Vytvořte si podnikatelský plán

S novým rokem přichází nová chuť k podnikání. Zvažujete, že si založíte vlastní byznys? Máte skvělý nápad a nevíte co dál? Pak jste na správném místě. Poradíme vám, jak si připravit podnikatelský plán. 

V čem vám podnikatelský plán pomůže?

Správně sestavený podnikatelský plán vám prozradí, zda je váš nápad životaschopný, ještě předtím, než do něj investujete peníze nebo čas. Důležitost podnikatelského plánu dále narůstá v momentě, kdy chcete na podnikání získat prostředky od banky, investora nebo společníka. Ti pak vašemu záměru lépe porozumí a rozhodnou se, zda chtějí být jeho součástí.

Jak podnikatelský plán správně sestavit?

Při sestavování plánu se zaměřte na potenciální rizika, která mohou váš podnik ovlivnit. Zvažte různé scénáře – od optimistických až po ty pesimistické. Taková analýza vám pomůže identifikovat a kvantifikovat příležitosti, ale i rizika a připravit si strategie pro jejich řešení. Často se k podnikatelskému plánu vracejte, kontrolujte, zda vše plníte, jak jste si předsevzali, a kde je to zapotřebí, plán upravte. Aktualizovat byste ho měli alespoň jednou ročně.

Jaké má podnikatelský plán části?

Nyní se podrobně podíváme na jednotlivé sekce podnikatelského plánu a na to, co by měly zahrnovat:

  • Titulní strana s představením společnosti
    • jméno společnosti, sídlo, jména společníků, kontakty a IČO
  • Shrnutí
    • podnikatelský záměr – vlastnosti podnikání, velikost trhu, cílová skupina
    • faktory úspěchu – konkurenční výhoda, přednosti projektu
    • podnikové cíle – vize a strategie
  • Profesní a osobní údaje o vlastnících firmy
    • o   všechny osoby, které za projektem/firmou stojí
  • Popis podniku
    • forma podnikání – podle počtu společníků, struktury podniku, oblasti podnikání a počtu zaměstnanců zvolte vhodnou právní formu
    • lokalita a vlastnické poměry
    • způsob vedení účetnictví
    • zákonná a jiná pojištění
  • Popis podnikatelské příležitosti
    • velikost trhu, přidaná hodnota pro zákazníka/investora
  • Popis výrobku/služby
    • vlastnosti, technické parametry, náročnost výroby
  • Zajištění potřebných vstupů a dodavatelů
    • srovnání možností a výběr hlavního dodavatele
    • definice hlavních vstupů a jejich cen:
      • kvalita (Lze udržet kvalitu i při alternativním dodavateli?)
      • dostupnost a možnost substituce zdrojů
      • cena
      • míra rizika výpadku zdroje
  • Časový harmonogram – Co vše je třeba zařídit, než první produkt/službu koupí   zákazník?
  • Postavení firmy na trhu, konkurence a marketing
  • Stanovení ceny
  • Personální zdroje
  • Finanční plán
    • zakladatelský rozpočet – výdaje potřebné k rozjezdu projektu, výdaje/příjmy, náklady a výnosy v prvním roce
    • provozní rozpočet – stanovený na začátku každého účetního období, vychází z minulých údajů a zohledňuje plánované změny
  • Rizika projektu
    • definujte možná rizika a průběžně sledujte vývoj, zda nepřibývají nová

Sestavit takto podrobný plán se všemi náležitostmi se může zdát jako náročný krok. Určitě se vám ale v budoucnu vyplatí, protože se k němu budete často vracet. Pomůže vám překonat těžká období a správně své podnikání navigovat během klidných časů.

Hodila by se vám pomocná ruka i v dalších oblastech podnikání? Nahlédněte do naší Akademie podnikání

28. ledna 2025

3 min

Mohlo by vás dále zajímat

Jaké pozitivní scénáře může přinést rok 2025?

Pekárna Srnín: Být dobrý pekař nestačí, potřebujete i finanční gramotnost

Dojíždění za kariérou. Proč stále více lidí za prací cestuje?