Budoucnost nakupování? Bez prodavačů, bez peněženky

U které pokladny zaplatíte víkendový nákup? Postojíte raději ve frontě, kde vám zboží namarkuje člověk, nebo zamíříte k samoobslužné pokladně? Dnešní zákazník očekává rychlost a jednoduchost. Přítomnost osoby mu při bezkontaktním nákupu nechybí. Tento trend by měly využít banky i fintechové společnosti. Obchody bez prodavačů se totiž z výjimky mění na nový standard.

 

Nákupy bez jediné mezilidské interakce se stávají běžnou praxí. V bezobslužném obchodě nebo u samoobslužného automatu nakupuje alespoň jednou týdně až 60 % Čechů a denně pak každý šestý. Vyplývá to z průzkumu z roku 2024, který provedla firma Ipsos pro společnosti Global Payments a Visa. Bezkontaktní nákupy preferují častěji muži (64 %) než ženy (53 %). Podíváme-li se na mezigenerační rozdíly, zjistíme, že bezkontaktně nakupují mladí i staří lidé. Mladé lákají nové technologie v podobě QR kódů, starší zase u samoobslužných pokladen oceňují kratší fronty. 

Český trh je v evropském měřítku výjimečný – v přepočtu na obyvatele máme totiž víc samoobslužných prodejen než třeba sousední Německo. Z jihoevropských států má takovou prodejnu pouze Portugalsko. A to pouze jednu jedinou. Kromě zhruba 50 plně bezobslužných provozoven funguje po České republice přes 2 000 různých automatů – od nápojových přes květinové až po ty s chlazeným masem.

"Samoobslužné nakupování je trendem budoucnosti. Lidé si díky němu můžou koupit cokoli ve kteroukoli dobu. Podnikatelům zase podstatně snižuje náklady, takže tento druh prodeje je výhodný pro obě strany,“ říká Tomáš Furinda, generální ředitel společnosti Global Payments.

A které jsou nejoblíbenější položky pro bezkontaktní nákup? Potraviny (69 %), nápoje (40 %), parkování (38 %), jízdenky (27 %) nebo energie pro elektromobily (25 %). Významnou roli hraje i rostoucí poptávka po nových kategoriích produktů dostupných v automatech nebo samoobslužných obchodech, jako jsou kosmetika (37 %), volně prodejné léky (31 %) nebo farmářské produkty.

Čechům vyhovuje pohodlí, jaké samoobslužný nákup přináší. Líbí se jim také, že si mohou své zboží bez jakéhokoli kontaktu sami namarkovat – tento důvod uvedlo 36 % respondentů. Každý třetí pak přímo preferuje samoobsluhu i tehdy, má-li na výběr mezi automatem a klasickým pultem. Zákazníkům tedy už nejde jen o to, co nakupují, ale i o prožitek z nákupu.

Technologie, která nezdržuje

Přechod k samoobslužnému modelu je podmíněn i tím, jak dramaticky se proměnilo platební chování Čechů. Podle průzkumu firmy Global Payments ve spolupráci se společnostmi Visa a Mastercard v roce 2025 probíhá více než 50 % všech bezkontaktních plateb přes mobilní telefon nebo chytré hodinky. Zasunutí plastové karty do terminálu už využívá pouze 1 % zákazníků.

(Zdroj: Trendy v placení 2025 – Global Payments)

Tyto technologie vedou ke změně psychologického nastavení zákazníka. Podle výzkumu společnosti McKinsey se dnes zákazníci orientují na takzvané „immediacy“ – tedy na okamžité uspokojení potřeby bez zdržování. Z pohledu zákazníka je tím pádem samoobsluha často přirozenější než přetížená klasická prodejna, kde by musel stát dlouhé fronty. Mobilní přístup do aplikace daného obchodu, QR kódy, bezpapírové účtenky – to vše tvoří ekosystém, ve kterém zákazník nepotřebuje asistenci. Chce řešení, ne proces.

 

Jaká je budoucnost nakupování?

Model samoobslužného retailu se pomalu stává základním stavebním kamenem obchodní strategie mnoha firem. V USA a Číně už zákazník dokonce ani zboží neskenuje, ani se při příchodu do obchodu nijak neidentifikuje – obchod ho rozpozná a sám jeho útratu zaúčtuje, aniž by musel on sám cokoli řešit (například v obchodech Amazon Go). V Evropě se ke slovu dostávají zatím spíše dílčí formy automatizace – například samoobslužné pokladny nebo mobilní platby.

Pro banky a fintechy to znamená jediné: být součástí řešení, nejen zprostředkovatelem platby. Nástroje jako GP tom, tokenizace, biometrie nebo QR platby nejsou budoucnost, ale současnost a stále větší nutnost. Pro podnikatele znamenají úspory, pro zákazníka lepší zážitek.

Koncept samoobsluhy už tedy není jen řešením pro noční nákup květin nebo rychlé kafe na nádraží. Je to symbol změny, která se odehrává napříč společností. Od tradičního mezilidského obchodování se posouváme k digitální sebeobsluze.

Zákazníci přestávají rozlišovat mezi online a offline prostředím. Přemýšlí jinak, očekávají zážitek, ne proces. A kdo jim ho nabídne rychleji, jednodušeji a bez čekání, ten má oproti konkurenci výhodu. Pro firmy, banky i stát je to příležitost usnadnit zákazníkům život a ušetřit jejich cenný čas. 

1. řijna 2025

4 min

Vytvořte si podnikatelský plán

Dojíždění za kariérou. Proč stále více lidí za prací cestuje?