Jak v práci předčasně nezestárnout

 

 

 

 

Dnešní populace stárne, a přitom je posedlá mládím. Okolo zaručených přípravků a procedur proti stárnutí vyrostl obrovský byznys. Můžeme jím pohrdat, ale to, jak staře působíme, může rozhodovat o našem podnikání nebo o tom, jak dlouho ještě vydržíme v ředitelské pozici.

Stáří býval luxus. Moderní civilizace nám umožňuje, abychom se ho dožili a strávili v něm stále více let. A co si budeme povídat, neumřít mladí nám přijde super. Jen s tím stárnutím jsme se ještě nevyrovnali. Slavná americká spisovatelka Susan Sonntagová napsala už v roce 1972 ve své eseji Dvojí metr stárnutí, že „v době, kdy lidé žijí déle a déle, se odehrávají dvě třetiny života každého z nás ve stínu palčivé obavy z neustálé ztráty“.

Na téhle absurdní obavě cizopasí zmíněný průmysl anti-agingu, který nám vnucuje představu, že stárnout je hřích. My vám nic takového vnucovat nebudeme.  Ale chceme vás přesvědčit, že působit v rámci možností zdravě a v kondici je pro vaši kariéru důležitá věc, kterou byste neměli podceňovat.

Forever young

Určitě znáte bonmoty jako „věk je jen číslo“ nebo „50 je nových 40“. Sociologové, psychologové a odborníci na průzkum trhu říkají, že ta úsloví platí – dnešní padesátníci se skutečně chovají a žijí, jako se nedávno chovali a žili čtyřicátníci. Je běžné žít aktivně i v osmdesáti. Warrenu Buffetovi je 88 let.

Přesto si v tabulkách manažerských přestupů každý rok všimnete, jak se několik velkých korporací zbavilo generálních ředitelů, kteří si sice vedli dobře, ale jejich problém byl věk 60+, někdy stačilo i 50+. Už počet křížků je činil neperspektivními. Přitom je to často jen psychologická záležitost. Jiným se jejich věk promíjí, mimo jiné proto, že na své okolí nepůsobí staře.

To se týká jakéhokoli manažera nebo podnikatele. Když vypadáte dobře a vitálně, získáváte důvěru.

„Vysíláte tím signál, že se vám bude nejspíš dařit udržovat ve stejně dobré kondici i svůj byznys nebo projekt. Když máte pod kontrolou sebe a svoje zdraví, tak možná budete mít pod kontrolou i svoji práci. A asi na to budete mít sílu a energii,“ říká Iva Moravcová ze společnosti IQI – Individual Quality Increase –, která pracuje s korporátními klienty.

Cyklista na kopci hledí na krajinu

Řídíme se předsudky

Možná jste slyšeli o výzkumech potvrzujících, že lidé, kteří dobře vypadají, mají obecně úspěšnější kariéru a vyšší příjmy – v průměru o 12 % – než ti méně atraktivní. „Člověk má sklony preferovat věci, které jsou mu libé. Takže ať chceme nebo nechceme, budeme dávat přednost člověku, který líp vypadá,“ říká Iva Moravcová.

Je to součást našeho vnímání světa, v němž neustále hodnotíme lidi ve svém okolí na základně nonverbálních signálů. A protože je těch signálů hodně, často se řídíme podle stereotypů.

„Při přijímání informací to občas vezmeme myšlenkovou zkratkou a začneme se řídit domněnkami a dohady. Což nám umožňuje žít normální život, ale je to zároveň zdrojem obrovských předsudků,“ říká významný britský psycholog Johnny Gifford.

A s těmito předsudky musíme počítat, pracovat s nimi a využívat je ve svůj prospěch.

Stárneme rychleji?

Má dnešní ředitel, manažer či podnikatel náročnější práci než dříve? Je svou prací více opotřebováván?

„Určitě jsou dnes lidé v rozhodovacích pozicích vystaveni většímu množství podnětů než v minulosti, a tím pádem i větší psychické zátěži. Je to dáno médii, rozvojem technologií a jejich složitostí. Zároveň je dnes běžné mít nerealistické ambice,“ říká Iva Moravcová.

Podle Světové zdravotnické organizace bude mít do dvou let každý desátý duševně pracující člověk symptomy související se syndromem vyhoření.

„Často jsou to věci, které dnes spousta z nás už považuje za běžné. Třeba poruchy spánku. U klientů, jimž pomáhám s vyhořením, pozoruji z 90 % problémy předčasného probouzení mezi 3. až 5. ráno. A pak je tu spousta psychosomatických variant, od vyrážek po bolesti hlavy a podobně,“ vysvětluje Iva Moravcová.

To vše jsou příznaky opotřebení. A my máme ve zvyku bojovat spíše s nimi než s jejich podstatou. Takže si bereme prášek či „panáka“ na usnutí a únavu z nevyspání zaháníme spoustou kávy. Čímž se opotřebováváme ještě rychleji.

Přátelé u společné snídaně

Co s tím

Na hlubší praktické rady je tento článek příliš krátký, tak si zatím řekněme alespoň dvě základní jednoduchá pravidla, jak se předčasnému zešedivění v práci bránit.

První pravidlo: změnit názor na pracovní etiku: „Dnes už neplatí, že úspěšný je ten, kdo dře. Krátkodobě to může být potřebné, ale dnes už víme, že dlouhodobě to nejde. Dnes je úspěšný ten, kdo zvládne rovnováhu mezi prací a normálním životem. Kdo aktivně sportuje a umí vypnout. Moji klienti, kteří byli nominováni na titul Manažer roku, mi líčí, jak přišli na klíčové nápady své kariéry, když se váleli u moře a nemysleli na nic,“ říká Iva Moravcová.

Druhé pravidlo: změnit názor na to, co pijete a jíte. Slavný americký výživový specialista Andy Bellati čtenářům magazínu Business Insider doporučil, jak se stravovat, aby předčasně nezestárli. Přečtěte si je níže.

Osm tipů, jak předčasně nezestárnout:
  • Pijte hodně vody
    Z nedostatku vody se vám doslova scvrkávají buňky v těle. A po vodě se netloustne.
  • Nepijte jenom vodu
    Vyhněte se všem těm osvědčeným "detoxům", které spočívají v tom, že po nějaký čas pijete pouze vodu nebo nějaké jiné "čistící" nápoje. Podle lékařů a odborníků na výživu tyhle divoké kůry a) nefungují b) rozhodí vám metabolismus.
  • Pozor na sodík
    Podle nedávných výzkumů si 89 % dospělých Američanů zasypává organismus nezdravým množstvím sodíku. Ten je samozřejmě hlavně v soli. Zbavuje organismus vody a vede ke kardiovaskulárním chorobám.
  • Nezakazujte si celé množiny potravin
    Začít se mírnit v něčem, čím se přejídáte, je něco jiného, než si úplně zakázat celou skupinu jídel. Všelijaké diety, které jsou striktně bez něčeho (třeba bez cukru), vedou k tomu, že si lidé akorát nahrazují zakázané ingredience něčím jiným. U některých diet jsou náhražky chudší na živiny, což nedopadá dobře.
  • Jezte normální jídlo. Ne moc. Hlavně rostliny
    To je shrnutí vědeckého přístupu k jídlu, který Bellati prosazuje. Konkrétně doporučuje byznysmenům cokoli, kde jsou vlákniny. Jeho favority jsou kapie, brokolice a růžičková kapusta. To jsou prý podle vědců „energetické generátory“, které navíc pomáhají předcházet většině chronických chorob, jinými slovy stárnutí.
  • Nespoléhejte se na potraviny v prášku a pilulích
  • Dávejte si pozor na porce jídla
    Průměrná porce jídla se od 70. let zásadním způsobem rozrostla, v USA v průměru o 138 %. Klidně si nechte půl oběda zabalit.
  • Neřešte příliš kalorie
    Nízkokalorická jídla v restauracích jsou často plná sodíku. A navíc, chcete-li shodit nadváhu, tak udržitelné hubnutí nemá být rychlejší než půl kila až kilo váhy týdně.

Mohlo by vás ještě zajímat