Jak může dobrá práce s daty posunout vaše podnikání?
24. března 2021
3 minuty
Data nabízí spoustu příležitostí pro rozvoj byznysu. Můžete díky nim vylepšit zákaznickou zkušenost, zefektivnit procesy uvnitř firmy a inovovat konzervativnější obory, jako je třeba zemědělství. Ukážeme vám několik inspirativních příkladů, jak takzvaná big data pomáhají firmám.
Sběr velkého objemu dat a jejich další zpracování je dnes běžné pro podniky i jejich klienty. Většina z nás se už nepozastavuje nad tím, že denně poskytujeme firmám osobní údaje. Ať už nakupujeme v e-shopu knižního nakladatelství, nebo brouzdáme sociálními sítěmi, jako je Facebook, který na sběru uživatelských dat z velké části postavil svůj obchodní model.
Kdo je spotřebitel
Podívejme se třeba na maloobchodní prodej knih v kamenných obchodech. Knihkupci mohou zákazníkovi pomoct s výběrem nebo mu dát osobní tip. Typicky se pracuje hlavně s tím, jaké knihy se prodávají a jaké ne. Offline se o spotřebiteli zkrátka dozvíme jen limitované množství informací.
Pokud však jde o online prodej, e-shop má přístup k mnohem podrobnějším informacím o chování a preferencích zákazníků. Tím se také zvyšuje schopnost firmy zákazníkům porozumět a přizpůsobit jim nabídku zboží i marketing. Obchodník totiž může například zjistit, na které knihy se zákazníci dívali, nakolik je ovlivnily recenze nebo propagace konkrétních publikací i vysledovat podobnosti mezi nákupními vzorci různých zákazníků.
Pomocí algoritmů prodejci navíc mohou vyhodnocovat velké objemy takových dat a například předpovědět, jakou knihu by si zákazníci možná rádi koupili příště. Podle toho pak přizpůsobí tipy na další četbu, které zákazníkům posílají ve formě newsletteru nebo je uživateli zobrazí přímo na webu.
Informace o chování spotřebitelů se dají využít i k vylepšení zákaznického servisu a zpříjemnění zážitku z nákupu. Řetězec Starbucks shromažďuje mimo jiné data ze své mobilní aplikace a baristy informuje o oblíbených objednávkách zákazníka ještě dřív, než se dotyčný dostane k přepážce. Díky tomu je zákaznický servis osobnější, bere v potaz preference zákazníků a zrychluje se i vyřízení objednávky.
Zefektivnění procesů
Data mohou vnést nový pohled na procesy ve firmě a umožnit jejich optimalizaci. Takový postup může mít zásadní význam pro obory, jejichž provoz je nákladný a náročný na organizaci, například letectví. Výborně to ilustruje následující příklad, kdy aerolinky díky datové analytice mohly zkrátit dobu potřebnou k odbavení letů. Pro letecké společnosti je klíčové znát očekávaný čas příletu (ETA). Potřebují totiž zaručit, že se pozemní personál na letadlo ve správný čas připraví, nebudou zbytečně naskakovat výdaje za nečinně čekající zaměstnance a pasažéři se co nejrychleji dočkají výstupu z letadla.
V minulosti bylo běžné, že časy příletu letištím hlásili samotní piloti, když se přibližovali k destinaci. Před přistáním se ale museli věnovat mnoha dalším úkolům, jako je příprava na samotné přistání a komunikace s řídicí věží. Aerolinky proto hledaly lepší řešení.
Tím bylo využití služby RightETA, kterou začala v roce 2001 nabízet americká firma Passur Aerospace. Software začal shromažďovat veřejně dostupná data o počasí a letových řádech a kombinoval je s vlastními daty, například ze sítě pasivních satelitů instalovaných v okolí letišť. Na základě těchto informací dokázala firma vypočítat přesnější ETA, což mohla jako službu prodat aerolinkám. Ty díky tomu eliminovaly mezery v odhadech času příletu a dokázaly lépe plánovat svůj provoz.
Dnes služby společnosti Passur Aerospace využívá velká část světových letišť, která tak ušetří miliony dolarů. Vzorec je přitom jednoduchý: použití velkých objemů relevantních dat vede k lepším předpovědím – a ty zase k lepším rozhodnutím.
Dalším dobrým příkladem je český startup Agdata, který pomocí dat inovuje technologicky poměrně konzervativní obor – zemědělství. S pomocí údajů ze senzorů umístěných přímo v půdě, meteostanic i satelitního snímkování digitalizuje data z farem. Farmáři díky tomu získávají detailní přehled o tom, co a jak v jejich hospodářství funguje. Zjednodušuje se tím nutná administrativa, starost o zemědělské stroje nebo objednávání nových zásob. Díky přesnějšímu dávkování hnojiva se zase snižuje spotřeba chemie, čímž se šetří půda. To vše díky datům.
Zodpovědné nakládání s daty a kultura
Práce s datovou analytikou nicméně přináší i povinnosti spojené s uchováváním osobních informací. Jak v článku pro Forbes.com píše Eddie Geller, zakladatel aplikace Tinybeans, ve které rodiče zachycují momenty ze života svých dětí formou fotožurnálu: S daty klientů je nutné nakládat transparentně a vždy vysvětlit, proč společnost konkrétní informace potřebuje.
Tinybeans svým uživatelům dává možnost přesně určit, jakým způsobem chtějí sdílet svůj obsah a s kým. Zároveň zdůrazňuje, že všechny nahrané fotografie jsou majetkem uživatelů a nebudou nikdy poskytnuty třetím stranám za účelem hromadných marketingových kampaní.
Podle Gellera je zásadní, aby firmy vždy důkladně prověřily třetí strany, kterým se chystají osobní informace svých klientů poskytnout. Zároveň by se měly ujistit, že s daty se bude nakládat v souladu se zákony o ochraně osobních údajů. A v neposlední řadě by o takovém transferu dat měli být informováni samotní klienti.
Řadu firem teď čeká zavádění datové analytiky do praxe. Budou se učit, jak získané údaje zaznamenávat, jak jim rozumět a využít je při rozhodování. Přibývá i povinnost kvalifikovaně nakládat s citlivými osobními informacemi. Překážky, které společnosti čekají, tak mají technický i kulturní charakter. Potenciál dat je nicméně nezpochybnitelný. Pro firmy skýtá nové možnosti, jak uspět online i v reálném světě.