Work-life fit: Když mezi prací a soukromím nestojí bariéry
Work-life balance – pojem, který se posledních několik let skloňuje téměř všude, od manažerských seminářů až po oblíbené lifestylové časopisy. Myšlenka rovnováhy mezi pracovním a osobním životem zní lákavě. Kdo by nechtěl věnovat stejnou energii práci i rodině, koníčkům nebo odpočinku? Jenže realita často bývá složitější a tradiční rovnováha 50/50 jednoduše nefunguje u každého. Jaká je alternativa? Zjistěte víc o přístupu work-life fit i o tom, jak ho podpořit ve vaší firmě.
Work-life balance: Proč zní dobře, ale ne vždy funguje?
Koncept work-life balance vychází z představy, že pracovní a osobní život jsou dvě oddělené, nebo dokonce protichůdné sféry. Naším úkolem pak je, abychom se snažili dát oběma rovnoměrnou dávku energie i času, aniž by jedna strana mince převážila nad druhou. Tahle představa má ale jednu zásadní slabinu. Funguje totiž jen v imaginární bublině pevné pracovní doby a jasně definovaných hranic mezi zaměstnáním a domovem. Pro dokonalou rovnováhu by do hry nesměly vstupovat různé soukromé faktory, jako třeba nemoci dětí nebo důležité životní události. Realita je tedy často mnohem komplikovanější.
Pro mnoho lidí, obzvláště těch s nepravidelnou pracovní dobou nebo vysokými pracovními nároky (jako jsou třeba zdravotníci, hasiči nebo lidé v pohostinství), je stoprocentní rovnováha mezi osobním a pracovním životem jen těžko dosažitelná. Work-life balance nám říká: „Abys byl šťastný, nesmí v tvém životě převážit ani práce, ani tvé soukromí.“ Jenže život jen málokdy běží podle rovnic a snaha o naplnění podobných příruček o cestě ke štěstí může u vytížených zaměstnanců vést naopak k ještě větší frustraci.
Work-life fit: Každý den má svůj rytmus
A právě proto se v posledních letech začal objevovat nový přístup: work-life fit. V čem se liší od work-life balance? Zatímco work-life balance můžeme vnímat jako první krok k tomu, aby se mezi zaměstnavateli a zaměstnanci rozproudila diskuze o souvislostech mezi pracovním výkonem a spokojeným soukromým životem, work-life fit tuto myšlenku rozvádí. Připomíná, že rovnováha mezi prací a soukromím může pro každého z nás vypadat jinak – a navíc se může každý den měnit. Někdo radši pracuje ráno, někdo večer. Jeden bude chtít věnovat 100 % pozornosti pracovnímu projektu a koníčky dohnat později, jinému k lepšímu soustředění naopak dopomůžou pravidelné pauzy na odpočinek. To nejdůležitější je, že ani jeden přístup není špatný.
Jak je to s produktivitou v práci?
Podle průzkumu mezi britskými zaměstnanci se jen 21 % lidí cítí skutečně produktivních po celý pracovní den. Až 79 % přiznává, že osmihodinová pracovní doba pro ně rozhodně neznamená osm hodin plného výkonu.
Zdroj: Monitask, 2024
Na rozdíl od tradičního pojetí rovnováhy není u principu work-life fit cílem striktní a zcela vyvážené dělení pozornosti mezi kariéru a soukromý život. Work-life fit tvrdí, že nejde o dva protipóly. Práce a naše soukromí se můžou v určitých místech prolínat – a my se kvůli tomu nemusíme cítit provinile. Stejně tak nás nemusí trápit, když se jeden týden do pracovních povinností ponoříme natolik, že na nic moc dalšího nezbývá čas. Víme totiž, že pokud budeme chtít, můžeme příští týden svou pozornost přesměrovat a víc energie věnovat svému soukromí, koníčkům či odpočinku.
Takže ve zkratce: work-life fit nám umožňuje přizpůsobit svůj přístup k práci či soukromí konkrétnímu životnímu stylu a aktuálním potřebám, aniž bychom si museli uměle nastavovat hranice a pak se jich za každou cenu držet. Work-life fit si představte třeba takto: Pracujete na projektu, který vás baví, a najednou zjistíte, že mu věnujete třeba 12 hodin denně. Podle klasického pojetí rovnováhy už byste měli být dávno ve stresu, že zanedbáváte svůj osobní život. Koncept work-life fit ale říká něco jiného – pokud vám vyhovuje intenzivně pracovat a zároveň máte možnost si následně odpočinout nebo vzít volno, je všechno v pořádku. Klíčové je vnímat své vlastní hranice a umět říct dost, když cítíte, že se blíží únava.
Jak podpořit work-life fit i ve vaší firmě?
Work-life fit tvrdí, že když zaměstnanci můžou sladit práci s osobním životem po svém, budou spokojenější – a ve výsledku i výkonnější. Co můžou firmy dělat, aby přístup work-life fit podpořily? Inspirujte se následujícími tipy.
1. Dejte zaměstnancům možnost volby
Základním stavebním kamenem přístupu work-life fit je flexibilita. Nepředstavujte si ji ale jen jako možnost home officu nebo občasného volna. Flexibilní přístup má řadu podob – od možnosti upravovat si pracovní dobu během dne přes kratší pracovní týdny (například čtyřdenní režim nebo zkrácené úvazky) a sezónní pracovní vytížení podle potřeb firmy i zaměstnanců až po dlouhodobé volno typu sabatiklu nebo pracovních prázdnin. Zaměstnanci možná také ocení možnost práce z coworkingových center, sdílených kanceláří nebo třeba kombinaci práce z domova s docházením do kanceláře jen na klíčové schůzky. Dejte lidem prostor, ať si sami určí, jakým způsobem zvládnou své povinnosti nejlépe.
2. Nechte zaměstnance hledat vlastní tempo
Vnitřní hodiny každého z nás tikají vlastním rytmem. Zatímco jednomu pro práci vyhovuje brzké ráno, druhý se nejlépe soustředí až odpoledne nebo večer. Když to charakter práce umožní, dejte svým zaměstnancům prostor objevovat a respektovat vlastní pracovní rytmus. Nedržte je v době, kdy se jim pracuje špatně, zbytečně v kanceláři jen proto, že „tak se to prostě vždycky dělalo“. Když zaměstnanci pracují v čase, kdy mají nejvíc energie, zvládají práci efektivněji a s větším nadšením.
3. Naučte své týmy pracovat s energií
Ne všichni zaměstnanci vědí, jak efektivně pracovat s vlastní energií. Uspořádejte pro ně třeba workshop, na kterém se naučí rozeznat první známky únavy, dobře si rozvrhnout přestávky a plánovat práci podle toho, jak se během dne cítí. Zaměstnanci pak dokážou lépe pracovat s vlastními pracovními preferencemi, což povede k větší produktivitě.
4. Nastavte jasné mantinely
Flexibilní práce nejlépe funguje ve chvíli, kdy všichni přesně vědí, jaké výsledky se od nich očekávají. Není nutné sledovat, kolik hodin kdo strávil u počítače. Raději jasně definujte konkrétní úkoly, cíle a termíny. Zaměstnanci se pak můžou místo toho, aby otráveně hlídali hodiny, soustředit přímo na práci.
5. Podpořte otevřenou firemní kulturu
Zaměstnanci by se neměli cítit provinile, když pracovní záležitosti řeší ve volném čase nebo si od kancelářského stolu odběhnou zavolat dětem do školy. Vytvářejte takové prostředí, ve kterém se nikdo nestydí za to, že se jeho pracovní a osobní život občas prolínají. Otevřeně si se svými zaměstnanci povídejte o tom, jaký pracovní rytmus jim vyhovuje, a dávejte jim jasně najevo, že odpočinek a soukromí jsou stejně důležité jako pracovní nasazení.
Pracovní prostředí se rychle vyvíjí a pro zaměstnavatele nemusí být jednoduché neustále držet krok s každou novinkou. Firmy samozřejmě nemají povinnost poskytovat zaměstnancům maximální flexibilitu ani přizpůsobovat práci individuálním potřebám týmů. Pokud se však rozhodnete takovou možnost nabídnout, často zjistíte, že otevřenost a moderní přístup přináší lepší výsledky, loajalitu i větší motivaci. Nakonec nesmíme zapomínat, že největší zodpovědnost mají sami zaměstnanci. Zaměstnavatelé dávají nástroje a vytvářejí příležitosti, jak principu work-life fit dosáhnout, ale konečné rozhodnutí, jak s touto příležitostí naložíme, už leží na každém z nás.
30. června 2025
3 min