Vytvořte si podnikatelský plán
S novým rokem přichází nová chuť k podnikání. Zvažujete, že si založíte vlastní byznys? Máte skvělý nápad a nevíte co dál? Pak jste na správném místě. Poradíme vám, jak si připravit podnikatelský plán.
V čem vám podnikatelský plán pomůže?
Správně sestavený podnikatelský plán vám prozradí, zda je váš nápad životaschopný, ještě předtím, než do něj investujete peníze nebo čas. Důležitost podnikatelského plánu dále narůstá v momentě, kdy chcete na podnikání získat prostředky od banky, investora nebo společníka. Ti pak vašemu záměru lépe porozumí a rozhodnou se, zda chtějí být jeho součástí.
Jak podnikatelský plán správně sestavit?
Při sestavování plánu se zaměřte na potenciální rizika, která mohou váš podnik ovlivnit. Zvažte různé scénáře – od optimistických až po ty pesimistické. Taková analýza vám pomůže identifikovat a kvantifikovat příležitosti, ale i rizika a připravit si strategie pro jejich řešení. Často se k podnikatelskému plánu vracejte, kontrolujte, zda vše plníte, jak jste si předsevzali, a kde je to zapotřebí, plán upravte. Aktualizovat byste ho měli alespoň jednou ročně.
Jaké má podnikatelský plán části?
Nyní se podrobně podíváme na jednotlivé sekce podnikatelského plánu a na to, co by měly zahrnovat:
- Titulní strana s představením společnosti
- jméno společnosti, sídlo, jména společníků, kontakty a IČO
- Shrnutí
- podnikatelský záměr – vlastnosti podnikání, velikost trhu, cílová skupina
- faktory úspěchu – konkurenční výhoda, přednosti projektu
- podnikové cíle – vize a strategie
- Profesní a osobní údaje o vlastnících firmy
- o všechny osoby, které za projektem/firmou stojí
- Popis podniku
- forma podnikání – podle počtu společníků, struktury podniku, oblasti podnikání a počtu zaměstnanců zvolte vhodnou právní formu
- lokalita a vlastnické poměry
- způsob vedení účetnictví
- zákonná a jiná pojištění
- Popis podnikatelské příležitosti
- velikost trhu, přidaná hodnota pro zákazníka/investora
- Popis výrobku/služby
- vlastnosti, technické parametry, náročnost výroby
- Zajištění potřebných vstupů a dodavatelů
- srovnání možností a výběr hlavního dodavatele
- definice hlavních vstupů a jejich cen:
- kvalita (Lze udržet kvalitu i při alternativním dodavateli?)
- dostupnost a možnost substituce zdrojů
- cena
- míra rizika výpadku zdroje
- Časový harmonogram – Co vše je třeba zařídit, než první produkt/službu koupí zákazník?
- Postavení firmy na trhu, konkurence a marketing
- Stanovení ceny
- Personální zdroje
- Finanční plán
- zakladatelský rozpočet – výdaje potřebné k rozjezdu projektu, výdaje/příjmy, náklady a výnosy v prvním roce
- provozní rozpočet – stanovený na začátku každého účetního období, vychází z minulých údajů a zohledňuje plánované změny
- Rizika projektu
- definujte možná rizika a průběžně sledujte vývoj, zda nepřibývají nová
Sestavit takto podrobný plán se všemi náležitostmi se může zdát jako náročný krok. Určitě se vám ale v budoucnu vyplatí, protože se k němu budete často vracet. Pomůže vám překonat těžká období a správně své podnikání navigovat během klidných časů.
Hodila by se vám pomocná ruka i v dalších oblastech podnikání? Nahlédněte do naší Akademie podnikání.
28. ledna 2025
3 min