Jak poznat dobrého motivačního odborníka (a vyhnout se šarlatánům)

Uspět v životě i v práci? Nic lehkého, na obou hřištích svádíme zápasy plné nečekaných změn, nástrah i šancí. Je logické, že dobrý trenér v podobě experta na motivaci a na osobní a profesní rozvoj nám může hodně pomoci. Jak ale poznat, který je dobrý a kdo je šarlatán?
Dnes se to jen hemží experty na motivační poradenství, motivační trénink a koučování. A všude je spousta literatury, která radí, jak posilovat sebemotivaci, jak zvyšovat svůj vnitřní potenciál, sebevědomí a s nimi životní i pracovní výkonnost, zejména pak kariéru. Bohatá je i škála motivačních technik a postupů majících podpořit osobní rozvoj: od šarlatánských praktik, kdy jsou klienti nuceni k bojovým pokřikům, aby si vsugerovali, že dokáží všechno na světě, přes krasořečnická představení, kdy „expert“ zapomíná na to, co po něm klient vlastně chtěl, až po odborně výtečně propracované motivační lekce. S tím, jak šarlatánů ubývá a počet skutečných expertů roste, což je známkou zrání trhu, krystalizují také zásady umožňující oddělit jedny od druhých.
Desatero seriózního motivačního experta:
1) Má prokazatelnou odbornou kvalifikaci
Specializovaná škola pro odborníky na motivaci a kouče neexistuje. Jsou však obory poskytující ideální základ pro výkon této profese: psychologie a sociální pedagogika. Takové vzdělání není úplně nezbytnou podmínkou, neboť talent motivovat ostatní v sobě může objevit kdokoli od sportovce po vědce. Opravdu zásadní však je, aby se dotyčný člověk neustále dále vzdělával – specialista na motivaci toho musí opravdu hodně vědět o fungování lidské společnosti, o její dynamice a proměnách, o lidské psychice a chování. Certifikáty napoví, kam až v sebevzdělávání stačil dojít.
2) Opírá se o praktickou zkušenost
Teoretické znalosti jsou motivačnímu odborníkovi k ničemu, pokud je nedoplňuje vlastními zkušenostmi. Ty jsou spolu s jeho charismatem (pokud ho tedy má) prvkem, který lidi, jejichž chování či motivace se má změnit, nejúčinněji oslovuje a zasahuje. Nejúspěšnější odborníci na motivaci se pak vyznačují tím, že znalosti a zkušenosti dokázali přetavit v originální poznatky, souvislosti a koncepty, jež dokáží mistrně prezentovat v literatuře, na přednáškách či seminářích.
3) Nevydává se za univerzálního odborníka na všechno. Specializuje se
Odborník se pozná krom jiného tak, že se specializuje na určitá témata nebo skupiny. Pozor na všeználky, kteří „jedou“ ve zdraví a výživě, ale levou zadní zvládnou i zaručeně pomoci v dosažení životního štěstí a tvrdí, že mají v malíku i posilování motivace zaměstnanců.
3) Umí se vymezit
Zvyšování motivace a rozvoj osobních schopností pomocí koučování není psychoterapie. Seriózní expert dokáže stanovit jasné hranice nejen tematicky, ale také oborově. Motivační kouč se proto „nehrabe“ v traumatických zážitcích, rodinných konfliktech či závislostech, neslibuje zbavit klienta deprese či syndromu vyhoření. Takové věci se neřeší na semináři, ale v psychologické poradně s jiným odborníkem – psycholog či psychoterapeutem.
5) Není zamilován sám do sebe
Jestliže expert na motivaci zabije velkou část svého vystoupení vyprávěnkami o sobě a prezentací svého sebevědomí, je třeba mít se na pozoru. Ne že by pro tyto prvky platil absolutní zákaz, jsou však na místě, pouze pokud oživují vystoupení a slouží jako nosič relevantních informací. Spolehlivějším znakem odborníka je schopnost sebeironie a sebekritiky.
6) Používá takzvaný předrozhovor
Ještě před seminářem či lekcí přichází seriózní expert s nabídkou osobního rozhovoru, v jehož rámci si s klientem vyjasní zadání, očekávání, obsahy a rámcové podmínky.
7) Působí vysoce angažovaně
Aktivní zájem o získání co největšího množství informací o klientovi či firmě je zároveň pozitivní informací o samotném motivačním odborníkovi.
8) Nedává stoprocentní záruky
Motivační kouč nemůže poskytovat záruky, že ti, kdo právě prošli jeho rukama, budou už navždy a úplně zformováni kýženým směrem. Jeho úlohou je inicializace změn a osobního rozvoje. Výsledek záleží především na těch, kdo seminářem či výcvikem prošli. Znakem dobrého výsledku je, když klienti využívají nabyté poznatky k sebekoučinku.
9) Má věrohodné reference
Reference na internetu nestačí. Jsou experti, co si své stránky doslova oblepují logy firem, pro něž pracovali. Spousta šikulů si reference píše sama, což se nejčastěji pozná dle neúplnosti údajů o údajných klientech, kteří ony nadšené posudky napsali.
10) Je členem profesní organizace
Skuteční odborníci se sdružují. U nás například v následujících organizacích: Česká pobočka Mezinárodní federace koučů – ICF (International Coach Federation), Evropská rada pro mentorování a koučování – EMCC (European Mentoring and Couching Council), Česká asociace koučů (ČAKO).