Analýza: Vrací se zlatá éra českého módního průmyslu?
Časy, kdy byl tuzemský textilní a oděvní průmysl na odpis, jsou pryč. Stoupající tržby našich firem i jejich rostoucí konkurenceschopnost ukazují, že je čas začít mluvit nejen o slavné minulosti, ale i perspektivní budoucnosti českého fashion průmyslu.
Textilní průmysl zdobí v Česku slavná minulost. Za první republiky v něm pracovalo přes 200 000 zaměstnanců a módní trendy určovaly slavné designérské značky jako pražský módní salon Hany Podolské. Ani po únoru 1948 nelze hovořit o výrazném ústupu ze slávy, ten přinesla až 90. léta a zaplavení trhu importem z Asie.
Dressed for Success
V roce 2017 pracovalo v českých textilkách a oděvních podnicích čtyřikrát méně lidí než v devadesátých letech. Avšak firmám, které přežily, se podařil díky specializaci a nezpochybnitelné kvalitě výrobků obdivuhodný comeback. Tržby v textilním a oděvním průmyslu již osmým rokem rostou. Zmíněný rok 2017 byl dokonce nejúspěšnějším za posledních 12 let a tržby se v něm vyšplhaly na částku 55,3 miliard korun.
Vzestup táhne především mladá generace mileniálů. Pasou po originalitě, připlácejí si za personalizaci oděvů, nakupují přes e-shopy a zajímá je ekologicky šetrná a trvale udržitelná móda.
O tom, že módní průmysl „šlape“, totiž svědčí nejen obrovská nabídka nákupních center, kamenných obchodů a e-shopů, vycházející vstříc trendu rychlého obměňování šatníku. Paradoxním, ale logickým důsledkem rychloobrátkové módy je i značné množství textilního odpadu. Průměrný občan Česka jej ročně vyprodukuje 10 kg, z čehož jen 0,3 kg odevzdá k nějaké formě recyklace.
Co čeká český módní a oděvní průmysl v budoucnosti? Jak do něj promlouvá měnící se trh práce v Asii, robotizace nebo rozvoj 3D tiskáren? Podrobnosti najdete v aktuální analýze Fashion průmysl v ČR: Návrat zlaté éry? která je volně ke stažení ZDE