Česká spořitelna a MashUp dávají prostor českým startupům, přijďte si to zažít

MashUp je jedna z hlavních podporujících aktivit pražského Impact Hubu, který je součástí rozsáhlé světové sítě coworkingů. A co vlastně MashUp je? Jednoduše řečeno, jde o platformu, na které začínající podnikatelé mohou prezentovat inovativní podnikatelské nápady širší veřejnosti, přičemž zároveň sbírají jedinečnou zpětnou vazbu na své podnikání. Česká spořitelna podporuje začínající podnikatele, proto je hlavním partnerem MashUpu už pět let. Díky této spolupráci letos na podzim napočítáme už 1000 neotřelých podnikatelských projektů, které se za tu dobu ocitly „ve světle reflektorů“. Mnohé z nich přitom naplňují definici startupu jakožto inovativního projektu s potenciálem globálního přesahu.
„Během večera se publiku složenému především z potenciálních obchodních partnerů, investorů, influencerů, novinářů, ale i běžné veřejnosti představí desítka slibných inovativních projektů, které už předtím prošly užším výběrem Impact Hubu. Každý z autorů má pouhých 200 sekund a deset slidů na to, aby svou myšlenku představil – a současně se pokusil zaujmout návštěvníky tak, aby jeho projektu dali v závěrečném hlasování svůj hlas,“ přibližuje jeden ze zakladatelů Impact Hubu ČR Petr Vítek. „Všichni, kdo na MashUpu prezentují, mají společné nadšení a chuť věci změnit,“ shrnuje základní charakteristiky účastníků. Po představení projektů následuje raut a neformální networking mezi přítomnými. Pro začínající podnikatele je to mimo jiné skvělá příležitost, jak získat na svůj podnikatelský nápad zpětnou vazbu a posunout ho dál.
MashUp propojuje inovátory s investory a profesionály z různých oborů
Hlasování ovlivňuje také tříčlenná porota, která po skončení všech prezentací pokládá začínajícím podnikatelům doplňující otázky. Ty se týkají například existující konkurence či potenciálně problematických míst v byznys plánu. „Pokud jde o mne, dívám se na prezentované projekty současně z pohledu banky, pokládám proto podrobnější ekonomické dotazy a zajímám se o rizikovost,“ říká jeden ze členů poroty Adam Benjamín Kolber. Jako specialista pro podnikatele je v porotě zároveň zástupcem hlavního partnera MashUpu, tedy České spořitelny. „Na MashUpu se mi líbí mimo jiné i to, že jde o platformu, která vytváří neformální příležitost k navazování kontaktů pod záštitou naší banky, jež má podporu začínajících podnikatelů mezi svými prioritami,“ dodává bankéř.
„Mashupových“ večerů se přitom každoročně pořádá přibližně osmnáct, a to ve všech třech českých městech, kde mezinárodní Impact Hub působí (Praha, Brno, Ostrava). Česká spořitelna a její nadace se společností Impact Hub spolupracují dlouhodobě a vedle MashUpu je banka aktuálně partnerem ještě dalších dvou akcelerátorů a jedné diskusní platformy.
A jak konkrétně už MashUp pomohl? Například zlínskou firmu Vasky oslovil na MashUpu fotograf, který následně nafotil celou její kolekci ručně šitých bot z lokálních materiálů. Pražská značka Frusack zase díky MashUpu našla prostory, kde může vyrábět své kompostovatelné sáčky. Však také společným jmenovatelem většiny projektů, které se na MashUpu prezentují, je vedle mladého věku autorů především zaměření na udržitelný rozvoj.
Česká spořitelna poskytuje začínajícím podnikatelům komplexní poradenský servis
Banka svou podporu v rámci partnerství plánuje rozšířit mimo jiné o tři konzultace se specialistou pro podnikatele, během které se mladí začínající podnikatelé budou moci zdarma poradit o všem, co je pro ně při rozjezdu podnikání důležité, a samozřejmě probrat i případné možnosti financování svých plánů.
S poradenstvím pro začínající podnikatele má ostatně Česká spořitelna bohaté zkušenosti: před více než dvěma lety například spustila svou kampaň Nová krev pro české podnikání, v rámci které radí začínajícím podnikatelům se vším, co souvisí se začátkem podnikání. Je si vědoma toho, že právě tato skupina podnikatelů je velmi specifická, protože jde většinou o velmi mladé lidi s omezenými zkušenostmi na poli byznysu a financí – a často i s velmi krátkou, případně nulovou daňovou historií, která je důležitá například pro posouzení žádosti o úvěr. Detailní informace o vývoji startupů v Česku popisujeme ZDE.
Speciální úvěr pro startupové projekty
V rámci svého firemního bankovnictví proto Česká spořitelna vytvořila speciální produkt s názvem Firemní úvěr Startup NOVÁ KREV se zárukou Evropského investičního fondu. Jeho jedinečnost spočívá v tom, že umožňuje získat úvěr na rozjezd podnikání do výše 600 000 Kč začínajícím firmám už ode dne založení až do tří let jejich existence, a to bez dokládání podnikatelské historie a nutnosti zajištění. Díky svým výhodným parametrům získal Firemní úvěr Startup letos první cenu v kategorii podnikatelských úvěrů v soutěži Zlatá koruna.
„Firemní úvěr Startup odráží naše přesvědčení, že je často mnohem vhodnější a bezpečnější půjčit si peníze na rozjezd od banky, než se zadlužit u rodiny a přátel, což může později přivést do potíží i je samotné. Naprostá většina začínajících podnikatelů totiž financuje své vize právě prostřednictvím svých blízkých. Na klienty se navíc vždy díváme v širších souvislostech, neřešíme tedy jen finanční stránku věci. Jako specialisté pro podnikatele jsme celkově jejich partnerem a průvodcem bankovním světem,“ uzavírá Adam Benjamín Kolber.
Níže se můžete podívat na krátké video shrnující pětiletou spolupráci České spořitelny se společností Impact Hub, která MashUp pořádá.