Živý obchod a umělá inteligence. Jak vypadá budoucnost plateb?

Popularita e-commerce sílí a lidé se čím dál častěji obracejí k digitálním metodám plateb namísto shromažďování mincí a bankovek po kapsách. Prognózy nasvědčují, že v roce 2025 bude více než polovina celosvětové společnosti upřednostňovat před ostatními digitálními možnostmi platbu mobilní peněženkou. Jak se v nedaleké budoucnosti promění oblast každodenních finančních transakcí a co pro ni znamenají trendy jako umělá inteligence, samoobslužné placení a takzvaný živý obchod?

Jako každé nedělní ráno si přivstanete a jdete si zaběhat do nedalekého parku. Po cestě domů si uvědomíte, že byste se mohli zastavit v místním pekařství a koupit si k snídani čerstvé pečivo. Peněženku s sebou ale při víkendovém běhu samozřejmě nemáte. Nevadí. Rohlíky, koblihy a téměř vše, na co si v danou chvíli vzpomenete, můžete jednoduše zaplatit mobilním telefonem nebo chytrými hodinkami. Třebaže dnes už takový scénář zní jako každodenní realita, ještě před několika lety by připomínal scénu z futuristického sci-fi filmu. Které digitální platební metody dnes patří k nejpopulárnějším? A jaké trendy nás pravděpodobně neminou? 

Pod pojmem elektronická platba si lze jednoduše představit převod peněz z jednoho účtu na druhý pomocí digitálních technologií. Řadí se mezi ně například mobilní peněženky, které uchovávají informace o vaší fyzické debetní či kreditní kartě přímo v osobním telefonu. Jejich popularita celosvětově sílí zejména díky pohodlnému používání a jednoduchému přístupu.

Takzvané analogové metody, především pak kontaktní placení hotovostí, zásadně ovlivnila světová pandemie. Od začátku dekády tak postupně rostl podíl užívání digitálních metod i upřednostňování platebních karet před hotovostí. Nedávný průzkum společnosti Business Wire potvrdil, že v roce 2021 většina Evropanů preferovala platby prostřednictvím debetní nebo kreditní karty. Studie mimo jiné ukázala, že Češi nejčastěji volí bezkontaktní platbu, pokud mají tu možnost. Jednotlivé evropské země se však v otázkách placení liší.

Půlstoletí s čipovými kartami

Život bez čipových karet už si snad ani nedovedeme představit. První „smart card“ vznikla už roku 1974 ve Francii – nejprve se využívala jako SIM karta do mobilů, později z ní vzešla platební karta, která se postupně rozšířila do celého světa. Češi je začali používat až v 90. letech. Zpočátku sloužily jen k výběru hotovosti, své vlastní bankomaty provozovala například Česká spořitelna. Od počátku nového milénia se platební karty staly nedílnou součástí každodenního života.

Nástup umělé inteligence

Bill Gates považuje současné zdokonalování umělé inteligence za stejně významný milník jako začátek internetu. Tento nepřehlédnutelný trend se promítá také do bankovnictví. Firmy hledají způsoby, jak pomocí AI posouvat své podnikání kupředu. Kromě zpřehlednění plateb může jít například o zlepšení celkového zážitku zákazníka. Umělá inteligence se při platbách podepisuje zejména ve spojitosti s rychlostí a bezpečností. Pomáhá s ověřením zákazníka a zásadně zvyšuje přesnost při odhalování podvodů.

Čím dál jednodušší a rychlejší formy placení s sebou přináší i riziko podvodů. I proto se bankovní instituce stále víc zaměřují na posílení bezpečnosti svých služeb. Za zmínku stojí například tokenizace a šifrování komunikace nebo stále propracovanější multifaktorová autentizace při placení. V praxi se jedná například o nezbytné ověření přes mobilní aplikace nebo SMS zprávy. Setkáváme se také s různými způsoby biometrického ověření totožnosti skrze otisk prstu či sken obličeje.

Samoobslužně a živě

Jen těžko byste hledali supermarket, který svým zákazníkům nenabízí samoobslužné pokladny. Inovace pokračuje dál, a sice směrem k plně autonomním systémům, které eliminují potřebu tradičních pokladen. Tyto moderní systémy využívají čipy na zboží umožňující zákazníkům jednoduše vybrat požadované produkty a umístit je do košíku. Skener následně vyhodnotí celkovou cenu a zprocesuje platbu kartou, což odstraňuje potřebu manipulace se zbožím. Objevují se obchody, které už se díky novým platebním technologiím obejdou bez početného personálu. Díky samooblužnému placení mohou lidé na některých místech nakupovat dokonce i po zavírací době. Podobný přístup by se mohl v blízké budoucnosti využívat v různých typech obchodů.

Zákazníci v této dekádě platí rádi nejen samoobslužně, ale zároveň živě. Z aktuálního průzkumu Global Payments Report vyplývá, že 23 % firem letos plánuje spustit takzvaný živý obchod. Trend nabyl na síle v Asii a stojí především na dosahu a popularitě influencerů. Nákupy během streamování a živého vysílání napříč sociálními sítěmi nabízejí fanouškům rychlou, jednoduchou a osobní cestu, jak zakoupit nejen merchandise svého oblíbence. K fenoménu živého obchodu se připojují velké firmy včetně čínského obchodu Alibaba.

Evropa bez hotovosti?

„Můžeme očekávat, že mnoho ekonomik bude v příštích letech výrazně méně záviset na hotovosti. To však neznamená, že hotovost nadobro zmizí,“ vysvětluje v publikaci Cashless Society in Europe ekonom Henk Esselink z Evropské centrální banky. Symbolem cesty k bezhotovostní společnosti se staly skandinávské státy v čele se Švédskem. Některé obchody či kavárny na severu Evropy už dnes ani možnost platit mincemi a bankovkami nenabízejí. Digitální platby mohou být nejen pohodlnější pro zákazníka, ale zároveň výhodnější pro prodejce. Mezi argumenty rovněž zaznívá, že by bezhotovostní svět vedl ke snížení kriminality a daňových úniků. Rizikem naopak zůstávají online podvody, kterých přibývá i v roce 2024. Držte se proto základních pravidel a buďte obezřetní, abyste podvodníkům nenaletěli.

Terminál v mobilu vždy po ruce

Aplikace GP tom, která slouží jako mobilní platební terminál, je dostupná pro zařízení s operačním systémem Android. Podporuje platby prostřednictvím karet Visa a Mastercard a nabízí různé funkce, včetně možnosti prodeje, přidání spropitného, provádění uzávěrek a stornování transakcí. Zjistěte více o platebních terminálech na stránkách České spořitelny.

Placení úsměvem

V blízké budoucnosti můžeme očekávat další inovace, díky kterým budou digitální platby ještě pohodlnější a bezpečnější. Mluví se zejména o biometrických platbách, které využívají technologie rozpoznávání obličeje nebo otisku prstu pro ověření identity. Společnost Mastercard zavedla systém biometrických plateb. Zákazník může v obchodě zaplatit i pouhým úsměvem či přiložením ruky ke čtečce karet. Globální trh s bezkontaktními biometrickými technologiemi vyčíslili ekonomové už v roce 2021 na téměř sedm miliard amerických dolarů a od té doby nadále sílí. Očekává se, že v následujících letech rychle poroste a do roku 2030 přesáhne hranici 37 miliard amerických dolarů.

3. července 2024

3 min

Mohlo by vás dále zajímat

Inspirace i trendy. Jak a v čem začít podnikat?

Komercionalizace generativní AI. Trend, nebo riziko?

Nenechte se chytit na udičku. Jak bojovat s phishingem?