Inspirace i trendy. Jak a v čem začít podnikat?

Bez dobrého nápadu nemůže vzniknout úspěšná firma. Kde ale hledat inspiraci? Sledujte nové technologie, naslouchejte ostatním, ale nezanevřete ani na vlastní zájmy a intuici. Každý projekt tedy začíná ideou, ale jak najít tu pravou?

Začít můžete sledováním tržních trendů. Jde o zásadní první krok, který vám pomůže pochopit, o které produkty či služby je v současnosti zájem. Jaké trendy by mohly v blízké budoucnosti formovat trh? Pomůžou vám nástroje jako Google Trends nebo Statista, které nabízejí užitečná data a infografiky napříč obory. Hodit se může také předplatné databází jako IBISWorld, poskytujících detailní analýzy a prognózy, které můžete využít k prozkoumání potenciálních příležitostí. Mezi povedené příklady z praxe patří vizionářská společnost Beyond Meat. Včas dokázala zachytit vzestup vegetariánství a veganství a vyvinula nejpopulárnější rostlinné alternativy masa, které se i v České republice těší stále větší oblibě. Čistý zisk firmy za rok 2023 činil 73,7 milionu amerických dolarů.

Zohledněte vlastní zkušenosti a zájmy

Máte celoživotní koníček nebo vášeň? Začínající podnikatelé na ně občas zapomínají, což může být na škodu. Přeměna osobních zkušeností na podnikatelský nápad totiž často vede k autentickým a úspěšným projektům. Představte si, že byste svou podnikatelskou cestu odstartovali právě tím, co vás baví a jako zákazníci byste sami ocenili. Když vás bude živit váš koníček, možná vedle obchodního úspěchu dosáhnete i osobního uspokojení. 

Akademie podnikání
Co přináší nová platforma?

  • Online nástroj, díky kterému si osvojíte základy.
  • Pro všechny bez výjimky, od studentů až po seniory.
  • Úplně zdarma – stačí se bezplatně zaregistrovat.
  • Tipy, rady a inspirace od odborníků z praxe.

Kevin Plank, zakladatel společnosti Under Armour, je příkladem podnikatele, který své osobní zkušenosti využil k vytvoření revolučního produktu ve sportovním odvětví. Jako bývalý hráč amerického fotbalu se Plank často potýkal s jednou nepříjemností: během tréninku mu bavlněná trička rychle nasákla potem. Tato frustrace ho inspirovala k hledání materiálu, který by efektivně odváděl pot a udržel sportovce v suchu a pohodlí. První prototyp trička vytvořil ve sklepě babiččina domu a začal ho nabízet svým bývalým spoluhráčům a dalším sportovcům. Produkty díky své funkčnosti a pohodlí, které nabízely, rychle získaly na popularitě. Nyní se Under Armour řadí mezi nejpopulárnější značky sportovního oblečení a dnes ji reprezentují basketbalista Stephen Curry, plavec Michael Phelps nebo legenda amerického fotbalu Tom Brady.

Nechte se inspirovat na cestách

Inspirujte se v zahraničí. Některým českým podnikatelům se vyplatilo převzít světový formát a uzpůsobit ho tuzemskému trhu. Samotné cestování ale zároveň rozšiřuje obzory a ukazuje nové perspektivy, které se můžou stát katalyzátorem pro milionové podnikatelské nápady. Například Airbnb, globální platforma pro sdílení ubytování, vznikla z prosté potřeby jejích dvou spoluzakladatelů. Když se Brian Chesky a Joe Gebbia snažili zaplatit nájem v kalifornském bytě, napadlo je nabídnout prostor k pronájmu účastníkům konference, kvůli které se zaplnily všechny hotely ve městě. Nápad měl úspěch, a tak vytvořili stránku, kde lidé začali cestovatelům nabízet nevyužitý prostor ve svých domovech. I vaše podnikání můžou nastartovat ty nejméně očekávané okolnosti.

Hledáte více inspirací a tipů, jak začít? Prohlédněte si naši
Akademii podnikání. S ní hravě ovládněte základy podnikání.

27. června 2024

3 min

Akademie podnikání

Mohlo by vás dále zajímat

→ Přečíst článek

Jak zlepšit podnikatelské prostředí v Česku?

Češi více patentují. Oproti západní Evropě ale stále zaostáváme