Jaká vypadá budoucnost automobilového průmyslu?

Přibývá registrovaných automobilů a tradiční paliva ustupují ekologičtějším alternativám. Zároveň se čím dál více diskutuje o emisích nebo dekarbonizaci. Automobilovému průmyslu v mnoha ohledech dominuje Čína, ale ani Evropa nezůstává pozadu. Jak se proměňuje česká výroba vozů, které dlouhodobě vévodí společnost Škoda Auto?

Evropa si v posledních deseti letech udržuje postavení významného hráče v automobilovém průmyslu. V roce 2022 se na starém kontinentu vyrobilo téměř 14 milionů osobních vozidel – jde o 22 % celosvětové produkce. Evropský automobilový trh ale v posledních letech čelil mnoha výzvám. Pandemie covidu-19 v roce 2020 způsobila pokles prodejů o 24 %. Kvůli čipové krizi a výpadkům v dodávkách automobilových dílů trend pokračoval i v dalších dvou letech a teprve loni se situace stabilizovala a nové registrace meziročně vzrostly o 14 %. Přesto nedosáhly úrovně konce minulé dekády, obecně se totiž snížila poptávka domácností i firem.

Výrazné navýšení sledují experti v EU i u registrací nových elektromobilů. V roce 2023 bylo registrováno kolem 800 tisíc plug-in hybridů, a dokonce 1,54 milionu čistě elektrických bateriových vozů. Elektrická vozidla tak v EU tvořila 22,3 % všech nových registrací osobních vozů. Zatímco v roce 2020 dominovaly trhu diesel a benzín, v roce 2023 představovala tato paliva méně než polovinu nových registrací. Benzín ale podle průzkumů přesto zůstává nejoblíbenějším palivem. Následují ho hybridy a elektrická vozidla, která symbolicky předjela dieselová auta.

Pro Českou republiku je automobilový průmysl klíčový a zaměstnává přibližně 200 tisíc lidí. Přispívá 7 % k HDP, 25 % k tržbám zpracovatelského průmyslu a 24 % k celkovému vývozu. V roce 2022 se Česko s 1,2 milionu vyrobených osobních vozů umístilo na třetím místě v Evropě, a sice za Německem a Španělskem. Během loňska u nás výroba osobních aut vzrostla na 1,398 milionu kusů, přičemž produkce elektrických vozidel a plug-in hybridů stoupla o 34 % na 180 887 vozů. Produkci osobních aut v České republice nadále dominuje společnost Škoda Auto.

Elektromobilita a dekarbonizace

Elektromobilita se bude i nadále dynamicky rozvíjet nejen kvůli investicím automobilek do elektrických pohonů a nových modelů, ale i díky dotacím v EU, Číně a USA. Podle Mezinárodní agentury pro energii by měl podíl elektromobilů na nových prodejích osobních vozů do roku 2030 dosáhnout 60 % v Evropě, a dokonce 68 % v Číně. V roce 2035 má na území Evropské unie dojít k ukončení prodeje nových osobních a lehkých užitkových vozů a městských autobusů se spalovacími motory.

Ruku v ruce s produkcí elektromobilů roste zájem o lithiumiontové baterie. Více než polovina světové poptávky po bateriích připadá na Čínu. Světové produkci baterií totiž dominuje Asie, čínské společnosti mají dokonce 70% podíl, následuje je Jižní Korea a Japonsko. Evropské automobilky jsou tedy do značné míry závislé na asijských dodavatelích baterií.

Dalším zásadním tématem v automotive se stává dekarbonizace. Aby byla úspěšná, automobilky musí investovat prostředky do snižování energetické náročnosti, zvyšování energetické účinnosti a také do udržitelného nakládání s materiály a odpady. Hlavním nástrojem EU pro snižování emisí v automobilovém průmyslu jsou takzvané emisní limity. V březnu 2023 se členské státy EU dohodly na jejich zpřísnění, průměrné emise nově uváděných vozů musí do roku 2030 klesnout oproti roku 2021 o 55 % a do roku 2035 dosáhnout nulových hodnot. Evropská komise v roce 2026 posoudí reálnost těchto cílů a případně je přehodnotí. Zvažuje se také možnost prodloužení životnosti spalovacích motorů pomocí syntetických paliv.

Zajímá vás více? Pročtěte si analýzu automobilového průmyslu, kterou vypracovali odborníci
České spořitelny.

9. září 2024

3 min

Mohlo by vás dále zajímat

Čtyři otázky a odpovědi, které vám vysvětlí uhlíkovou stopu

Green Deal se neobejde bez inovativních technologií. Jak je na tom Česko?

Fotovoltaika a elektromobily. Jak spolu souvisí?