"Jméno Soukup v názvu firmy je pro mě zavazující"

Jiří Soukup

Majitel Keramiky Soukup a.s.

 

Příběh Keramiky Soukup, a. s., bez nadsázky připomíná příslovečný „americký sen“. Jejímu majiteli Jiřímu Soukupovi se podařilo vybudovat prosperující firmu navzdory nepříznivým výchozím podmínkám. Dnes je Keramika Soukup s typickým nosorožcem ve znaku synonymem kvalitních obkladů, dlažby, sanitární keramiky – a především kvalitního servisu.

Jako potomek starého selského rodu, o kterém lze dohledat písemné zmínky až do 15. století, to Jiří Soukup neměl na prahu dospělosti v 70. letech jednoduché. Tehdejší doba mu neumožnila studovat – a navíc utrpěl úraz, který mu trvale poranil nohu. Bylo potřeba důkladně se zamyslet nad tím, jakou cestou se v životě vydat. Nejen tehdy se mu vyplatily vlastnosti, které zdědil po předcích: obrovská pracovitost, poctivost a houževnatost. Povoláním se mu stala profese, kterou měl do té doby jen jako brigádu: obkladač.

"Začínali jsme ve třech: já, manželka a účetní. Zkušenosti z Německa mi tehdy hodně pomohly."

JIŘÍ SOUKUP

Změna politických poměrů v roce 1989 přinesla velkou změnu i do života Jiřího Soukupa. Začal se věnovat obkladačskému řemeslu v Německu, kde mimo jiné absolvoval mistrovské zkoušky a získal zkušenosti s novými technologiemi, které se u nás ještě nepoužívaly. V roce 1992 se rozhodl začít s podnikáním v rodné Plzni. „Začínali jsme ve třech: já, manželka a účetní. Zkušenosti z Německa mi tehdy hodně pomohly,“ říká dnes úspěšný podnikatel. Mezi prvními výrobci, kteří jim začali dodávat zboží, byla italská firma Marazzi. U těch českých trvalo vybudování vztahů déle. Zpočátku se věnovali maloobchodu, ale už během dvou let začali dodávat také do obchodních řetězců.

Od svého vzniku před více než 25 lety se Keramika Soukup neustále rozvíjí. Hlavní sídlo a sklady jsou od roku 1996 v Plzni-Křimicích, kde je na ploše 2100 m2 vystaveno přes 100 vzorových koupelen. V roce 1997 vstoupila firma na Slovensko, kde je v současné době jedničkou na trhu, a v letech 2005–2012 podnikala dokonce i na Blízkém východě. V České republice postupně rozšiřuje síť poboček, kterých je v současné době 18. Jde o kombinaci vlastních poboček a partnerských prodejen. Prioritou firmy je poskytovat komplexní servis od výběru vhodných materiálů a produktů přes 3D vizualizaci až po kompletní instalaci, a proto svým partnerským prodejnám poskytuje zázemí a servis včetně poradenství a marketingové podpory.

V současné době tvoří cca 60 % odbytu velkoobchodní partneři, 30 % obchodní řetězce a 10 % maloobchod, přičemž celkový obrat firmy je okolo 1,2 miliardy korun ročně. V  České republice a na Slovensku má na 150 zaměstnanců. Vedle Itálie nakupuje Keramika Soukup produkty zejména z Německa, Španělska a dalších zemí, největší část však tvoří produkce českých dodavatelů. Firma si každý rok nechává vyrábět také vlastní zákaznické kolekce – obklady a dlažby jak do interiéru, tak do exteriéru. Naučila se počítat i s tím, že trendy se v tomto oboru dnes mění stejně rychle jako v módním průmyslu.

 

Keramika Soukup svůj sortiment neustále rozšiřuje, vedle obkladů, dlažeb a sanity nabízí také dveře, kování či podlahové krytiny a široký sortiment stavební chemie. „Zákazníci často potřebují řešit všechny tyto věci současně, když si zařizují byt nebo dům, a my jim chceme umožnit, aby mohli všechno v klidu vybrat na jednom místě. Naši architekti a designéři jim navíc rádi pomohou vše do detailu navrhnout,“ upřesňuje majitel. Firma se ale podílí i na řadě projektů v zahraničí a ve veřejném sektoru: mezi ojedinělými zakázkami, na kterých Keramika Soukup pracovala, je například interiér žižkovského televizního vysílače, zaoceánské lodi Queen Mary 2 či rekonstrukce některých architektonických památek.

Dnes už je do chodu firmy a jejího dalšího směřování zapojena i mladší generace: dcera Jana je manažerkou strategického nákupu a marketingu, zatímco syn Jiří je od roku 2013 výkonným ředitelem. „Naše pobočka v Praze-Karlíně je už prakticky celá podle vize mého syna,“ říká Jiří Soukup. „Její koncepce ,Soukup experience‘ se liší od všech ostatních poboček. Přízemí je navrženo jako loftový byt, kde je obývací pokoj, kuchyň, koupelna i část, která plní funkci pracovny či ateliéru.“ Karlínský showroom, navržený architektonickým studiem Versatile, je nyní vlajkovou lodí firmy, která jím posunula úroveň prezentace a prodeje zase o kus výš. Ve stylovém prostoru spojuje Keramika Soukup příjemné s užitečným také v rámci tzv. Karlín Nights, kdy jednou za čas sezve osobnosti z oblasti architektury, designu, sochařství či dalších oborů k neformálnímu setkání a krátkým prezentacím jejich tvorby či novinek.

"Když vidím, jak Jiří a Jana fungují a jak umí například jednat s obchodními partnery, vím, že se na ně mohu naprosto spolehnout a že firma je v dobrých rukou."

JIŘÍ SOUKUP

Do budoucna Jiří Soukup plánuje nechat vedení firmy celé na potomcích a věnovat se už jen svým developerským projektům, ve kterých se v poslední době stále více angažuje. Pokud jde o firmu a zmíněné projekty, je mu finančním partnerem Česká spořitelna, jejíž služby firma i majitel osobně využívají napříč segmenty. „Kdykoli banku potřebuji, je tady. Díky spolupráci s ní je chod firmy hladší a zjednodušila se také spousta dalších věcí, které jsou součástí našeho každodenního provozu. Při setkáních panuje až rodinná atmosféra, a co oceňuji opravdu hodně, je to, jakým způsobem Česká spořitelna vzájemně propojuje firmy.“

Na podnikání Jiřího Soukupa nejvíce baví práce s lidmi a vyhledávání nových obchodních příležitostí. Radost mu rovněž dělají jeho dva potomci, kteří s ním ve firmě pracují: „Když vidím, jak Jiří a Jana fungují a jak umí například jednat s obchodními partnery, vím, že se na ně mohu naprosto spolehnout a že firma je v dobrých rukou.“ Jméno Soukup, které firma nese, tak bude obhajovat zase další generace a rodinná tradice může pokračovat.

Mohlo by vás ještě zajímat

Jak Český chřest obnovil tradici „buržoazní“ zeleniny

HOPI – vize a synergie jsou klíčem k růstu

ALPINE PRO - Značka spojující design, sport a národní identitu