Evropský trh s auty: Optimistická varianta předpokládá letos 24% propad prodejů
4. června 2020
Aktuální propad automobilového trhu v EU je drastický. Za leden až duben letošního roku se nové registrace v EU propadly o 48 %, v samotném dubnu meziročně o 79 %. Report analytiků České spořitelny přináší přehled dopadů pandemie koronaviru na automobilový průmysl v EU a samotné ČR, srovnání s hospodářskou krizí po roce 2009 a výhled na zbytek letošního roku a na rok 2021.
Zatímco v minulé hospodářské krizi šlo v sektoru automotive zejména o nedostatečnou poptávku, ta současná souvisí s omezeními na straně nabídky – prodejní místa byla uzavřena, došlo k omezení nebo úplnému přerušení výroby, a to na zhruba dva měsíce. V dubnu se tak v ČR vyrobilo o 88 % méně vozů než v únoru letošního roku.
To je značný rozdíl oproti situaci po roce 2009, kdy se tehdejší hospodářská krize na počtu vyrobených aut nijak výrazně nepodepsala. (Napomohlo tomu však otevření továrny Hyundai v Nošovicích.) Přesto krize na automobilový průmysl v ČR tehdy dopadla: projevila se totiž na poklesu jeho celkové produkce, tedy včetně výroby dílů a součástek. Produkce celého odvětví se mezi lednem 2008 a lednem 2009 propadla o 40 % a na hodnotu z ledna 2008 se dostala až za 2,5 roku v červnu 2010.
Registrace nových osobních vozů v ČR na recesi ekonomiky v roce 2009 překvapivě nereagovaly, naopak vzrostly o 13 %. Vrchol zaznamenaly nákupy nových osobních aut v roce 2017, kdy bylo nově registrováno přes 270 tisíc vozů. V minulém roce to bylo již o 8 % méně. Letos v dubnu pak došlo vlivem pandemie k meziročnímu propadu nových registrací o více než 50 %.
V sousední automobilové velmoci Německu došlo u nových registrací v dubnu 2020 dokonce k 61 % meziročnímu poklesu. Tamní automobilový průmysl se však potýkal s problémy už před současnou krizí. Poslední tři roky totiž dochází k propadu ve výrobě i exportu německých aut.
Lze předpokládat, že koronavirová krize zasáhne celé odvětví i z dlouhodobějšího hlediska a mimo jiné uspíší řadu stávajících trendů: například větší lokalizaci výroby či větší zastupitelnost a diverzifikaci dodavatelů, aby v případě obdobných krizí nedocházelo k výpadkům.
Následující vývoj automobilového průmyslu v EU bude záviset na rychlosti oživení ekonomiky. Za nejpravděpodobnější pokládáme tyto dva scénáře: při rychlém oživení poklesne letos trh s osobními auty o 24 % na 11,7 milionu a v příštím roce bude následovat rychlé obnovení poptávky (+25 %) na 14,6 milionu prodaných vozů. V případě hlubšího a delšího propadu ekonomiky by prodeje nových aut letos klesly o 29 % na 10,9 milionu a ani v roce 2021 by se nepřiblížily k úrovni roku 2019.
Další podrobnosti a doprovodné grafy jsou vám k dispozici v reportu České spořitelny, který je volně ke stažení zde.