Jaké pozitivní dopady může mít ekonomická krize způsobená koronavirem?

Březen 2020

 

Hrozbě hlubší ekonomické krize nečelíme poprvé. Krize ale nemá pouze negativní význam, protože přináší také možnost změny a příležitost k inovacím. Kde všude se krize projeví a co dobrého nám může přinést?

Podle generálního tajemníka OECD Angela Gurría bude světu trvat roky, než se zotaví z dopadů pandemie, která nám možná zasadí větší ekonomickou ránu než finanční krize v roce 2008.

Šéfredaktor Českého rozhlasu Plus Petr Šabata si ale myslí, že velikost škod rozběhnuté ekonomické krize je zatím těžké určit. Podle něj se ani nedá srovnávat s globální finanční a na ni navazující hospodářskou krizí z roku 2008. Proč? Protože zatím nikdo z nás netuší, co v současném propojeném světě způsobí uzavírání hranic, škol, obchodů a malých i velkých firem.  Šabata tvrdí, že největším úkolem politiků, ekonomů a ředitelů firem po odeznění nákazy novým typem koronaviru bude vrátit lidem důvěru. K tomu už teď přispívají firmy, které pružně reagují jak na státní opatření omezující podnikatelskou činnost, tak na pokles poptávky nebo nedostatek potřebného zboží.

Přečtěte si, jak inovativní firmy dokážou být, která odvětví budou z krize profitovat a kam se může přesunout poptávka, až pandemie skončí.

Obraz města zobrazený v čočce lupy

Firmy, které pomáhají podnikatelům i státu

Přestože vláda přijímá různá opatření, která mají českým podnikatelům pomoci, řada firem se rozhodla nespoléhat jen na stát a pomáhají si navzájem.

Některé proto přišly třeba s nabídkou právních služeb či psychologického poradenství zdarma. To může pomoci ředitelům firem, kteří se rychle potřebují vyznat v nových státních opatřeních nebo potřebují pomoc s krizovým managementem svých zaměstnanců. Bezplatnou právní poradnu spustila například advokátní kancelář Frank Bold Advokáti.

Firma Expira.cz zase pomáhá zprostředkovat prodej a nákup přebytečných zásob těch podnikatelů, farmářů a prodejců zboží, kteří v důsledku vyhlášení nouzového stavu v České republice přišli o možnost odbytu svého zboží. Platforma StartupJobs na svých stránkách spustila speciální sekci pro firmy, které kvůli koronaviru zažívají velký nápor a shání výpomoc v podobě dalších skladníků nebo řidičů rozvážkových služeb. Inzerci v této kategorii přitom nabízí zdarma všem a bez rozdílu.

Velkou pomoc občanům bojujícím s epidemií a s ní spojenou krizí představují podniky, které využívají výrobní prostředky na produkci chybějících zdravotnických materiálů a nástrojů. U nás i ve světě několik technologických firem začalo s výrobou respirátorů či plicních ventilátorů. Jiné firmy přesedlaly na výrobu dezinfekčních gelů pro personál zdravotnických zařízení. Místo luxusních parfémů je teď vyrábějí značky jako Dior, Givenchy nebo Guerlain. Místo alkoholu vyrábí dezinfekci i švédská Absolut Vodka. U nás takto nabídl pomoc i výrobce lihovin Stock Plzeň-Božkov a další firmy.

Ne všichni ale v krizi vidí jen boj o přežití.

Pohled na logistický park z vrchu

Krize jako příležitost

Z aktuální krize můžou podle mluvčího Hospodářské komory ČR Miroslava Dira těžit zejména firmy z oblasti biotechnologií a nanotechnologií, jejichž výrobky pomůžou zamezit šíření viru. Pozitivní pohled na situaci se ale dá najít i tam, kde byste to čekali nejméně – v oblasti cestovního ruchu a hotelových služeb.

Startup Davinci Travel System stojí za platformou propojující cestovní kanceláře s hotely. A jeho zakladatel a CEO Alex Ilyash vidí v propadu poptávky po ubytování v hotelech důležitý mezník. „Trh cestovního ruchu v Evropě byl přesycen a docela striktně rozdělen mezi historické hráče. Teď ale kvůli viru velké firmy ponesou i velké ztráty, slabí hráči budou úplně zničeni a tím se trh vyčistí,“ sdělil Ilyash portálu CzechCrunch a dodal, že dokud se situace nezačne zlepšovat, udrží se na trhu jen ti, kdo se dokážou situaci přizpůsobit a nabídnout klientům vysoký servis.

Magazín The Economist předpovídá, že z krize budou dlouhodobě profitovat hlavně služby pro online komunikaci, jaké poskytuje Zoom, Microsoft Teams, Slack, WeChat Work a další. Podle dat analytické firmy Sensor Tower tyto služby už zaznamenaly obrovský nárůst poptávky – v období od ledna do března 2020 narostl počet uživatelů těchto nástrojů z 1,4 milionu na 6,7 milionu uživatelů.

Podobně se opatření proti koronaviru propíšou také do většího zájmu o streamovací služby, jako jsou Netflix a HBO GO. Podle časopisu Forbes se taktéž bude více investovat do oblasti veřejného zdraví, a to i po skončení pandemie. Co ale čekat dál? Podle Hamzy Mudassira, který působí na University of Cambridge, budeme pozorovat hlavně následující trendy:

1) Dodavatelské řetězce se sloučí a vytvoří odolné ekosystémy

Koronavirus odhalil nutnost lepšího systému distribuce a koordinace zásobování napříč prodejci i zeměpisnými oblastmi. To může vést k budování globálních platforem, které využijí technologie jako síť 5G, robotiku, IoT zařízení nebo blockchain za účelem většího propojení prodejců s kupujícími. Tím vzroste také poptávka po autech s vlastním pohonem a doručovacích robotech.

2) Byrokracie (konečně) projde velkou digitalizací

Zkušenost s rychlým šířením koronaviru hraje ve prospěch takzvaných chytrých měst – tedy měst, která disponují sofistikovanými technologiemi a dokážou jich správně využít. Jižní Korea provedla rychlé testování více než 200 tisíc občanů a pomocí chytrých telefonů označila pohyb infikovaných, čímž upozornila neinfikované občany v reálném čase na to, kterým místům se mají vyhnout. Řada odborníků si uvědomuje, že lepší propojení by příště pomohlo situaci zvládnout lépe. I proto lze očekávat vyšší investice do této oblasti.

3) Podpora duševního zdraví bude častěji poskytována online

Mluví se o tom, že práce na dálku a vzdělávání online se po zkušenosti s koronavirem stane mainstreamem. Podle Mudassira tento posun ovlivní morálku, produktivitu a duševní zdraví pracovníků na celém světě a podniky se na to musí připravit. Z toho budou těžit například startupy v oblasti duševního zdraví, jako je Braive nebo Moment Pebble, či firmy, které budou pomáhat s mentoringem a osobním rozvojem zaměstnanců pracujících na dálku.

Ať už budou dopady ekonomické krize jakékoliv, nyní máme šanci zjistit, co bude v budoucnosti důležité. Pokud budete sledovat dění v ekonomice, možná přijdete na to, po čem později vznikne poptávka nebo jak pomoci svému podnikání. A přitom uvidíte, že i v byznysu, který představuje konkurenční prostředí, se najdou lidé, kteří nezištně pomáhají. 

Mohlo by vás ještě zajímat