BP Lumen: Hned po
karanténě vzali lidé
cyklo obchody útokem

27. července 2020

Firma BP Lumen je široké veřejnosti známá jako velkoobchodní prodejce bicyklů, od klasických jízdních kol přes elektrokola až po speciální kola z kategorie BMX. Vznikla téměř před 30 lety a dnes v továrně v podkrkonošské Úpici vyrábí kola vlastní značky Apache. Jak podnikání firmy ovlivnila současná situace způsobená koronavirem? A vyplatilo se jí, že vedle prodeje se v čím dál větší míře profiluje také jako výrobce? Nejen o tom jsme si povídali se synem jednoho ze zakladatelů, současným ředitelem firmy Lukášem Bártou. 

Usmívající se muž v košili

Jak současná situace ovlivnila dosavadní provoz vaší firmy a plány ohledně jejího dalšího rozvoje?

V první fázi, kdy byly uzavřené všechny obchody, jsme stejně jako všichni ostatní žili ve velké nejistotě, jak dlouho to bude trvat a co se bude dít potom. I když naše výroba a velkoobchod fungovaly po celou dobu bez přerušení, byli jsme ovlivněni nejprve opožděnými dodávkami materiálu z Asie, snížením výrobní kapacity kvůli uzavřeným školám (většina našich spolupracovníků jsou ženy a často maminky malých dětí) a nakonec také výrazným propadem tržeb v době, kdy byly obchody našich zákazníků uzavřené. To naštěstí trvalo jen asi tři týdny, a tak se prodej restartoval celkem rychle.

Co se týká vlivu na naše plány, hodnotím to spíše pozitivně. Aktuální pandemická situace přináší světu mnoho starostí, ale také kupu příležitostí. A náš obor by z ní mohl vyjít spíše posílený. O kolech se všude mluvilo a psalo jako o ideálním dopravním prostředku a také je mnoho lidí začalo využívat. I ti, kteří na něm třeba dlouhá léta neseděli. Podle aktuálních průzkumů chce velká část z nich kolo používat i nadále místo auta nebo MHD. Mnohá světová města s osvícenými představiteli v čele zareagovala velmi pohotově a začala pro kola tvořit provizorní infrastrukturu. Dnes se nahlas, a na těch nejvyšších místech, mluví o zásadním obratu ve způsobu dopravy, zejména ve velkých městech. Já tomu říkám „kolonizace“ Evropy. To, co je dnes běžné v Nizozemí, kde většina lidí používá každý den místo aut kola a elektrokola, by se díky pandemii mohlo začít dít i v dalších zemích. Je to obrovská výzva a my chceme být u toho. Takže vedle sportovních a turistických kol, které tvoří zásadní většinu našeho prodeje, se chceme začít věnovat ve větší míře i městské mobilitě.

Jak se na vašich prodejích odrazil fakt, že v jarní sezoně odpadly obvyklé cyklistické akce, ale současně byla projížďka na kole v přírodě pro mnoho lidí jednou z mála příležitostí k odreagování?

Nekonání cyklistických akcí nemělo žádný velký vliv na prodeje naše ani kohokoliv jiného v našem oboru. Naopak zásadní vliv mělo to, že jízda na kole byla jednou z mála aktivit, které bylo možné v době karantény provozovat, přičemž se zároveň ukázala jako nejvhodnější způsob dopravy ve městech. Další významný vliv na prodeje má skutečnost, že výrazně více lidí letos plánuje trávit léto doma v Čechách a na kole. Po otevření obchodů na začátku dubna jsme zaznamenali rekordní zájem o kola a elektrokola, kdy zákazníci doslova vzali cyklo obchody útokem. A to samé se dělo snad všude ve světě.

Zaznamenali jste během zavření obchodů větší ochotu zákazníků pořídit si přes e-shop i dražší sortiment? Změnilo se nějak chování zákazníků – a jak to vidíte do budoucna?

Stejně jako v dalších odvětvích i u nás byly e-shopy po určitou dobu jedinou možností nákupu kol a příslušenství. Vedle dílů a doplňků se na dálku prodávalo i více kol a elektrokol než obvykle. Někteří prodejci nabízeli dovážku kol až domů, kde si zákazník mohl vyzkoušet několik modelů a pak si z nich vybrat. Myslím, že i v prodeji kol, stejně jako snad ve všech odvětvích, dojde k posunu do on-line prostředí. Do jaké míry, to bude záležet především na úrovni doprovodných služeb. Kola budou přeci jen vždy vyžadovat určitý servis, a to jak spojený s prodejem, tak v průběhu používání. V našem oboru tak budou mít kamenné provozovny vždy své nenahraditelné místo. 

V roce 2017 jste v Úpici vybudovali vlastní továrnu na výrobu jízdních kol a elektrokol. Je pro vás v porovnání s konkurenčními prodejci nyní o to větší výhodou, že si většinu kol sami vyrábíte? 

Když jsme se rozhodovali o zahájení vlastní výroby kol, jedním z našich motivů bylo postupné snižování závislosti na externích dodavatelích a zvyšování vytvářené přidané hodnoty co nejblíže Úpici. Dnes vidíme, že jsme se vydali správným směrem. I když čelíme stále mnoha vnějším vlivům, které nejsme schopni ovlivnit, tak díky vlastní výrobě máme pod kontrolou téměř všechny procesy – od vývoje až po distribuci. To se projevuje ve funkčnosti a kvalitě kol, a navíc teď v době, kdy mnoho značek už nemá co nabídnout, ve schopnosti vůbec kola mít. 

Pokud jde o spolupráci se zahraničními partnery, dotkla se vás omezení související s covidem-19 (pokud jde o prodej do zahraničí, případně dovoz komponentů a příslušenství)?

Velká část komponentů je stále z Asie a zejména z Číny, kde byla největší epidemická vlna na začátku roku. Naši dodavatelé tak měli několik týdnů zavřené továrny, a tak došlo ke zdržení dodávek materiálu pro naši výrobu. Co se prodeje týká, v jednotlivých zemích, kde máme prodejce, byly obchody po nějakou dobu zavřené, což mělo za následek propad tržeb oproti očekávání. Díky vlastní výrobě a tvrdé práci našich lidí jsme však velkou část ztráty zvládli dohnat a byli jsme relativně připraveni na velký zájem o kola, který propukl po otevření obchodů v celé Evropě. 

Využijete nějakou formu státní podpory pro firmy postižené ekonomickými dopady pandemie?

Hned na začátku jsme požádali o bezúročnou půjčku z programu Covid. Žádat o další podporu nebudeme. Věřím, že to zvládneme sami, i když samozřejmě zatím stále nemáme tušení, co všechno se může dít v dalších měsících. Nicméně jsou daleko postiženější obory a firmy, které potřebují pomoc od státu, aby přežily. A já pevně věřím, že kola se „budou točit“ dál.

Zjistili jste díky této neobvyklé situaci o sobě či o své firmě něco zajímavého/překvapivého, s čím chcete pracovat i do budoucna?

Dosud jsme se na kola dívali hlavně jako na prostředek pro sport, zábavu a rekreaci, jehož uživateli jsou především hobby cyklisté a cykloturisté. Dnes se ale na kolo dívám z daleko širší perspektivy. Vedle sportu a zábavy je to skvělý parťák a pomocník v každodenním životě lidí po celém světě. Díky kolu se můžeme bezpečně a relativně rychle pohybovat ve městech, vozit děti do školy nebo převážet různé věci. Kolo se dá používat jako lehké nákladní vozidlo, najde své využití ve službách i obchodě. Myslím, že jsme na prahu revoluce v městské dopravě. Kola v ní budou hrát zásadní roli a stanou se běžnou součástí života většiny lidí. Podobně jako třeba auta nebo mobilní telefony.

Usmívající se bankéř

„Zkušenosti s ekonomickými dopady covidu-19 se mohou v různých firmách diametrálně lišit. V tomto případě se ukázalo, že kola v sobě skrývají obrovský potenciál,“ říká firemní bankéř BP Lumen Tomáš Pilát z našeho regionálního korporátního centra v Hradci Králové. Vážíme si všech klientů, kteří dokázali v této nelehké době najít inspiraci. Společně vaše podnikání znovu nastartujeme.

Mohlo by vás ještě zajímat