International Desk České spořitelny pomáhá firmám i fyzickým osobám v přeshraničním obchodu

 

Zakládání účtů v zahraničí, vyjednávání o úvěru či zřizování dceřiných společností mimo vlastní zemi není něco, co bychom si během života běžně zařizovali. Existuje však způsob, jak si tyto věci výrazně usnadnit. Navíc servis útvaru s názvem International Desk není jen pro velké exportéry, jeho služby mohou využít všichni klienti nezávisle na své velikosti a oboru podnikání.

International Desk v České spořitelně funguje v podstatě jako její zahraniční oddělení: českým firmám a fyzickým osobám pomáhá navázat spolupráci s bankami ve středoevropském regionu – a stejně zpracovává i požadavky přicházející z jiných zemí. „Klientům jsme schopni zajistit bankovní služby v zahraničí, aniž by museli vstoupit na půdu cizí země, používat cizí jazyk a jednat se zahraniční bankou,“ vysvětluje Edita Záklasník Glajchová, International Desk Officer. Záležitosti, které toto oddělení vyřizuje, lze rozdělit do tří skupin: požadavky související s otevřením účtu, žádosti o úvěr a administrativní úkony.

Jste-li např. provozovatelem e-shopu a chcete, aby vaši zahraniční zákazníci mohli platit bez poplatků za zahraniční platbu a platby probíhaly rychleji, budete si potřebovat zřídit v dané zemi účet. Můžete se tam rozjet a začít si vše vyřizovat osobně, anebo se obrátit na International Desk, který vyřídí všechny náležitosti a účet vám zřídí na dálku. International Desk při tom spolupracuje buď se sesterskou bankou v rámci skupiny Erste, anebo s partnerskou bankou mimo skupinu. V obou případech vše probíhá na základě reciprocity a banka klientovi neúčtuje žádné náklady.

Významnou úsporu času i finančních prostředků klienta představuje možnost dodat zahraniční bance všechny potřebné údaje, nebo alespoň jejich většinu, přímo ze systému České spořitelny – odpadá tak jejich další ověřování. Další úsporu a urychlení celého procesu přináší také možnost pracovních překladů různých dokumentů, které mohou využít banky v rámci skupiny. (Za jiných okolností by byl vždy nutný úřední překlad.)

International Desk Officer jako uzlový bod přeshraniční agendy klienta

„K naší práci patří také vysvětlit případné odlišnosti mezi bankami. V zahraničních bankách se například často liší způsob výpočtu poplatků a jejich platba. Klientům tedy pomáháme se v nabídce lépe zorientovat,“ popisuje Edita Záklasník Glajchová. V takových případech vše vysvětluje při osobní schůzce nebo telefonicky, vždy tomu ale věnuje velkou pozornost. Mnohdy také klientům dokáže vyjednat v zahraničí podmínky na míru. Po celou dobu přitom jedná klient pouze s jednou osobou na International Desk, takže i pokud zahraniční banka vznese nějaký další požadavek ohledně potřebných údajů či dokumentů, klient je pouze předá na International Desk a ten je postoupí dál.

International Desk však pomáhá klientům řešit i složitější záležitosti, související například se založením dceřiné společnosti – opět jak českým firmám v zahraničí, tak zahraničním firmám v ČR. Kromě praktických služeb, jako je zřízení speciálního typu účtu pro složení základního kapitálu, poskytuje také obecnou informaci o tom, jak celý proces probíhá (právní poradenství poskytovat nemůže, odporovalo by to bankovní licenci). Pokud klient potřebuje pro svou dceřinou společnost v zahraničí úvěr, International Desk zprostředkuje kontakt na konkrétního bankovního poradce v regionu, kde firma sídlí. Výhodou je opět to, že bankéř už je se všemi okolnostmi díky International Desk předem seznámený, a jednání tak probíhá snáze a rychleji.

Poslední typ požadavku, který International Desk běžně řeší, úzce souvisí s institutem převzetí identity od jiného subjektu. Převzetí identity umožňuje zákon o praní špinavých peněz, který je v ČR stejný jako v sousedních zemích. Podle Edity Záklasník Glajchové jde obvykle o případ, kdy velká korporace potřebuje další produkty, k nimž je třeba podepsat smluvní dokumentaci: „Pokud je jednatel cizím státním občanem, který do ČR příliš často nejezdí, může International Desk zajistit ověření identity a podpis smluv v jeho vlastní zemi – skrze sesterskou nebo partnerskou banku. Naopak českému klientovi předá International Desk Officer kontakt na kolegu v zahraniční bance.“

                 

Nadstandardní spolupráce s největším obchodním partnerem ČR

Mimořádně intenzivní a přínosná je spolupráce České spořitelny s bankami v Německu, které je největším obchodním partnerem ČR a kam vedle Slovenska a Polska směřuje nejvíce požadavků klientů International Desk. Partnerskou institucí je v tomto případě S-CountryDesk, výbor německých spořitelen, přičemž jakýmsi „styčným důstojníkem“ pro obchodní spolupráci mezi oběma bankami je pobočka v Drážďanech. „Vzhledem k tomu, že Drážďany jsou blízko českých hranic a mezi oběma zeměmi je čilý obchodní styk, zřídila tamní pobočka kontaktní centrum pro českou klientelu a zaměstnala dokonce několik českých bankéřek. Spolupráce mezi oběma bankovními domy probíhá velmi hladce, což svědčí o tom, že i mimo skupinu Erste Česká spořitelna umí svým klientům dodat celou řadu řešení,“ uzavírá Edita Záklasník Glajchová.

Mohlo by vás ještě zajímat

S exportními zakázkami pomáháme klientům od A do Z

Promarněné šance: příběhy firem, které neodhadly vývoj