Od koncového zákazníka zpět k firmě. Proč se zabývat reverzní logistikou?
Dostali jste na Vánoce dárek, který se vám nehodil? Alespoň jednou takovou situaci zažil nejspíš každý. Vracení zboží bývá chaotické, přitom je běžnou součástí obchodu. Celým procesem se zabývá reverzní logistika, kterou musí řešit společnosti po celém světem. Týkat se nemusí pouze reklamace, ale třeba i recyklace a udržitelnosti. Proč by firmy neměly tuto oblast podceňovat?
Do jakých výšin by v příštích letech podle odhadů expertů mohla narůst hodnota trhu reverzní logistiky? Dokonce až 958 miliard amerických dolarů. Tento proces nyní zažívá boom, k hlavním důvodům se řadí koronavirová pandemie a zásadní proměny zvyklostí spotřebitelů. Rostoucí popularita e-commerce a online nakupování, ale také čím dál pohodlnější možnosti dovážení výrobků z obchodu až k domu zákazníka, s sebou přináší i řadu výzev. Od omezování obalů přes kupení odpadů až po všemožné překážky ve vracení zboží. Reverzní logistika se zabývá procesem, kdy se směr pohybu zboží otáčí od koncového zákazníka zpět k poskytovateli.
Vánoční vratky
Maloobchody a výrobci se snaží vymýšlet nejúčinnější a nejdostupnější způsob, jak dostat vrácené zboží zpět do svých obchodů, skladů nebo k dodavatelům. Do celého procesu nyní ještě víc promlouvá snaha o udržitelnost a šetrnost v environmentálních otázkách. V ideálním případě by v samém závěru řetězce reverzní logistiky měli vždy znovu stát koncoví zákazníci.
Podle aktuálních statistik instituce National Retail Federation jen zákazníci v USA vrátili za rok 2022 zboží v hodnotě více než 816 miliard dolarů. Maloobchodní tržby přitom nadále rostou a průměrná míra návratnosti se pohybuje okolo 16,5 %. V období okolo vánočních svátku nicméně narostla až téměř k 18 %. Pravidla vracení zboží závisí na rozhodnutí samotného obchodu či dodavatele.
Za pozornost stojí například aktuální nabídka populárního amerického řetězce Walmart. Jeho zákazníci mohou až do 31. ledna jednoduše vracet produkty, které nakoupili 1. října či později. Ať už šlo o elektroniku nebo jiný nevhodný vánoční dárek, spotřebitelé mají možnost je vrátit, aniž by vůbec vstoupili do kamenného obchodu. Vratku mohou vyřešit elektronicky či z auta na parkovišti libovolného obchodního střediska Walmart. Podle průzkumů Peerless Research Group firmy hledají různé způsoby, jak si s přibývajícími vratkami poradit.
Refundace i recyklace
Nutno dodat, že se reverzní logistika nezabývá výhradně vracením zboží. Vaší společnosti dokáže ušetřit peníze či podpořit udržitelnou firemní kulturu i v dalších ohledech. Týkat se může například ekologické recyklace papírových tašek, vratných lahví a dalších obalů, které pak obchod znovu využije. Nabízejí se také další kroky cirkulární ekonomiky, které mohou stejnou mírou posilovat značku firmy. Obchodní dům IKEA například představil iniciativu Druhý život nábytku. Od zákazníků odkupuje zpět své použité výrobky. Po renovaci je následně se slevou nabízí dalším zájemcům nebo recykluje použitelné součástky.
Správně nastavený proces reverzní logistiky, do jehož nastavení a zavedení společnost investuje dostatek času, jí přináší řadu výhod. Mezi hlavní patří budování vztahů se zákazníky a prohloubení jejich spokojenosti i celkového spojení s firmou. Společně s ní přichází loajalita, vzájemná důvěra a posílení vaší značky i pověsti. Z finančního hlediska lze hovořit o vylepšení cashflow i poklesu nákladů, kterým byste se bez reverzní logistiky nevyhnuli. Ačkoliv se to na první pohled nezdá, vratky úzce souvisejí také se společenskou odpovědností a udržitelností. Každá uvědomělá firma by tak v souvislosti s reverzní logistikou měla přemýšlet nad omezením produkce odpadu i zbytečných emisí, pokud je to alespoň trochu možné. S odstupem času se totiž (nejen) firmě vyplatí.
7. srpna 2024
3 min