prozradily, co dobrého si z této krize vezmou i do budoucna.

Věříme, že jejich odpovědi můžou být inspirací pro každého z nás. Jedním z prvních, kdo na sociálních sítích reagoval na naši výzvu s hashtagem #nechamsi, byl Ondřej Krátký – spoluzakladatel a ředitel společnosti Liftago. Ta zajišťuje taxi přepravu osob, ale také převoz zásilek, rozvozy z e-shopů nebo zprostředkování nákupů.

Samotné přepravní služby přitom čelily provozním komplikacím hned zkraje koronavirové krize v České republice, neboť jeden z prvních případů nákazy se objevil právě u řidiče taxi.

Ondřej Krátký ve svém příspěvku zdůraznil význam vize ve složité době. A položil ostatním firmám základní otázku: umožnila jim koronavirová krize, aby se soustředily na svou vizi, nebo naopak musely všeho nechat a řešit krizová opatření?

Sám poté uvedl, že právě výhled do budoucna firmě Liftago pomohl předejít panice a rozšířit portfolio svých služeb.

Co si firmy odnesou z doby koronaviru

Pavel Hrstka, zakladatel startupu CityZen, zase vidí hodnotu krize ve zkušenosti s improvizací. CityZen vyrábí trička proti pocení – a své výrobní kapacity a znalosti společnost dokázala rychle zúročit v podobě nového produktu – antibakteriálních roušek, kterých si váží doktoři, zdravotní sestry, učitelé nebo soudci.

Hrstka upozorňuje také na pokles emisí, ke kterému došlo v důsledku koronavirové pandemie. Zpravodajský server iDnes.cz uvádí, že emise oxidu uhličitého z letecké dopravy by letos mohly klesnout o více než třetinu.

Co si firmy odnesou z doby koronaviru

Na výzvu České spořitelny zareagovala také obchodní manažerka společnosti Filament PM Kristýna Nedozrálová. Ta se zabývá výrobou plastových technických profilů či tiskových strun do 3D tiskáren světového formátu. Majitelé 3D tiskáren přitom od začátku krize pomáhají v boji s koronavirem. Na svých strojích tiskli a mnozí stále tisknou zdravotnické pomůcky pro personál ordinací a nemocnic.

Podle Nedozrálové se i její společnosti podařilo vytisknout mnoho ochranných štítů, které pomáhaly lidem v první linii. A pozitivní dopady našla jak v rovině společenské, tak v rovině pracovní a osobní.

Co si firmy odnesou z doby koronaviru

Jiné firmy zase nová situace přiměla k tomu, aby se zamyslely nad smyslem své činnosti. Ředitel společnosti SPUR Tomáš Dudák uvedl, že krize přiměla jeho podnik k navýšení výrobní kapacity a investicím do technologií nanovláken i respirátorů. Důraz přitom kladl na soběstačnost, neboť krize mimo jiné ukázala, jak problematická může být závislost firem na dodavatelských službách.

Co si firmy odnesou z doby koronaviru

Petr Kovařík, ředitel firmy Pražská čokoláda STEINER & KOVARIK, zařadil mezi věci, na které bychom měli myslet i v budoucnosti, odolnost vůči strachu a slušnost či ochotu rozumět souvislostem. A že má velký smysl ukázat lidem, kteří pomáhají měnit věci k lepšímu, že o nich a jejich úsilí víme.

Co si firmy odnesou z doby koronaviru

Zmíněnými příspěvky ale projekt #nechamsi nekončí. K výzvě se i nadále vyjadřují další osobnosti, a to jak na LinkedInu, tak na Instagramu. Každému z nás současná doba přináší něco trochu jiného. Jiří Rostecký, zakladatel magazínu MladýPodnikatel.cz, zmiňuje třeba potřebu zlepšit se v angličtině a význam skutečného zájmu o druhé. Jiní se zase shodnou na tom, že si našli více času na rodinu a péči o sebe sama.

Co si z koronavirové krize odnášíte vy? Podělte se na sociálních sítích. Stačí přidat příspěvek, ke kterému přidáte hashtag #nechamsi.

Mohlo by vás ještě zajímat