Co je phygital? Další technologický trend, který mění maloobchod i průmysl

Co se stane, když spojíte fyzický a digitální zážitek? Dostanete nový fenomén, pro který se vžil pojem phygital – kříženec slov „physical“ a „digital“. Spojení offline a online zážitků podle odborníků zásadně ovlivní potravinářský a módní průmysl či strojírenství. Chcete vědět jak?
Představte si supermarket, kde nemusíte čekat ve frontách ani vytahovat peněženku. Do obchodu vstoupíte pomocí mobilní aplikace a vše, co vezmete z regálu, se automaticky přidá do vašeho virtuálního nákupního košíku. Když senzory zaznamenají, že odcházíte, celý nákup se jednoduše odečte z vašeho účtu, aniž byste museli cokoliv udělat. Tak to funguje v supermarketech Amazon Go, které fungují od loňského roku v Seattlu, Chicagu a San Francisku a ukazují, jak by mohla vypadat budoucnost nakupování. Amazon ve svých futuristických obchodech používá technologie, které známe z automobilů s autonomním řízením: umělou inteligenci se systémem strojového učení, senzory a počítačové vidění. Podle amerického magazínu Forbes plánuje Amazon do roku 2021 otevřít až 3000 těchto supermarketů.
Ukazuje se, že zákazníci mají o kombinaci digitálního a fyzického nakupování zájem. Španělská společnost IAB, specializující se na digital marketing, publikovala studii, která ukázala, že 7 z 10 uživatelů internetu nakupuje online, 22 % dotázaných však uvedlo, že jim při virtuálním nákupu chybí fyzická interakce. A tak si určitý produkt sice vyberou v e-shopu, ale pak si ho zajdou koupit do kamenného obchodu. K podobnému závěrů došel i výzkum odborného portálu Retail Dive, který ukázal, že si 65 % Američanů najde produkt online, ovšem koupí si ho offline. Digitální agentura We Are Marketing uvádí, že o „phygitální“ nakupování mají největší zájem mileniálové a generace Z. Mnozí experti proto odhadují, že právě rok 2019 bude rokem výrazného nástupu phygital zážitků.
Seznamte se s budoucností
na Týdnu inovací 2019
Klíčové technologické trendy budou k vidění na letošním ročníku Týdne inovací, který začne
20. května v pražském Fóru Karlín konferencí se špičkovými světovými odborníky a nabitým mezinárodním veletrhem. Nebude tu chybět stánek České spořitelny, která je mimo jiné průkopníkem aplikace virtuální reality při navrhování nového typu svých poboček, tzv. Small Economy. Využívá přitom VR systémy české laboratoře Virtuplex. Česká spořitelna vystoupí také na konferenci, kde představí banku budoucnosti.
Těšíme se na vás na Týdnu inovací!
Virtuální stylista
Pojem phygital se stále víc skloňuje také v kosmetickém a módním průmyslu. Značka L’Oréal například vyvinula mobilní aplikaci Makeup Genius, která promění displej smartphonu v interaktivní zrcátko, v němž si uživatel může prohlédnout, jak by mu slušely produkty z portfolia této francouzské značky. Nebo může zákazník přímo v obchodě naskenovat zboží, které ho zajímá, a hned si ho virtuálně vyzkoušet. L’Oréalu se tak podařilo snížit pravděpodobnost, že si zákazníci koupí výrobek, se kterým nebudou spokojení.
Módní butiky začínají experimentovat s chytrými zrcadly či virtuálními zkušebními kabinkami. „Phygitální transformace je jedním z opatření, jimiž se módní maloobchod snaží zvrátit současnou krizi, kterou celý tento sektor prochází,“ píše australský zpravodajský server The Conversation. Podle něj je retailový sektor všeobecně v nejhorších problémech v celé své historii, kdy v posledních letech strmě klesá počet návštěvníků nákupních center (přesněji – spadl na polovinu) a tradiční shopping centra bojují o přežití.
Změna zážitku z nakupování může být tedy cesta, jak zákazníky z e-shopů do kamenné prodejny přilákat. „Firmy si čím dál více uvědomují, že v digitálním světe se musí odlišit a přijít s něčím novým. Jen tak můžou obstát v konkurenci,” říká Jakub Stejskal z agentury Grapefruit, která se specializuje na výkonnostní marketing.
Spojit virtuální a reálné zážitky se podařilo třeba londýnské oděvní značce Burberry, která přes Facebook Messenger nabízí služby svého chatbota – tedy konverzačního robota –, který zákazníkovi ukáže novou kolekci zboží, a pokud má klient zájem, objedná mu Uber, jenž ho doveze do nejbližšího obchodu, kde se dotyčné zboží od Burberry prodává. Zároveň už od roku 2012 používá Burberry v prodejnách identifikaci na rádiové frekvenci. Zákazníci jednoduše naskenují kód a dostanou se k dalším informacím o produktu, od výrobních detailů až po doporučené kombinace. Pomocí chytrého zrcadla pak mohou zjistit, jak by jim oblečení slušelo. Burberry také prodavačům umožnila přijmout platbu kdekoliv v prostoru prodejny. Podle serveru Insider Trends jde o velmi zdařilou strategii: „Když našetříte na kabát od Burberry, koupíte si ho pomocí pár kliknutí, nebo se raději stavíte v prodejně, kde na vás čeká úžasný zážitek z nákupu?“
Technologie spojující protichůdné trendy
Phygitální technologie pronikají také do strojírenství. Výrobce letounů Boeing například používá rozšířenou realitu při sestavování kabelových svazků. Dřív museli zaměstnanci zapojení každého kabelu konzultovat s počítačem. „Celý proces byl pro zaměstnance únavný a stál je spoustu času,“ píše softwarová společnost Intellectsoft. Teď mají inženýři Boeingu díky AR brýlím Google Glass všechny potřebné informace přímo před očima a nemusí tak často odbíhat k jiným přístrojům.
A phygitalizace pomalu přichází i do Česka. Ukázkou je bankovní sektor, kde se postupně omezuje počet poboček a stále více věcí se vyřizuje online, případně se přímo na pobočky integrují chytrá zařízení. Klienti mohou spoustu věcí vyřešit přes internet banku či online podporu. Jak uvádí server Aktuálně.cz, třeba Moneta Money Bank vloni zavřela víc než desetinu svých poboček s tím, že se chce víc soustředit na internetové bankovnictví.
Společnost Skanska zase nabízí prohlídky bytů přes VR brýle. „Virtuální realita přináší tradiční zážitek. Klient si zároveň prostor lépe představí a vybere ten nejvhodnější byt či vybavení,“ říká Lukáš Maděra, ředitel prodeje a zákaznické péče Skanska Reality. Aplikace umožňuje měnit povrchy, obklady či dveře. Klient také vidí reálné okolní prostředí.
Phygital je fenomén, který spoju dva silné a na pohled protichůdné trendy. „Na jednu stranu se stále víc rozvíjejí e-shopy a možnosti nakupování na internetu, na druhou stranu se vracíme ke komunitnímu způsobu života, spojenému s mezilidským kontaktem, barter obchodem a zaměřením na zdravé a lokální potraviny,“ popisuje Jakub Stejskal z digitální agentury Grapefruit. Příkladem mohou být bezobalové obchody, jichž stále přibývá a jež nejsou úplně připravené být 100% online. „Offline ani online nakupování bychom neměli podceňovat. Jde spíš o to, hledat cesty, jak oba směry propojit,“ říká Jakub Stejskal.