Jak řešit konflikt v práci?

Konflikty jsou běžnou součástí života a většinou se jim nevyhnete ani na pracovišti. Zbytečné hádce s nadřízenými a kolegy však můžete předejít.
Stává se, že na pracovišti vznikne prudký emotivní konflikt. Krize a živelné diskuse můžou firmu posouvat dál, absolutním tabu jsou ale argumentační fauly a impulsivní reakce, které mají k racionálnímu myšlení daleko. Takové spory mohou ohrožovat zdravé vztahy na pracovišti. Jak škodlivé konflikty vznikají a jak postupovat, když jedna strana přestane být fér?
Jak zaměstnance vytočit
Hádku často spouští šikana či nespravedlivé hodnocení. Zaměstnance dokážou rozčílit nepravdivé informace či zatajování důležitých skutečností. Naštve ho i rozpor mezi slovy a činy, zejména nesoulad mezi údajnými zásadami organizace a skutečným chováním manažerů. Konflikty mohou rovněž nastávat, pokud zaměstnavatel často mění cíle či zadané úkoly a zaměstnanec musí předělávat odvedenou práci. K nespokojenosti vedou i iracionální pracovní pravidla a omezení.
Zaměstnavatel nemá zanedbávat ani konstruktivní zpětnou vazbu. Měl by se však vyvarovat hodnocení zaměstnance, které se zaměřuje pouze na kritiku. Neférové je i nabízet stejnou odměnu za různý výkon. Frustrace může přijít i tehdy, pokud zaměstnanec nemůže zcela využívat svůj pracovní potenciál. Nepomáhá ani odtažitost manažerů bez ohledu na situaci, v jaké se podnik nachází. Všechny zmiňované nedostatky byl měl nadřízený vyřešit, aby předešel konfliktním situacím.
A jak vypadá špatná hádka mezi nadřízeným a podřízeným? Nejde v ní o problém a jeho řešení, ale o získání či potvrzení mocenské pozice. V takovém konfliktu padají jedovaté věty, například: „Já jsem tady šéf a budete to dělat tak, jak jsem řekl já.“ Přijít můžou i generalizace typu „Vždycky to zvoráte“. Nikdy by neměly zaznít urážky ani sprostá slova. Diskuse by se neměla vracet k prohřeškům z minulosti, které s předmětem hádky nesouvisejí.
Jak se správně hádat
Po hádce je nutné vyjasnit si v klidu celou situaci. Až hlavy vychladnou, obě strany by se měly sejít a respektovat tři zásady:
1) Všem musí být jasné, že výbuch vzteku byla agresivní obrana proti něčemu, co zaměstnanec nedokázal emočně unést. Teď je čas analyzovat příčiny konfliktu.
2) Problémy plynoucí z oněch příčin nemůže na svých bedrech trvale nést pouze jeden účastník sporu.
3) K urovnání situace je zapotřebí, aby úsilí vyvinuly obě strany, jinak se ze soupeřů nestanou partneři.
Tyto zásady pak se pak snoubí s následujícími pravidly správné neboli konstruktivní hádky:
- dohadujeme se otevřeně, slušně a důstojně, bez vulgarismů a urážek,
- nezobecňujeme, nevyhrožujeme, neponižujeme,
- řešíme pouze aktuální problém,
- nevytahujeme věci z minulosti,
- vyslechneme se navzájem,
- nepřerušujeme jeden druhého,
- nekončíme bez dosažení shody.
Hádky byly, jsou a budou
Konflikt může vzniknout i mezi kolegy, kteří pracují na srovnatelných pozicích. Pokud chcete pracovat vedle takových lidských typů, jako je potížista, drbna, vztekloun, remcal či donašeč, musíte mít nervy ze železa. Konflikt může pramenit i odjinud – postižený může vybuchnout na pracovišti, i když skutečný problém je doma či v partnerském vztahu. Stojí za tím nahromaděný stres, kdy se k osobnímu maléru přidají ještě pracovní potíže.
Hádkám v práci se nejspíš úplně nevyhnete, je však dobré vědět, jak v takových momentech postupovat a minimalizovat následky konfliktu. Čím méně chyb budete při hádce dělat, tím lépe se vám bude v kolektivu pracovat.