CS-BETON u svých výrobků hledí na funkčnost, estetickou kvalitu i bezpečnost

 

Rodinná firma CS-BETON působí na tuzemském trhu už přes čtvrt století. Škála jejích produktů je široká – od betonových dlaždic přes obrubníky a odvodňovací systémy až po autobusové zastávky. Hlavní sídlo společnosti včetně akreditované laboratoře pro testování nových produktů se nachází ve Velkých Žernosekách na Litoměřicku.

Jestliže bývá v létě – hlavní sezóně ve stavebnictví – standardně velká poptávka po stavebním materiálu, letos je tento každoroční fenomén ještě výraznější než jindy. Na nedostatek odbytu si nemůže stěžovat ani CS-BETON, jeden z největších českých výrobců betonových výrobků pro malou architekturu, ale
i veřejné komunikace či letiště. Začátky firmy, která dnes vykazuje více než osmisetmilionový roční obrat, se datují do roku 1992. Jak říká ředitel společnosti Josef Matějka: „Mým snem vždy bylo vybudovat fungující, zdravou firmu. Když jsem do společnosti v jejich začátcích nastoupil, už jsem s řízením stavebních firem zkušenosti měl. Věděl jsem, jak je to náročné, a proto jsem zpočátku se svým zapojením váhal.“ Později firmu s manželkou zcela ovládl a v současné době v ní působí společně s dcerou a synem. „Dnes jsem manželce vděčný, že se se mnou do podnikání pustila, že se toho nebála a udělala to správně,“ oceňuje Josef Matějka i po letech podnikatelského ducha a odvahu své ženy. Po letech společného úsilí členů rodiny a jejich spolupracovníků má CS-BETON přes 650 obchodních partnerů. Největšími jsou Stavebniny DEK, Stavebniny PRO-DOMA, STAVMAT STAVEBNINY, Izomat, Woodcote a stavební společnosti jako Skanska, EUROVIA CS, STRABAG či PORR. Firma navíc pronikla i do zahraničí, kam nyní vyváží cca 10 % svých výrobků. 

Rodinná škola podnikání

V rodině ale nebyli manželé Matějkovi sami, kdo měl k podnikání ve stavebnictví blízko: Josef Matějka měl to štěstí, že se v mládí mohl učit od svého otce, který před rokem 1948 vlastnil stavební firmu v Orlických horách. Když o ni po nástupu komunistického režimu přišel, uplatnil se jako profesor na stavební průmyslové škole, takže uměl svému synovi vysvětlit a předat teoretická i praktická pravidla podnikání ve stavebnictví. Z otcových životních moudrostí čerpá Josef Matějka dodnes: „Jedna z jeho hlavních zásad byla: ,Nikdy nepodváděj, protože to tě vždycky doběhne!ʻ A to je svatá pravda. Řada dnešních podnikatelů se tím neřídí, takže se buď důležitým věcem učí za pochodu, anebo se jim dokonce nenaučí vůbec a dříve či později zkrachují,“ vysvětluje ředitel a přidává další kréda, jimiž se v podnikání řídí: „Když přicházíme na trh s novinkou, měli bychom sledovat dvě věci. Nejdůležitější je to, aby se náš výrobek zásadně odlišoval od těch konkurenčních. A pak musíme dodávat svůj výrobek na takový trh, kde ideálně nikdo jiný nenabízí to, co nabízíme my. Načež se držíme hesla ,Náš zákazník, náš pánʻ. Může se to jevit jako pouhý marketingový slogan, ale snaha držet se zákazníkova přání přináší úžasné výsledky ve všech oblastech.“ Jako příklad Josef Matějka zmiňuje betonové autobusové zastávky, které jeho firma vyvíjela dva roky. Nápad pustit se do jejich výroby vzešel poté, co si klienti z řad Svazu měst a obcí České republiky na své konferenci stěžovali na nedostatečnou kvalitu zastávek nabízených na trhu. Od té doby CS-BETON instaloval stovky zastávek nejen v Česku, ale i na Slovensku.

Inovativní materiály a kvalita, která vzdoruje rychlému opotřebení

Vývoj materiálů jde ve všech průmyslových oborech neustále dopředu a právě tak se posouvá i pohled na samotný beton, který je dnes čím dál více považován za prémiový materiál. CS- BETON nové trendy nejen sleduje, ale často se aktivně podílí na jejich vzniku. Ve své produkci se soustředí například na výrobky s přirozeným vzhledem kamene (někdy i dřeva) a nabízí také speciální úpravu CLEAN PROTECT PLUS, která výrazně zvyšuje odolnost materiálu vůči znečištění, povětrnostním vlivům a chemickým rozmrazovacím prostředkům. Není tak například potřeba pracně čistit terasu vysokotlakovými čističi nebo se v zimě obávat poškozeného povrchu chodníků následkem používání rozmrazovacích látek.Přitom nejde jen o samotnou kvalitu a vlastnosti vyráběných materiálů – často jsou to i nejrůznější konstrukční zlepšení, která zvyšují celkovou efektivitu daného systému či jeho bezpečnost. Výrobní sortiment se v podstatě neustále rozšiřuje a mění v závislosti na specifikách právě řešených realizací. Právě schopnost vyrábět zcela atypická řešení umožnila společnosti CS-BETON prakticky ovládnout trh v celé Střední Evropě.

Rozvoj vyžaduje investice a kvalitní pracovníky

Společnost CS-BETON do svého rozvoje průběžně investuje, jen v posledních několika letech například postavila novou halu pro výrobu vibrolitého betonu, novou administrativní budovu a investovala do výrobních zařízení, včetně špičkových technologií, jako je moderní informační systém Vision32. S investicemi do provozu souvisí samozřejmě i potřeba financování. S Českou spořitelnou začal CS-BETON spolupracovat v období krize v roce 2008 – banka mu tehdy byla schopna poskytnout dostatečně vysoký investiční úvěr k realizaci jeho podnikatelského záměru. Následně se Česká spořitelna stala aktivním partnerem společnosti i v dalších projektech. „S přechodem k České spořitelně jsme jako firma konečně zažili takový ten pravý rozvoj, jak si ho člověk představuje,“ hodnotí s uspokojením vzájemnou spolupráci šéf společnosti z Velkých Žernosek. „Poprvé jsem měl pocit, že jsem z pohledu banky váženým zákazníkem. Mohu se spolehnout, že když vyžaduji financování, oni vše důkladně propočítají a zváží. Jejich souhlas považuji za potvrzení toho, že mé rozhodnutí investovat je správné.“

A co vedle rozvoje považuje Josef Matějka za klíčové pro zdraví firmy? Jsou to především spokojení zaměstnanci, kteří jsou důsledně odměňování v závislosti na odvedené práci. „Nemohu chtít od zaměstnance, který s platem sotva vyžije, aby pracoval dobře a s nadšením,“ říká Josef Matějka a dodává: „Péče o lidi je klíčová, zvlášť v dnešní době. A nejde jen o peníze, ale i o jejich osobní a profesní rozvoj a motivaci, aby se stali skutečně prvotřídními ,fachmany‘ v prvotřídní firmě.“ Přesto jako většina zaměstnavatelů i on na trhu práce těžko hledá pracovníky s odpovídajícími znalostmi, buď proto, že znalosti ze školy se dostatečně nekryjí s potřebami praxe, anebo proto, že se daný obor (například železobetonář) na školách už nevyučuje. Přitom odbornost a zručnost zaměstnanců je v jeho firmě naprosto stěžejní: každá chyba zaměstnance v technologicky moderně vybaveném provozu hrozí vysokými finančními ztrátami kvůli znehodnocenému zboží. Situaci na přebraném pracovním trhu nepomáhá ani současná legislativa upravující možnosti zaměstnávání cizinců ze zemí mimo Evropskou unii. I proto se ve firmě CS-BETON zabývají myšlenkou na otevření vlastní školy či zahájení těsné spolupráce s některou z existujících škol.  

Ctibor Arnold

Vedoucí týmu bankovních poradců Regionálního korporátního centra České spořitelny v Ústí nad Labem

„Pro naše korporátní centrum je CS-BETON referenčním klientem. Spolupráce s panem Matějkou stojí na vzájemné důvěře, korektním přístupu k podnikání a hledání vhodných finančních řešení. Na společnosti CS-BETON se mi líbí, že je to ryze česká firma, která začínala od nuly, přičemž dnes se pomalu, ale jistě stává jedničkou na trhu s betonovými výrobky. Důraz firmy na inovaci výrobků a zlepšování jejich kvality se však neobejde bez velkých investic. V této souvislosti jsme CS-BETONu poskytli více než deset investičních úvěrů v řádech stovek milionů korun, často s podporou od Evropské investiční banky.“

Mohlo by vás ještě zajímat

Promarněné šance: příběhy firem, které neodhadly vývoj

Účinná lenost: Pracujte méně. Třeba jen 3 dny v týdnu. Jinak zhloupnete.