Ze studentských kolejí až do světa.
Jak Raynet ovládl cloudové CRM?

Dvacet let na trhu dvacet tisíc platících uživatelů. Ostravská společnost Raynet letos slaví jubileum a chystá expanzi do zahraničí. Vznikla díky nadšení a podnikatelské odvaze čtyř přátel. Dnes je pod vedením Martina Bazaly tuzemským lídrem v oblasti cloudového CRM. Svým produktem pomáhá malým i velkým podnikům efektivněji řídit jejich obchodní procesy a další zásadní oblasti. Jak se progresivní firmě vyplatila trpělivost a vazba na rodný kraj?

Ve třetím největším městě České republiky to žije. Ostrava vás překvapí rozsáhlými zalesněnými plochami, kulturním děním i nespočtem zajímavých kaváren a restaurací. Okolo se tyčí vrcholky beskydských hor, které podkresluje typická rázovitost kraje. Martin Bazala se v Ostravě narodil, studoval a prožil celý dosavadní život. „Jsme ostravští patrioti. S bratrem jsme vyrostli na sídlišti v Porubě,“ ohlíží se do minulosti ředitel společnosti Raynet a pokračuje: „Ostravsko máme ohromně rádi a je pro nás důležité. Velmi si hýčkáme své lokální klienty. Kupředu nás pohání i představa, kam až se z Moravskoslezského kraje můžeme posunout.“

Raynet v číslech

  • 10 spolumajitelů
  • 20 let na trhu
  • 50 zaměstnanců
  • 3 500 firemních zákazníků v ČR
  • 20 000 platících uživatelů

Úspěšná firma, jejíž CRM software využívá přes 3 500 firemních zákazníků napříč republikou, má na Moravskoslezský kraj silnou vazbu. Zároveň si ale potrpí na otevřenou firemní kulturu a kreativní prostředí. V jejích ostravských prostorách zaujme třeba velká stěna „slávy“, která oceňuje klíčové zaměstnance. „Nechceme zůstat na místě. Dnes se samozřejmě zabýváme i aktuálními trendy v čele s kyberbezpečností a umělou inteligencí. Raynet momentálně roste personálně i obratově, ne vždy tomu tak ale bylo,“ připouští Martin Bazala. 

Čtyři kamarádi z Ostravska

Firmu v roce 2004 založili čtyři kamarádi z Ostravska. „Můj brácha Jaroslav je duchovním otcem Raynetu. Už od 90. let programoval různé ​​aplikace. Začínal ještě na počítačích Atari,“ vzpomíná Martin Bazala. Jeho starší bratr k sobě prý vždy přitahoval šikovné lidi a společně vymýšleli různá dobrodružství. Tři podnikavé kamarády poznal už během studií, a hned po škole se tak zrodil Raynet. „Byl jsem tenkrát v prvním ročníku na Ekonomické fakultě Vysoké školy báňské a prožíval první měsíce coby největší fanoušek Raynetu. Pak jsem naskočil jako grafik a později se začal podílet na řízení firmy,“ vzpomíná Martin Bazala.

25. října 2024

5 min

Raynet začínal ve skromných podmínkách, své první kanceláře měl v budově kolejí Vysoké školy báňské. „Byla to doba, kdy jsme všechno dělali sami. První klienty jsme hledali doslova s telefonem v ruce a Zlatými stránkami na stole,“ směje se dnešní ředitel firmy. Tehdejší trh se od současného zásadně lišil – termíny jako „startup“ nebo „coworking“ byly v českém prostředí naprosto neznámé. Firma se v počátečních letech soustředila na širší škálu služeb, od vývoje webových stránek přes serverová řešení až po tvorbu softwarových aplikací. „Ve světě už se pracovalo s cloudem, my jsme ho jako jedni z prvních prosadili i v Česku,“ doplňuje Martin Bazala.

Prvotní fáze rozvoje Raynetu s sebou přinesla výzvy i experimentování. Postupně však firma dospěla k rozhodnutí, že je třeba se zaměřit na jeden konkrétní produkt, který bude moci růst. „Už jsme nechtěli vymýšlet řešení na míru pro každého klienta, ale raději vytvořit vlastní produkt, ​​který by v ideálním případě sloužil obrovskému množství klientů. Toužili jsme naplno využívat své technologické znalosti a zároveň si vytvořit příležitost nadesignovat skvělý zákaznický zážitek,“ rekapituluje Martin Bazala. Raynet se proto rozhodl vyvinout vlastní CRM systém, který firmám pomůže efektivněji řídit obchodní procesy i další oblasti podnikání.

Raynet CRM je online software, který obchodníkům
a manažerům pomáhá

  • mít dokonalý přehled,
  • evidovat byznys jednoduše,
  • prodávat s čistou hlavou,
  • fungovat na 100 % v terénu.

Mít vlastní produkt

Rozhodnutí zaměřit se výhradně na vývoj vlastního CRM produktu bylo pro další směřování firmy klíčové. Změna strategie přinesla nutnost přehodnotit tehdejší obchodní model. „Ukončili jsme spolupráci s dosavadními klienty a zaměřili se na vývoj nového, univerzálního produktu. Bylo to obtížné období, ale vždycky jsme měli rádi dobrodružství,“ přiznává Martin Bazala. Přes počáteční těžkosti se společnosti podařilo transformaci úspěšně zvládnout a přijít s produktem, který si rychle získal popularitu mezi firmami různých velikostí. Raynet CRM dnes využívají malé, střední i velké společnosti. Pomáhá jim efektivněji řídit obchodní procesy, zlepšovat interní komunikaci a zvyšovat prodejní výkon. „Raynet CRM dává firmám jako Notino, Laura Coffee, Vítkovice nebo AAA Auto systematičnost, přehlednost a jednoduchost. Jde o nástroj, který zjednodušuje práci, ​​aby při obchodování fungovalo vše, jak má. Raynet klientům umožňuje jednoduchý přehled o jejich podnikání a zkrátka šetří čas. Slovy jednoho z našich klientů – Raynet pomáhá a neotravuje,“ shrnuje Martin Bazala.

Kromě technologických inovací společnost také postupně rozvíjela svůj tým a firemní kulturu. „Vždy jsme si své lidi pečlivě vybírali a jsme na ně patřičně hrdí. Mají přehled o firmě, vidí do účetnictví a znají naše výsledky. Hodně řešíme i strukturu firmy, momentálně Raynet spoluvlastní deset lidí. Vlastně každý pátý člověk, co u nás pracuje,“ upřesňuje Martin Bazala. Kreativní prostředí doplňuje namátkou fitko pro zaměstnance, vlastní studio nebo osobitý marketing včetně videí, kde vystupují samotní zaměstnanci. Firma se rovněž aktivně zapojuje do společenských aktivit a prostřednictvím své neoficiální nadace podporuje neziskové organizace. Spolupracuje se subjekty jako Moravskoslezské inovační centrum, Patrioti MSK a Impact Hub Ostrava.

Finanční zdraví jako součást DNA

Za hlavní ingredience úspěchu Raynetu považuje jeho CEO hlavně vytrvalost a houževnatost. Když se něco podaří velmi rychle, je to podle něj skvělé, ale se svou firmou staví na něčem jiném. „Jsme silní v postupném zlepšování a snaze o excelenci v tom, co děláme. Když chcete jít touto cestou, potřebujete mít zajištěnou pozici, která se bez finančního zdraví neobejde. Vždy jsme si udržovali určitou jistotu a stabilitu,“ vysvětluje Martin Bazala. A i proto tvrdí, že má Raynet finanční zdraví v DNA.

Na podzim Raynet oslavil 20. výročí svého vzniku. „Proběhla velká party, samozřejmě v naší milované Ostravě,“ pochvaluje si Martin Bazala. Navzdory růstu ale Raynet zůstává věrný své vizi a hodnotám, které ho provází už přes dvě dekády. „V našem segmentu CRM řešení poskytovaného formou SaaS jsme v rámci Česka největší hráč – je to super, ale nesmíme usnout na vavřínech.“ Martin Bazala s kolegy přemýšleli, kam by mohlo směřovat jejich příští velké dobrodružství. Rozhodli se pro expanzi na dva zahraniční trhy – do Polska a Španělska. „V Ostravě už s námi sedí šest nových zahraničních kolegů. Teď sbíráme data a sestavujeme první strategie. Jde o jeden ze zásadních plánů na příští roky. Těším se, co budoucnost přinese,“ uzavírá Martin Bazala.

„Propojení mezi Českou spořitelnou a firmou Raynet začalo v roce 2020, kdy jsme poskytli provozní financování jako rezervu během stěhování firmy do nových prostor. Tyto prostory si firma rekonstruovala z vlastních zdrojů, ale chtěla mít jistotu pro neočekávané výdaje. Raynet jsem do své správy převzala v září roku 2023. Kromě platebního styku nyní řešíme financování přístavby, protože firma už má 50 zaměstnanců a aktuální prostory jsou pro ně poněkud stísněné. Líbí se mi jejich dravost, chuť být nejlepší ve svém oboru, neustále se zlepšovat, inovovat a zároveň vzdělávat v oblasti IT softwaru širokou veřejnost. Jen v letošním roce se Raynetu podařilo vstoupit na polský a španělský trh. Vážím si i jejich přístupu k zaměstnancům (svobodného řízení firmy) a sociálního přesahu, kdy část zisku každoročně věnují na dobročinné účely.“

Zuzana Ličková, 
firemní bankéřka Ostrava

Mohlo by vás dále zajímat

Hässlers mění obalové produkty ve sběratelské kousky

Vodík je poslední kapitola příběhu o energetické udržitelnosti Evropy, říká firma Solar Global

Pekárna Srnín: Být dobrý pekař nestačí, potřebujete i finanční gramotnost