Koleje k udržitelnější budoucnosti.
Jaká je role železnic v logistice?
Logistika je v dnešním světě alfou a omegou globálního obchodu. Zboží se běžně převáží přes celý svět, je třeba ho shromažďovat ve skladech a pak dále distribuovat ke koncovým zákazníkům nebo do prodejen. Mnoho logistických firem už si uvědomilo, jakou zátěž tento model způsobuje pro životní prostředí, a proto se snaží svou uhlíkovou stopu různými cestami snižovat. Stále však kvůli logistice dochází ke znečišťování vod, ovzduší a uvolňování skleníkových plynů. Jaká doprava se na znečištění podílí nejvíc a jaký plán má Evropská unie do budoucna?
Jaký vliv mají různé druhy dopravy na životní prostředí? Podle průzkumů EU vzniká nejvíc skleníkových plynů v důsledku silniční dopravy. Za celých 60,6 % CO2 vypuštěného ročně do ovzduší mohou osobní vozidla a 38,1 % pak do vzduchu vypouští lehká a těžká nákladní vozidla, která se k logistickým účelům využívají v silniční dopravě nejvíce. Za 14 % skleníkových plynů v ovzduší je zodpovědná lodní doprava a 13,4 % pochází z civilní letecké dopravy. Nejlépe je na tom se skleníkovými plyny železniční doprava, která jich vypouští jen 0,4 %.
V posledních letech se česká mezinárodní nákladní doprava přesouvá na železnici a silniční doprava obsluhuje spíše vnitrostátní dopravu. Narazíme na mnoho důvodů – například nedostatek tuzemských řidičů nebo přísné kontroly v zahraničí, ale také konkurenci východních kamionových dopravců. V posledních dvou letech se železniční doprava opět dostává na čísla, kterých dosahovala před pandemií, a očekává se, že i nadále poroste.
24. dubna 2024
3 min
I Evropská unie si je vědoma toho, že je potřeba snižovat emise skleníkových plynů vznikajících v důsledku nákladní dopravy. Evropská zelená dohoda (European Green Deal) z roku 2019 stanovuje, že by se tyto emise měly do roku 2050 snížit o 90 %, aby bylo možné dosáhnout uhlíkové neutrality. EU chce toto snížení zajistit právě transformací silniční dopravy, která nyní v rámci EU tvoří 75 % nákladní přepravy, na dopravu železniční a lodní. Rovněž se počítá s tím, že cena bude reflektovat vliv dopravy na životní prostředí a zdraví, a tím pádem dojde ke zdražování fosilních druhů dopravy (a zvýhodnění nejen elektrifikovaných železničních koridorů).
Strategie pro udržitelnou a inteligentní mobilitu – nasměrování evropské dopravy do budoucnosti (2020)
I když mobilita přináší svým uživatelům mnoho výhod, není to bez nepříznivých dopadů na naši společnost. Patří mezi ně emise skleníkových plynů, hluk, znečištění ovzduší a vody, ale také dopravní nehody, kongesce a úbytek biologické rozmanitosti. To vše ovlivňuje naše zdraví a pohodu.
Napříč EU vidíme na železnicích odklon od tradiční dieselové trakce. Kromě elektrizace jednotlivých koridorů lze nadále očekávat využití akutrolejových vozidel, která za jízdy po elektrizovaných úsecích zvládají průběžně dobíjení, případně se mohou dobíjet i při stání ve stanici. Poté mohou obsluhovat i neelektrizované periferie v hůře dostupných nebo méně frekventovaných oblastech, kde by se elektrizace zatím nevyplatila.
Témata ekologie a logistiky spolu úzce souvisí. Tlak na logistické společnosti ohledně redukce emisí a dalších škodlivých vlivů na životní prostředí bude nadále sílit. Odklonem od fosilních paliv a změnou preferovaného druhu přepravy však můžeme tyto vlivy alespoň částečně snižovat.