20. listopadu 2020
Domácí firmy zažívají obtížné časy a jsou obezřetné vůči zadlužování se. Odkládat investice do nekonečna ale v zájmu udržení si konkurenceschopnosti nejde, říká v rozhovoru Tomáš Jandora, ředitel Regionálního korporátního centra České spořitelny ve Zlíně. Zdůraznil přitom, že mnoha firmám na Zlínsku se daří pružně reagovat na rychle se měnící tržní poptávku. „Myslím, že to je skvělý případ pokračování podnikatelského ducha Tomáše Bati,“ zdůrazňuje Jandora.
V jaké kondici se nacházejí firmy na Zlínsku?
Firmy nezažívají jednoduché období stejně tak jako celá naše společnost, nicméně se domnívám, že se s pandemickou situací vyrovnávají velmi dobře. Firmy prozatím nepřistoupily k většímu propouštění zaměstnanců, ale samozřejmě se snaží aktivovat veškeré interní rezervy a využít státních programů pro boj s pandemií – zejména program Antivirus.
Všeobecně očekáváme, že firmy budou letos v porovnání s loňským rokem prezentovat horší hospodářské výsledky, ale jsem přesvědčen, že po odeznění pandemie budou opět prosperovat..
Stihly se firmy nějak poučit/přizpůsobit po 1. vlně a jak by mohly jarní zkušenost využít během 2. vlny? Existují firmy/sektory, které vyjdou z krize silnější?
Určitě ano. Zatím nevidíme hromadné zavírání provozů jako na jaře. Firmy jsou lépe připraveny na přechod na home-office tam, kde to jde, a v případě výrobních podniků měly připraveny a vyzkoušeny opatření na minimalizaci rizika šíření nákazy mezi zaměstnanci (týmy A/B, ochranné pomůcky atd.)
Mezi nejvíce zasažená odvětví patří ta, které jsou přímo dotčena omezením pohybu lidí (např. restaurace, lázně, maloobchody, turismus), naopak např. e-shopy nebo výrobci sportovních potřeb, výrobci potravin mají letos velmi dobrý rok.
Zásadním problémem pro mnoho firem jsou peníze, resp. cash-flow. Jak firmám dokážete pomoci v této oblasti?
Česká spořitelna je největším poskytovatelem firemních úvěrů v České republice. Přibližně 20 % našich klientů na jaře využilo možnosti odkladů splátek a tzv. COVID programů na podporu své likviditní pozice. Jsem rád, že prvotní šok z pandemie na jaře se tím podařilo zvládnout a firmy si vytvořily rezervy pro současnou druhou vlnu. I po skončení moratoria jsme nadále připraveni řešit individuální situace firem a posílit jejich likviditní pozici.
Využívají firmy i klasické finanční nástroje (nikoliv jen podpůrné programy a moratoria)? Jaká je v současné době poptávka po novém financování, resp. po financování nových projektů?
V Poskytování nových úvěrů firmám jsme nikdy nezastavili. Nové úvěry bez jakékoli státní pomoci stále tvoří dominantní podíl nového financování.
Co se týká poptávky po novém financování, vnímáme ze strany firem velkou obezřetnost. Firmy většinově pozastavily své investice a spíše nyní hromadí hotovost. Nicméně aby udržely svoji konkurenceschopnost, odkládat investice nejde do nekonečna. Věřím, že tady podá pomocnou ruku i stát a podpoří investice do ekonomiky, např. zrychlenými odpisy nebo zvýhodněnými úvěry.
Jaké další možnosti pro podporu firem banka kromě financování nabízí?
Při diskusích často zaznívá potřeba kvalitních informací. Proto jsme pro klienty připravili přehled všech různých programů a podpor, o které mohou žádat. Také klienty pravidelně informujeme o možnostech dotačních titulů. Velmi pozitivní odezvu jsme měli také na naši první virtuální konferenci, které pojednávala o budoucím vývoji ekonomiky a kde jsme sdíleli informace a zkušenosti se zástupci Hospodářské komory a Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR.
V současné době také spouštíme moderní platformu obchodování mezi firmami we.trade, kde odpadá riziko nezaplacení či nedodání zboží.
V neposlední řadě řešíme také poradenství při generační výměně ve firmách a poradenství při koupi nebo naopak prodeji firem.
Uzavírání provozoven v souvislosti s protipandemickými opatřeními muselo vyvolat i poptávku po bezhotovostních platbách. Dokázala v této oblasti Česká spořitelna včas zareagovat?
Firmám jsme také poskytli platební terminály a platební bránu, aby mohly maximalizovat své tržby přes e-shopy. A pro živnostníky a malé firmy, kteří nemohli provozovat svou živnost, jsme společně se start-upem Tatum spustili projekt Zachransvoufirmu.cz, kde si mohou zákaznici předplatit služby u své oblíbené firmy nákupem voucheru, který uplatní později, až to bude možné.
Obracejí se na banku i dosavadní neklienti, anebo v této době příliv neklientů/nových klientů ustal?
I v této době jsme otevřeni novým zákazníkům a financování nových projektů. Zejména se na nás obracejí neklienti, kteří na nás získali pozitivní reference od svých partnerů a kteří vnímají kredibilitu a transparentnost České spořitelny právě v těchto horších časech.
Jak se změnilo fungování banky (zrychlené zavádění digitalizace) a komunikace s klienty?
Pravidelná komunikace s našimi klienty je pro náš byznys naprosto zásadní, proto když se nemůžeme potkat osobně, tak využíváme různé formy videokonferenčních hovorů a webinářů, což klienti oceňují.
Jarní rychlý přechod na home office byl pro mnohé šok, ale také urychlil spoustu projektů, které by za normálních okolností ve velké korporaci trvaly řadu týdnů. V rekordním čase jsme byli technicky připraveni umožnit klientům odklady splátek, umožnit podpisy dokumentů na dálku a myslím, že směr větší digitalizace bude nadále pokračovat. Všichni se ale těšíme, až se budeme opět moci potkávat osobně a bez omezení.