Kdo nezkusil Manku, neví, co je kvalitní rostlinný olej
28.5.2018
Udělejte si malý test. Kupte si v hypermarketu slunečnicový a řepkový olej a ochutnejte je. Podle manželů Jenčkových ze společnosti Fabio Produkt přinejmenším nepoznáte rozdíl. A v testu můžete pokračovat – ochutnejte jejich řepkový olej Manka, kupříkladu s máslovou příchutí, a je celkem jisté, že se k většinově prodávaným olejům už nevrátíte.
„Chtěli jsme udělat olej, který vypadá jako olej a také chutná jako olej. A snažili jsme se odlišit, přičemž stejně jako u buřtů i u olejů platí, že dnes jsou k dostání jak kvalitní oleje, tak oleje méně kvalitní. Problém je ovšem v tom, jak se k tomu kvalitnímu oleji dostat, když řetězce zákazníkům u rostlinných olejů nedávají příliš na výběr,“ říká na úvod František Jenček, zakladatel a majitel rodinné firmy Fabio Produkt, jež se specializuje právě na výrobu rostlinných olejů.
Historie firmy Fabio Produkt z Holína nedaleko Jičína ve východních Čechách se začala psát v okamžiku, kdy rodině Jenčkových stát po roce 1989 vrátil v restituci polorozpadlý statek a pole. Jenčkovi se tehdy okamžitě pustili do zemědělské činnosti včetně pěstování řepky olejné, z níž časem začali tradičně za studena lisovat řepkový stolní olej. Tehdy měla firma obrat sotva 1,5 milionu, dnes po 25 letech existence dosahuje takřka 1,5miliardového obratu, má vlastní skladovací kapacity na šest tisíc tun zemědělských komodit, čtvrtou generaci lisovny olejů za studena, šetrnou fyzikální rafinaci, rozlehlé sklady na surové i rafinované oleje, plně automatické plnicí linky, vlastní logistiku, tři výrobní závody a tři distribučními sklady. Firma stabilně zaměstnává 140 lidí nejen v regionu, kde působí.
Není olej jako olej
Lisovat vlastní olej začali Jenčkovi v roce 1993. Zaměřili se na olej řepkový, který podle nich svými vlastnostmi i složením předčí i klasický slunečnicový, jakkoli i ten mají v nabídce.
„Nepřemýšleli jsme, jak rychle vydělat, ale naopak jsme vždy upřednostňovali kvalitu. Všechny naše oleje jsou lisovány za studena při 50 až 60 stupních a fyzikálně rafinované bez jakýchkoli chemických přísad. Díky tomu si zachovávají přírodní antioxidanty, vitamíny, vůni a hlavně chuť po výchozí surovině,“ vysvětluje Jana Jenčková.
Cílem firmy nebylo stát se jedním z největších evropských výrobců olejů, ale nabídnout chutné, voňavé a zdraví prospěšné rostlinné oleje všech možných typů a balení.
„Velcí průmysloví výrobci z oleje za pomoci chemie odstraní veškeré nečistoty a spolu s nimi i jeho charakteristické vlastnosti, jako jsou zdraví prospěšné látky, chuť nebo vůně. Jejich olej je neutrální a jen těžko poznáte, z jakých surovin byl vyroben.“ vysvětluje Jana Jenčková s tím, že oleje z jejich výroby mají například o poznání méně zdraví škodlivých transmastných kyselin.
Důvodem je to, že oleje od Fabio Produktu jsou důsledně vyráběny bez použití chemie. A byli to právě profesionálové z hotelů, restaurací a jídelen, kteří si oleje Manka oblíbili jako první. Fabio tak dodnes dodává oleje do pekáren nebo i výrobcům bramborových chipsů, kde jsou kladeny obzvláště vysoké nároky na používané speciální zátěžové oleje. Ostatně firma jako vůbec první na trhu vyrobila a nabídla bezpalmové fritovací oleje s vysokou oxidační stabilitou ze speciálních odrůd řepky a slunečnice. Výroba je bezodpadová. Nově se Fabio prostřednictvím nedávno zrealizované akvizice pustilo i do ekologického zpracovávání použitých olejů na technické oleje.
Spolupráce s řetězci
Mezi klienty společnosti Fabio Produkt patří i obchodní řetězce. Firma dodává do těch, které mají zájem o zboží tuzemských výrobců. Fabio Produkt má dlouhodobou velmi dobrou spolupráci s obchodní sítí skupiny COOP, oleje Manka jsou také v Globusu, Tescu a Albertu. A při jednorázových akcích i v Penny Marketu.
„Naším problémem je, že řetězce berou klasické rostlinné oleje stále jen jako základní potravinu, takže i když v nich naleznete na výběr z mnoha olivových olejů, u rostlinných olejů preferují většinou jen svou privátní značku,“ vysvětluje František Jenček.
Současná praxe má tak podle něj mnoho vad na kráse. Často je příčinou nevýhodného postavení regionálních dodavatelů do řetězců.
„Pokud chceme dodávat do některých řetězců, musíme jim náš olej, který by klidně mohl vycházet i jen o pár desetihaléřů dráž, prodávat za stejnou cenu, za jakou jim olej dodávají velcí průmysloví výrobci. Řetězce také chtějí, abychom jim kvalitní olej za tuto cenu dodávali ideálně už v lahvích s jejich privátní etiketou. A poslední potíž je to, že když se nám podaří zalistovat u nich náš brand, nejsme schopni ovlivnit jeho cenu na regále, která několikanásobně přesahuje marži řetězců u privátních značek olejů. Tím se naše Manka stává cenově nekonkurenceschopná, i když při samotném nákupu řetězcem se cenově liší jen nepatrně,“ říká František Jenček.
Vyjádřeno v korunách to značí, že zatímco olej Manka stojí 45 korun a je umístěn v horních příčkách regálu, řetězcem preferovaný olej, který je přímo u ruky, bude stát 28 korun, v akci pak 19 korun. Tuzemský trh s potravinami se tak podle Františka Jenčka dostává do situace, kdy řetězce přestávají dávat na výběr nejen dodavatelům, ale i svým zákazníkům.
„V sousedních státech, jako je například Rakousko, má zákazník větší šanci koupit si v obchodních sítích regionální a národní potraviny. Tady má Česko ještě co dohánět. Současně je to spojené s národním uvědoměním, že je i na zákaznících samotných, jak bude jejich region prosperovat,“ dodává František Jenček s tím, že poslední roky vidí zlepšení, spotřebitelé si vybírají kvalitnější a regionální potraviny, čemuž se snad přizpůsobí i obchodní řetězce.
Výzva k prodeji
Loni prvního února společnost Fabio Produkt otevřela svoji vůbec první maloobchodní prodejnu „FABIO – ochutnejte region“ na Valdštejnově náměstí přímo v centru Jičína. V obchodě lze vybírat z mnoha druhů olejů z produkce firmy, ale i z dalších potravin od farem a podniků působících v regionu. Prodejna uplatňuje i bezobalový přístup, tedy cíleně snižuje prodej zboží v plastových obalech na jedno použití. Pořádají se v ní pravidelné ochutnávky, besedy spojené s tématem udržitelného rozvoje, ale třeba také dny pro děti, během kterých se jim představují zajímaví regionální výrobci.
„I když víme, že bude náročné z naší Manky vybudovat silnou značku a nabídnout zákazníkům celý náš sortiment nejen prostřednictvím e-shopu, stále jsme jediná česká firma, která u nás lisuje olej za studena a rafinuje ho bez chemických přísad. Máme tedy výjimečný produkt a nechceme, aby zapadl do té všeobjímající množiny průmyslových olejů,“ popisuje Jana Jenčková jeden důvodů, proč se rozhodli otevřít vlastní prodejnu.
Ještě předtím, než ji otevřeli, pravidelně jezdili po regionálních trzích, prodávali oleje a zkoumali nabídku ostatních prodejců. Přitom poznali mnoho zajímavých výrobců, kteří jsou dnes ve stejných kleštích, jako jsou oni. Nemají, kde by své výrobky v celé jejich škále každodenně prodávali.
„Pro nás vlastní prodejna není ani tak ,byznys‘, ale dává nám smysl a zapadá do naší filozofie nabízet kvalitní produkty,“ upřesňuje Jana Jenčková, která i kvůli velkému zájmu ze strany dodavatelů připravuje otevření dalšího obchodu v Hradci Králové.
Jedním z dodavatelů, který již do obchodu Fabio Produktu dodává třikrát týdně mléčné výrobky, jako jsou jogurty, tvaroh, domácí tlučené máslo nebo pasterizované mléko, přitom jsou i manželé Brožkovi z farmy vzdálené od Jičína zhruba 20 kilometrů.
„Byli jsme velice rádi, když nás manželé Jenčkovi oslovili s nabídkou dodávat do jejich obchodu naše zboží. Stačí jeden takový obchod v Jičíně – a už jen ten jeden nám velice zlepšil naše finance i hospodaření,“ pochvaluje si Jitka Brožková.
V uvedeném případě jde navíc o oboustrannou spolupráci. Farma totiž nabízí oleje Manka ve svém obchodě Turnově. Jitka Brožová dodává, že za tu dobu, co se pustili do podnikání, se s tak odpovědným přístupem, jako mají manželé Jenčkovi, nesetkali. Překvapil je a zároveň i nadchl.
Přístup k věci
Základní vizí Fabio Produktu je nabízet zákazníkům, ať už jsou to velkoodběratelé nebo běžní spotřebitelé, kvalitní oleje za rozumnou cenu. V tom, že to je i navzdory obtížím možné, utvrzuje Františka Jenčka a jeho manželku praxe například na německém či rakouském trhu, kde i velké hypermarkety dbají na to, aby odebíraly kvalitní potraviny od místních firem. Ruku v ruce s tím musí jít ale i myšlení tuzemských spotřebitelů, kteří by měli vyžadovat kvalitní potraviny vyrobené v ČR.
„To souvisí samozřejmě také s příjmy lidí. Na druhou stranu si ale ověřujeme i to, že je mnoho lidí, kteří si toho třeba koupí méně, ale je pro ně důležité, aby to byly kvalitní potraviny. Často si dokonce uvědomují, že svou preferencí domácích výrobců podporují region, v němž žijí,“ myslí si František Jenček.
Podle něj je toto jediná cesta, jak zachovat nejen zdravé konkurenční prostředí na tuzemském trhu s potravinami, ale i podpořit místní potravinářské firmy, včetně místního tradičního zemědělství, které je předpokladem pro produkci kvalitních potravin. Ostatně on sám spolu se synem hospodaří na celkem 150 hektarech půdy.
„Miluji to. Je to hmatatelná práce, která je za vámi hned vidět. Když sedíte v kanceláři, tak sice vyřídíte hodně papírů a práce, ale když sednete do traktoru a zaboříte radlici do půdy, vyoráte brázdu, to je úplně jiný pocit. Je to o vztahu k půdě, o pokoře, o tom, že si uvědomíte, že člověk nic nedostává automaticky, že totiž ne každý rok se vám musí urodit,“ uzavírá František Jenček, který je dle svých slov duší i rozumem potravinářem, ale srdcem stejně jako jeho předci zůstává hlavně dobrým hospodářem.
Fabio Produkt a Česká spořitelna
Společnost Fabio Produkt využívá služby České spořitelny od roku 1996. Spořitelna tehdy začínající firmu podpořila pětimilionovým provozním úvěrem. Od té doby se spolupráce mezi bankou a manželi Jenčkovými nezastavila. Jedním z důvodů je i to, že Fabio Produkt každoročně investuje 20 až 60 milionů korun do svého rozvoje.
„Pokud by neinvestovali a nevraceli peníze zpátky do firmy, ať už se to týká technologií, budov, ale i pracovních podmínek zaměstnanců, těžko by dnes mohli být tam, kde jsou. Totiž v pozici významného producenta rostlinných olejů v ČR, který navíc nemá konkurenci, co se týče kvality,“ vysvětluje Luboš Wágner z Regionálního korporátního centra České spořitelny v Hradci Králové.
Podle něj je vůbec zajímavé vidět, jak manželé Jenčkovi dokázali doslova vydupat Fabio Produkt ze země a na jakou úroveň se s ním dostali.
„Přitom to není tak dlouho, kdy jsme většinu jednání odbývali venku nebo v provizorních malých kancelářích, protože nebylo kde jinde,“ popisuje Luboš Wágner. Dodává, že za celou dobu spolupráce se mu také nestalo, že by za ním Jenčkovi přišli s tím, že teď rychle potřebují velký balík peněz, ale naopak ke všem svým investicím a podnikatelským krokům přistupovali s maximální zodpovědností a rozmyslem.
Sám František Jenček vzpomíná dobu kolem roku 2008, kdy naplno propukala finanční krize a většina bank tehdy okamžitě zastavila financování. Potravináři byli dle jeho slov první na ráně.
„Tehdy nás Česká spořitelna podržela. V té době jsme měli dobrou příležitost ke koupi areálu, ve kterém jsme chtěli rozjet novou supermoderní lisovnu. Jistě, banka nás korigovala v investičních záměrech, ale dostali jsme od ní i v této krizové době tolik financí, kolik jsme potřebovali. Dva roky do této investice tekly peníze, aniž by se cokoli vracelo, a přesto nám z tohoto projektu Česká spořitelna jako financující banka neucukla,“ říká František Jenček.
Od té doby je ale areál již dávno v provozu a funguje bezvadně. Stejně jako rodinná firma Fabio Produkt manželů Jenčkových.
Totiž – kdyby nebyli dobří v tom, co dělají, těžko by loni získali prestižní ocenění na největší světové potravinářské výstavě Anuga v Kolíně nad Rýnem, kde získali v konkurenci 16 tisíc potravinářských výrobků od 3 200 vystavovatelů cenu za novinku roku Taste Innovation Show. Přitom se pyšní i několika oceněními Potravina roku Královehradeckého kraje, národní značkou kvality KLASA za zastudena lisovaný řepkový olej Manka a ochucený speciální olej Gril Steak. V roce 2016 pak získala titul Vodafone Firma roku Královehradeckého kraje.