5 nejnovějších trendů ve vzdělávání

Vybrali jsme pět fenoménů, které otřásají tradičními systémy školství a výuky. Zároveň otevírají nové možnosti vzdělávání. Od rostoucí prestiže e-learningu přes virtuální realitu až po učitele matematiky a filozofie, kteří se popularitou blíží rockovým hvězdám.
1. Online kurzy a vysokoškolské tituly si získávají prestiž
Absolvovat sérii internetových kurzů a nakonec získat titul MBA se dlouho považovalo za cosi podřadného a takový titul neměl pro některé akademické kruhy moc velkou prestiž. To se však rychle mění. I věhlasné tradiční světové univerzity stále častěji nabízejí vlastní online MBA kurzy, čímž urychlují legitimizaci internetového studia i uznání hodnoty akademického titulu získaného online studiem. Ostatně v USA dnes studuje vysokou školu čistě přes internet okolo tří milionů studentů.
Do tradičního systému vzdělávání navíc rázně zasáhl rostoucí fenomén MOOC (Massive Open On-line Course), což je označení pro internetové kurzy, které jsou otevřené komukoli a obvykle bývají zdarma. Těch jsou nyní tisíce a nabízejí je už i stovky etablovaných vysokých škol z celého světa včetně těch nejprestižnějších, jako je Harvard, Columbia, Oxford či Cambridge.
Podle studie výzkumné agentury Statistics MRC by měl globální trh s e-learningem překročit do roku 2022 hranici 275 miliard dolarů. To je o 110 miliard víc než v roce 2015.
2. Fenomén Khan Academy a nástup byznysmenů se vzděláváním
Žijeme v době bouřlivých inovací, ale tradiční školství zůstává stále… tradiční. Toho využili lidé zvenčí, podnikatelé a filantropové, kteří vnesli do systému vzdělávání nové technologie, nové ekonomické modely a začali tak měnit základní pedagogické principy. Nejvýznamnější z nich je Khan Academy, nezisková internetová škola, kterou založil v roce 2006 Američan Salman Khan. Ten začal zveřejňovat na YouTube krátká e-learningová videa. Od té doby jich publikoval 6500, jeho škola má na YouTube 4,7 milionů odběratelů a videa mají 1,6 miliardy zhlédnutí.
Khan Academy byla sice občas kritizována coby projekt amatéra bez pedagogického vzdělání, ale Khan se hájí tím, že přeci jde o doplňkovou výuku, která má pomoci žákům a uvolnit učitelům ruce, aby měli více prostoru na individuální přístup k jednotlivým studentům.
Jak napsal před časem americký magazín Forbes: „Příští půlstoletí inovací vzdělávacího systému se tvaruje právě teď. Desetiletí jsme křičeli o tzv. reformách a bobtnajících sumách peněz utracených za stále horší výsledky. Nakonec udělají radikální změnu ve vzdělávání lidí moderní technologie.“
Khan byl jedním z prvních, kdo inovativní sílu moderních technologií ve školství pochopil. V roce 2012 jej časopis Time zařadil mezi 100 nejvlivnějších osobností světa.
3. Zrod učitele jako rockové hvězdy
Výše popsaný vzestup Khan Academy, rozkvět MOOC kurzů, sociálních sítí a streamovaného videa dal vzniknout fenoménu kantorů-celebrit. Typickým příkladem je třeba Eddie Woo, učitel matematiky ze střední školy v Sydney. Ten si v roce 2012 přinesl do třídy kameru a začal natáčet hodiny matematiky pro jednoho ze svých studentů, jenž v té době bojoval s rakovinou. Videa z vyučování nahrával na YouTube, kde si lidé rychle všimli jeho neobyčejného daru vysvětlit i složitější matematickou látku jednoduše a srozumitelně. Dnes má jeho kanál na YouTube skoro 600 tisíc odběratelů, Eddie se stal mezinárodní celebritou e-learningu a dnes by dokázal se svojí hodinou matematiky zaplnit sportovní halu.
Dalším příkladem je americký politický filozof Michael Sandel, který má už dvacet let na Harvardu kurs přednášek nazvaný Justice (Spravedlnost), v němž se v sokratovském stylu rozebírají etické problémy. V roce 2005 studenti Sandelovy přednášky natočili na kameru a Harvardská univerzita je umístila na svůj web. A z profesora filozofie se stala globální superstar. I on má na YouTube miliony diváků a na jeho přednášku v amfiteátru v Soulu přišlo 14 000 lidí, kteří ho vítali jako rockovou hvězdu.
Učitelé-celebrity mají podobný efekt jako Khanova škola. Dokážou přitáhnout masy lidí k zájmu o vzdělání a doplnit to, co nezvládá tradiční škola. Americký odborník Jon Copper ale dodává, že „hvězdní“ kantoři mění i samotné ekonomické modely ve školství. Tyto celebrity si většinou domlouvají s univerzitami nekonvenční, svobodnější formy spolupráce, a ve školství tak roste systém jakýchsi volných „hráčů“. Toto prostředí se podobá tomu, ve kterém funguje profesionální sport.
4. Boom virtuální reality a rozšířené reality
Podle odborníků zažije školství také boom virtuální reality (VR) a augmentované reality (AR). Analýza společnosti Technavio předpovídá, že mezi roky 2018 a 2021 vzroste globální trh s AR technologiemi pro vzdělávací účely o 82 procent a jeho velikost překročí 8 miliard dolarů. Světový trh s výukovými VR technologiemi se za stejné období zvětší o 55 procent.
Názorným příkladem je aplikace Google Expeditions, která nabízí studentům okolo 1100 různých „výprav“ v AR a VR. Na těchto cestách za poznáním se můžou procházet galerií v Louvre či sluneční soustavou a zblízka si prohlédnou virtuální trojrozměrné modely planet. Nabízí se jim procházka na Mount Everest, pohled do útrob vlastního těla i do šroubovice DNA nebo procvičení cizích jazyků s virtuálním rodilým mluvčím. Podobným zážitkům by už neměla stát v cestě cena a dostupnost technologií. Na cestu do rozšířené reality stačí smartphone a funkční wi-fi. Do virtuální reality dostanou studenta VR brýle a ty se už dnes dají pořídit za přijatelnou cenu.
5. Rozvoj „obrandovaného“ studia
Chcete najít a přivést do firmy mladé talenty dříve, než se jich zmocní konkurence? Chcete si vypěstovat loajální pracovníky? Nebo loajální klienty? Založte si školu a spojte ji se svou značkou. Není to úplně nový fenomén, ale v posledních letech nebývale roste. Pár příkladů:
Cisco Networking Academy je program globální IT firmy Cisco Systems, který nabízí studentům středních a vysokých škol po celém světě vzdělávací kurzy v oblasti IT a počítačových sítí. Program běží ve 170 zemích světa a účastní se ho milion studentů ročně.
The Red Bull Graduate Program je název intenzivní 18měsíční studijní stáže pro čerstvé absolventy škol, kteří chtějí poznat, jak funguje moderní obchod, marketing, média a distribuce v nadnárodní firmě, jako je Red Bull.
Oděvní značka Benneton láká mladé talenty z celého světa do svého projektu Fabrica, což je cosi mezi školou, kreativní laboratoří a výzkumným centrem, kde tito mladí a nadějní tvůrci pracují společně s uznávanými mistry na projektech v oblasti komunikace, filmu, módy, umění, médií či internetu.
Nejzajímavější je společný projekt Kalifornské univerzity v Irvine a televizní stanice AMC. Je jím osmitýdenní multidisciplinární kurz, který vychází z populárního hororového seriálu The Walking Dead, jenž líčí ponurý svět, kde hrstka posledních lidí přežívá mezi toulavými hordami oživlých mrtvol. Kurz má název Společnost, věda, přežití: Lekce ze seriálu AMC The Walking Dead a nabízí odborný vhled „do společenských věd, zdravotnictví, matematiky a fyziky optikou zombie apokalypsy“. Využívá se přitom příkladů z děje zmíněného seriálu.