KÁVOVINY a.s. sázejí na oblíbené produkty běžného českého spotřebitele
Když před více než dvaceti lety plánoval generální ředitel společnosti Kávoviny a.s. Pardubice Pavel Bartoš další rozvoj firmy, věděl, že nemůže konkurovat potravinářským gigantům. Přesto má jeho společnost na trhu své pevné místo, a dokonce významně rozšířila výrobu.
Firma má za sebou dlouhou historii, jejíž začátky se datují do roku 1896. Prvních sto let se orientovala převážně na výrobu náhražek klasické zrnkové kávy – mezi nejznámější produkty se řadí kávovinové směsi Melta, Karo či Vitakáva. Potom se Pavel Bartoš rozhodl jít cestou rozšiřování sortimentu o nové výrobky. A vsadil na správnou kartu. Jeho poctivě připravované produkty podle tradičních receptů, které tvoří zejména kávové náhražky, pražené a mleté obiloviny či směsi, si Češi oblíbili.
Melta nám otvírá dveře
„Vsadil jsem na filosofii běžného českého člověka,“ říká s humorem Pavel Bartoš, jenž vede firmu už od její privatizace v roce 1991. „Nechtěl jsem být závislý na jednom produktu,“ vysvětluje. Do výroby se tak postupně zaváděla horká čokoláda, dětské i bezlepkové piškoty a sortiment tzv. těžkého koloniálu, jako je například čočka, hrách, fazole či sůl. Do provozu byla postupem času uvedena i linka na výrobu hořčice a octa. Poslední produktovou novinkou jsou sušenky máčené v čokoládě. Nové produkty si rychle získaly oblibu spotřebitelů: například hořčice dnes tvoří přibližně 35 procent obratu firmy a velký odbyt má i octárna, která je současně jediným nepřetržitým provozem v pardubické továrně.
„Vlajkovou lodí“ společnosti však zůstává zejména populární značka Melta, tvořící 10 procent obratu firmy. Každý měsíc Kávoviny vyexpedují 30 tun melty v pytlích a 8 tun v nálevových sáčcích nebo v instantní podobě. „Dalo by se říct, že nejlépe se nám daří v době krize. Naše výrobky totiž nejsou žádným luxusním zbožím, které by si lidé v obtížnějším období nemohli dopřát. Jsou to běžné výrobky, jež lidé potřebují téměř denně, a proto je spotřebovávají stabilně,“ přibližuje ředitel Bartoš.
Zhruba 40 procent veškeré produkce prodávají Kávoviny mimo velké zahraniční obchodní řetězce. Jediným výrobkem ze sortimentu pardubické firmy dostupným ve všech hlavních řetězcích je Melta. „Melta nám otvírá dveře do všech obchodních řetězců,“ přiznává Pavel Bartoš. Přesto se „drží při zemi“. „Například v sortimentu piškotů nemáme ambice soutěžit s Opavií. Nám stačí dodávat naše piškoty do dvou řetězců. Pardubice jsou malé město s malými možnostmi, musíme být flexibilní,“ říká smířlivě.
Jak ustát tlak trhu? Jde to díky flexibilitě a investicím do technologií
A jak se v Kávovinách ona flexibilita projevuje? Například tak, že zaměstnanci během měsíce běžně přecházejí z výroby jednoho druhu produktu na několik dalších: střídají se tak třeba při výrobě kakaa, horké čokolády, hořčice, octa, piškotů a burizonů. „S výjimkou octa a hořčice nemáme výrobek, jejž bychom vyráběli celý měsíc v kuse,“ říká Pavel Bartoš.
Kromě kmenových pracovníků, mezi nimiž jsou také dva synové a dva vnuci ředitele, se Kávoviny musejí spoléhat i na agenturní pracovníky. „V potravinářském průmyslu nejsou mzdy vysoké, navíc na Pardubicku působí několik velkých společností, které pohltí značnou část dostupné pracovní síly,“ popisuje nelehkou situaci ředitel. I to je jeden z důvodů, proč naprostá většina všech investic ve firmě směřuje do technologií: Kávoviny jsou například jedinou potravinářskou firmou v republice, která má v provozu zařízení na pufování. „Jeho využití jsme navíc rozšířili a v současnosti vyrábíme nejen burizony a arizonky, ale i pohankové puky, pohankové puky s medem a pufované jáhly,“ vyjmenovává Pavel Bartoš. Loni firma investovala do sušicí věže na extrakt kávovin, jejíž pomocí se vyrábí Melta v provedení s topinamburem, vhodná i pro diabetiky, či Vitakáva. Letos přibyli dva roboti, nasazení při výrobě octa a sušenek, či nová linka na balení instantního kakaa.