Český výrobce regálů L.L.TRADE
se na trhu prosadil díky sestavám
na míru






Český výrobce regálů
L.L.TRADE se na trhu
prosadil díky sestavám
na míru

7. prosince 2020

Každý, kdo alespoň občas zajde do nějakého obchodu, se s velkou pravděpodobností setkal s výrobky firmy L.L.TRADE z Manětína na Plzeňsku. V regálech byste je ale hledali marně – jde totiž právě o regály a různé stojany, koše, závěsné sítě a další systémy, které usnadňují předvádění a nákup zboží. Martin Liška založil svou firmu v roce 2008 – a přestože šlo o dobu, kdy kvůli ekonomické krizi mnoho jiných firem podnikání ukončilo, L.L.TRADE dokázala vystihnout potřeby zákazníků a už během několika prvních let se jí podařilo na trhu prorazit. Dnes má 28 zaměstnanců a své produkty dodává i do řady dalších evropských zemí. Výrazně působí i v místní komunitě, kde podporuje řadu spolků.

Jaké byly začátky vašeho podnikání a s jakým sortimentem jste začínal?

Firmu jsem zakládal v době, kdy nastala celosvětová ekonomická krize. Vložit do podnikání všechno, co jsme s manželkou našetřili, a pustit se do neznáma, bylo v takto nejisté situaci riskantní. Spousta mých známých i lidí v okolí to vůbec nechápala. Začal jsem s výrobou a návrhy kovových částí do velkých převodovek – ozubená kola, výkovky, hřídele a podobně – a také jsem pokračoval s návrhy a vybavením prodejen a skladů. V tomto oboru jsem měl dlouholetou praxi, kterou jsem mohl dobře využít. Dnes už se plně věnuji regálům, kovovým konstrukcím, vybavení hal, skladů, prodejen, ale i dílen, garáží atd.

Jak velkou roli mají ve vaší firmě standardizované produkty v porovnání s produkty na míru?

Atypické produkty nám pomohly získat výraznější podíl na trhu. Existuje spousta firem, které do prodejny nebo skladu dodají regály, ale už nenabízejí nic navíc. My se snažíme vyvíjet stále nové prvky, které zákazníkům usnadní prodej nebo třeba skladování.

Jak vaše podnikání mění moderní technologie?

Stále se snažíme nakupovat nové stroje a kvalitní nářadí, pravidelně obměňujeme vozový park, vysokozdvižné vozíky atd. Technologie můžete mít supermoderní, ale pokud nebude fungovat celý systém od příjmu až po výdej a servis, nic nezmůžete. To mi trvalo asi nejdéle – dát celému systému smysl a řád.

Součástí firmy je vlastní kovovýroba – platí to i pro truhlárnu?

Spolupracujeme s truhlárnou, která je nedaleko nás, a vše funguje na základě dohodnutých podmínek. Je to pro nás skoro stejné, jako kdyby byla truhlárna součástí naší firmy.

Jak se vám podařilo proniknout na zahraniční trhy a kde všude máte zastoupení?

Dostat se na zahraniční trhy je velice náročné finančně i časově. Proniknout například na německý trh mi trvalo déle než tři roky – ani už nespočítám, kolik prototypů výrobků jsem dodal, aniž by se něco stalo, a kolikrát jsem zákazníky navštívil. Ale pak se to najednou zlomilo a začali jsme dodávat jedné z největších německých firem, která zajišťuje vybavení prodejen. Další spolupráce probíhá na Slovensku, Polsku a nyní i v Rakousku, kde aktuálně buduji pobočku L.L.TRADE GmbH se sídlem ve Vídni.

Své výrobky dodáváte do prodejen fungujících v rámci řetězců, do samostatných obchodů, administrativního zázemí i skladů. Jaké jsou nejzajímavější projekty, na kterých jste doposud spolupracoval?

Jedním z nejnáročnějších, ale současně i nejzajímavějších projektů byla zakázka ve vídeňském zábavním parku Prátr, kde je obří modelové kolejiště pro rodiny s dětmi po vzoru pražského Království železnic. Do tamního Českého domu jsme dodali kompletní vybavení prodejny a skladů, nyní ještě řešíme vybavení školních dílniček pro děti. Technologicky náročné bylo třeba vymyslet nadúrovňovou konstrukci pro RC modely, kde je zapotřebí zatížení podlahy 500 kg/m2.

Jaké jsou vaše plány, pokud jde o rozvoj firmy v nejbližších letech?

V příštím roce bychom chtěli dokončit rekonstrukci další budovy, ve které máme naplánované moderní kancelářské zázemí včetně velké vzorkovny všech výrobků a prototypů, které jsme do dnešního dne vyrobili. Potřebujeme více kanceláří pro nové zaměstnance, budujeme nový e-shop – a v neposlední řadě se snažím zajistit pozemky, které bychom mohli používat jako odstavnou plochu pro nákladní automobily, aby nákladní doprava nezatěžovala provoz ve městě.

Jak konkrétně Spořitelna firmě L.L.TRADE v podnikání pomohla?

V počátečních letech jsme pomohli zafinancovat nákup areálu (hlavní budova + část pozemků), což byl pro firmu stěžejní okamžik. Později jsme poskytli další financování na rekonstrukci přikoupených zemědělských staveb a také na výstavbu skladovací haly. Protože firmě se už v té době – především díky skvělé práci pana Lišky – dařilo velmi dobře, další investice probíhaly z vlastních prostředků. Před rokem se pan Liška rozhodl otevřít obchod typu hobby market v jedné nově zrekonstruované budově v rámci areálu. V tomto případě jsme pomohli provozním financováním typu kontokorent a revolving na pořízení zásob. Obchod už prosperuje a je v zelených číslech. Jsem moc rád, že naše spolupráce s panem Liškou je takto úspěšná a jeho firma se z původního ročního obratu 1 mil. dostala na současných 80 mil. 

Co je podle vás nejdůležitější v přístupu banky ke klientům během prvních let jejich podnikání?

Nejdůležitější je skutečný zájem o klienta. Je potřeba naslouchat tomu, co opravdu chce a potřebuje, a na základě toho mu umět poradit a pomoci. To se samozřejmě neobejde bez adekvátních znalostí, zkušeností a kvalitního servisu, a o to se v ČS maximálně snažíme. Zejména v počátečních fázích podnikání může být každá dobrá rada či pomoc bankéře důležitá – právě takto vzniká dlouhodobý, na vzájemné důvěře založený vztah klienta a banky. 

Usmívající se bankéř

Jak konkrétně Spořitelna firmě L.L.TRADE v podnikání pomohla?

V počátečních letech jsme pomohli zafinancovat nákup areálu (hlavní budova + část pozemků), což byl pro firmu stěžejní okamžik. Později jsme poskytli další financování na rekonstrukci přikoupených zemědělských staveb a také na výstavbu skladovací haly. Protože firmě se už v té době – především díky skvělé práci pana Lišky – dařilo velmi dobře, další investice probíhaly z vlastních prostředků. Před rokem se pan Liška rozhodl otevřít obchod typu hobby market v jedné nově zrekonstruované budově v rámci areálu. V tomto případě jsme pomohli provozním financováním typu kontokorent a revolving na pořízení zásob. Obchod už prosperuje a je v zelených číslech. Jsem moc rád, že naše spolupráce s panem Liškou je takto úspěšná a jeho firma se z původního ročního obratu 1 mil. dostala na současných 80 mil. 

Co je podle vás nejdůležitější v přístupu banky ke klientům během prvních let jejich podnikání?

Nejdůležitější je skutečný zájem o klienta. Je potřeba naslouchat tomu, co opravdu chce a potřebuje, a na základě toho mu umět poradit a pomoci. To se samozřejmě neobejde bez adekvátních znalostí, zkušeností a kvalitního servisu, a o to se v ČS maximálně snažíme. Zejména v počátečních fázích podnikání může být každá dobrá rada či pomoc bankéře důležitá – právě takto vzniká dlouhodobý, na vzájemné důvěře založený vztah klienta a banky. 

Mohlo by vás ještě zajímat