ALPINE PRO - Značka spojující design, sport a národní identitu

Václav Hrbek

Zakladatel firmy ALPINE PRO, a.s.

 

Když Václav Hrbek a Vladislav Fedoš zakládali v roce 1998 novou značku sportovního oblečení, netušili, kolikrát se jejich produkty ocitnou na stupních vítězů. Už devět let totiž ALPINE PRO obléká Český olympijský tým. Úspěch firmy dvou bývalých spolužáků z vysoké školy ale nebyl v prvních letech ani zdaleka jistý.

Na začátku stála řada pokusů a omylů, když se snažili vybudovat sortiment, který bude pro zákazníky atraktivní v průběhu celého roku a přinese dostatečný zisk. Výhradně na lyžařské oblečení se spoléhat nemohli. Určité mezery v podnikatelském plánu ale tehdy dokázali více než dobře nahradit skvělým instinktem pro to, co se bude líbit, a výbornými organizačními schopnostmi. Ty se projevily například ve výběru zaměstnanců, kteří svému oboru velmi dobře rozuměli: „Najali jsme zkušené vedoucí obchodů, kteří věděli, co se prodává. Pokud jsme to v kolekci neměli, tak jsme to navrhli a nechali vyrobit,“ popisuje někdejší začátky současný generální ředitel ALPINE PRO Václav Hrbek. A dodává: „Ze začátku byli mnozí z našich spolupracovníků zároveň našimi přáteli, i když se obvykle tvrdí, že mezi kamarády by člověk zaměstnance hledat neměl.“ Výraznou pomoc představovala také zpětná vazba od zákazníků.

 

„Když máte vlastní obchody, víte, co lidé na produkty říkají, a vidíte denní prodeje.“ 

VÁCLAV HRBEK

V současné době je možné zakoupit sportovní oblečení a obuv ALPINE PRO ve více než dvou desítkách zemí, a to nejen evropských. Značka většinou spolupracuje se zahraničními distributory, ale na Slovensku, v Polsku a Číně má své dceřiné společnosti a vlastní obchody. S Čínou – a také s Bangladéšem – má navíc intenzivní kontakt vzhledem k tomu, že v těchto zemích vyrábí nemalou část své produkce. Za vyrobené zboží ale firma musí platit až půl roku předtím, než ho obdrží, a následně se vyrovnávat s mnohdy předlouhou dobou splatnosti při prodeji velkoobchodním partnerům. Využívá proto akreditiv a provozní financování od České spořitelny: „Díky tomu můžeme na trhu za daných podmínek fungovat a naše podnikání není ohroženo,“ vysvětluje ředitel.

Pokud jde o expanzi na zahraniční trhy, stěžejní jsou pro ALPINE PRO především regiony střední a východní Evropy, byť je úspěšně zastoupena i v řadě západoevropských zemí. Tam ale musí soupeřit o zákazníka s řadou místních tradičních značek s velmi dlouhou historií, a konkurenční prostředí je tak velmi tvrdé. V zemích Dálného východu se zase musí zákazníkům více přizpůsobovat, například v Číně prodává sortiment, který je speciálně přizpůsobený místnímu trhu. „Jsme v největších městech jako Peking a Šanghaj, ale nejlépe se naše zboží prodává v horských lyžařských resortech, což jsou menší města, která u nás v podstatě nikdo nezná. Hodně tam také prodáváme přes internet. E-business je v Číně mnohem dál než u nás. Lidé si běžně objednávají zboží na mobilu třeba při cestě metrem, a když dorazí domů, tak už ho tam mají. To je tam opravdu běžné,“ popisuje Václav Hrbek své zkušenosti s čínským trhem a chováním tamních zákazníků.

Vedle obchodního zastoupení a vlastních poboček přispívá ke zviditelnění ALPINE PRO ve světě nepochybně i skutečnost, že od roku 2009 spolupracuje s Českým olympijským týmem a může se pochlubit už pěti úspěšnými olympijskými kolekcemi. Témata pro tyto speciální kolekce vycházejí ze sportovní historie České republiky a jejího kulturního bohatství, přičemž místy se do nich promítne také odkaz k historickým mezníkům naší země. Oblečení pro české olympioniky tak inspirovala například abstraktní tvorba Františka Kupky či umělecký styl secese a první československá známka navržená Alfonsem Muchou. Tématy zatím poslední olympijské kolekce pro zimní olympijské hry v Jižní Koreji byly 100. výročí založení Československa a 50 let od zisku první zlaté medaile ze zimních olympijských her. Na počest Jiřího Rašky, prvního československého šampiona ve skoku na lyžích, navrhlo ALPINE PRO čepici zvanou „Raškovka“. „Byla inspirována kulichem, v němž Jiří Raška zvítězil na olympijských hrách v Grenoblu v roce 1968 – a okamžitě se stala hitem celé kolekce,“ usmívá se Václav Hrbek.

Designéři ALPINE PRO konzultují návrhy s Českým olympijským výborem a s ambasadory kolekce z řad našich nejlepších sportovců, kteří se na jeho vývoji aktivně podílí: návrhy připomínkují a přicházejí i s vlastními nápady. Na to, že značka svým způsobem reprezentuje Českou republiku v zahraničí, jsou v ALPINE PRO náležitě hrdí: „Oblékáme nejlepší české sportovce, na olympijské kolekci používáme státní symboly a vnímáme se jako nositel národní hrdosti,“ říká k tomu Václav Hrbek. Velkou důležitost přikládá také spolupráci s odbornými pracovišti na vývoji nových materiálů. V budoucích kolekcích plánují využívat nanomateriály a už v té příští zimní se jako první tuzemská značka chtějí zcela obejít bez perfluorokarbonů (PFC), které se používají v membránách nepromokavého oblečení. „Spojení české značky, českých sportovců a českých vědců, kteří společně něco vytvořili, nám přijde velmi sympatické,“ uzavírá Václav Hrbek.

Mohlo by vás ještě zajímat

Jak Český chřest obnovil tradici „buržoazní“ zeleniny

Jméno Soukup v názvu firmy je pro mě zavazující

HOPI – vize a synergie jsou klíčem k růstu