Jak vést tým na dálku a sám nevyhořet
18. března 2021
4 minuty
Úkolem lídra je dobře vést svůj tým – ať už pracujete z domova, nebo z kanceláře. Jak ale zůstat oporou svým podřízeným, když se sami necítíte v pohodě?
Při práci z domova se často řeší, jak zůstat produktivní. Problém ale nemusí představovat jen nedostatečný výkon. Potíže může způsobit i opačný extrém, kdy se práci věnujete až příliš – a na úkor vlastního odpočinku. Velké pracovní nasazení a dlouhodobá stresová zátěž může snadno vyústit v syndrom vyhoření. A pokud máte zodpovědnost za vedení týmu, váš zhoršený psychický stav se přirozeně může promítnout také do vašeho vztahu s podřízenými.
Je těžké být oporou pro ostatní, když se sami cítíte vyčerpaně. Nejenže se stres snadno přenáší na další kolegy, ale hrozí vám také snížená schopnost naslouchat jednotlivým členům týmu či úplná ztráta motivace nebo smyslu z odvedené práce. Pokud si však sami vybudujete zdravé pracovní návyky – které se bez schopnosti dobře komunikovat a organizovat čas neobejdou – můžete se naopak pro ostatní kolegy v týmu stát inspirací, jak zvládat stres a jak si zachovat zdravý přístup k práci.
Jak poznáte, že se blíží vyhoření?
- Vyhýbáte se práci a začínáte prokrastinovat.
- Vaše výkonnost klesá, i když pracujete, protože jste pod neustálým tlakem.
- Pociťujete apatii a vyčerpání a hůře se soustředíte.
- Navzdory únavě se nedokážete v hlavě oprostit od práce.
- Častěji se u vás objevují úzkosti a různé somatické potíže.
Šest tipů, jak si udržet energii a dál vést dobře svůj tým
1. Práce musí dávat smysl – vám i členům vašeho týmu
Cítíte se vystresovaní, unavení, a přesto se dál věnujete pracovním úkolům. Lidé mají občas tendenci zapomínat, co je ke stávající práci a kariéře vlastně přivedlo. Lídři by však měli mít podstatu činnosti celého týmu stále na paměti. Vždy se sami sebe ptejte – proč jsou tyto aktivity nebo projekty důležité? A společné cíle a vize připomínejte nejen sobě, ale také svým kolegům. Když celý tým sdílí stejné hodnoty, mají jeho členové ze své práce mnohem lepší pocit. Soustřeďte se proto na zastřešující cíle, ne na pouhé odškrtávání položek v seznamu úkolů. Připomínat si společnou vizi v rámci týmu není ani při práci na dálku nic složitého – ale rozdíl pocítíte hned.
2. Zůstávejte se svým týmem v kontaktu
Jednu z nevýhod práce na dálku představuje nedostatek lidského kontaktu. A pokud řídíte tým, může být home office obzvláště náročný. Snažte se proto stýkat s kolegy co nejčastěji. Místo krátkých zpráv o blížícím se deadlinu se zkuste na začátku pravidelných meetingů zeptat, jak se každému z nich daří. Ne všichni kolegové rádi sdílí při videohovorech i obraz, vidět ale tváře celého týmu – i když jen přes počítačovou obrazovku – snižuje alespoň trochu pocit odcizení. Lidský kontakt sice obrazovka nenahradí, ale občasná společná setkání nad tématy, která nejsou pouze pracovní, pomohou stmelit tým.
3. Naučte se být offline
Na druhé straně je třeba stanovit si i limity. Jako vedoucí týmu můžete mít pocit, že musíte být svým podřízeným neustále k dispozici. Při home officu se ale hranice mezi prací a osobním životem snadno stírají.
Ve chvílích, které chcete mít jen pro sebe, si vytvořte blok v kalendáři, díky kterému ostatní uvidí, že jste momentálně nedostupní. Některé komunikační platformy, jako například Slack, umožňují nastavit funkci „nerušit“. Pokud potřebujete prostor pro vlastní úkoly, nebojte se s týmem komunikovat a sdělit druhým, že jejich prosbám se budete věnovat až o chvíli později.
4. Udržujte si přehled o činnosti svého týmu
Stresuje vás, že nemáte úkoly svých zaměstnanců pod kontrolou, když s nimi nejste fyzicky v kanceláři? Nebojte se jim více důvěřovat. Pokud jim svěříte odpovědnost za jejich vlastní práci, uvidíte, že důvěru z vaší strany ocení a dají si na všem více záležet. Pro lepší přehled o stavu jednotlivých úkolů zvolte vhodný nástroj pro řízení projektů. A rovnou uvidíte, na jakých úkolech vaši zaměstnanci právě pracují. Pokud ještě podobnou aplikaci nepoužíváte, mezi velmi populární nástroje patří například Notion, Monday, Trello, Wrike nebo Teamwork.
5. Dělejte si pravidelné přestávky a vezměte si včas dovolenou
Odpočívejte a dovolte si chvilku vypnout. V průběhu dne si dělejte pravidelné přestávky, třeba si zajděte ven na procházku, klidně i na pár minut. Pohyb na čerstvém vzduchu vám pomůže vyčistit hlavu. A když bude potřeba, čerpejte dovolenou. Když pracujeme na dálku, máme tendenci si i během volna kontrolovat e-maily, denní úkoly a sledovat dění ve firmě. Od práce je ale třeba se opravdu na chvíli zcela odpoutat.
„Pravidelné volno podporuje kreativitu, umožní vám získat odstup a znovu navázat kontakt sám se sebou.”
Obáváte se, že když si uděláte pár dní volno, nebudete mít dění v týmu pod kontrolou? Důvěřujte svému týmu. Když rozpracované úkoly pečlivě předáte svým kolegům, uvidíte, že práce na projektech budou probíhat hladce.
6. Udržujte se fit a v psychické pohodě – za jakékoliv situace
Pečujte o své duševní a fyzické zdraví. To je jedna z nejlepších cest, jak se vyvarovat syndromu vyhoření, ať už vedete tým, či pracujete na volné noze. Jezte zdravě, pravidelně cvičte a dopřejte si dostatek spánku. Případně můžete vyzkoušet i meditaci nebo si vymyslet hezkou tradici – například večerní procházku při západu slunce.
Práce na dálku bývá osamělá, neopomíjejte proto kontakt nejen s kolegy, ale také se svými blízkými. Pokud to situace umožňuje, zkuste s nimi trávit čas co nejvíce. Změníte prostředí a na chvíli se oprostíte od pracovního života.