Hässlers mění obalové produkty ve sběratelské kousky
„Věříme, že má naše řemeslo budoucnost,“ říkají Martin a Jitka Paterovi. Společně stáli u zrodu firmy Hässlers, která se zaměřuje na papírenskou a knihařskou výrobu. Jejich specialitou jsou především unikátní papírové obaly, kterými ostatně celý příběh značky před 13 lety začal.
V roce 2011 přišla architektovi Martinu Paterovi do cesty zajímavá nabídka: vyrábět papírové krabičky pro laboratoře. Brzy poté poznal i svého nynějšího obchodního partnera Andrease Wigermana, který byl součástí švédské balicí společnosti Profilskaparen. Slovo dalo slovo, Martin opustil svět architektury a vznikla firma, která původně nesla jméno Haptik.
„Protože měla společnost Profilskaparen v kontaktech bohaté portfolio světových značek, už první papírové obaly putovaly za hranice Česka – k velkým firmám, jako je například Volvo,“ začíná Martin vyprávět. K podnikání se brzy přidala i Jitka, která měla zkušenosti z oblasti marketingu a dnes se v Hässlers stará hlavně o komunikaci.
Manželství a podnikání? Firma se po práci mění v tabu
Během celého rozhovoru se doplňují, občas srdečně špičkují. Paterovým to zjevně klape jak v byznysu, tak v osobním životě. Mají nějaké tipy pro další páry, které spolu sdílí osobní i pracovní život? „Často se říká, že společné podnikání máte nechat za dveřmi kanceláře. Když odejdete z práce, nejste už obchodní partneři, ale ‚jen‘ manželé. Snažíme se této rady držet, ne vždy se však daří,“ popisuje Jitka. Martin hned se smíchem přiznává: „Já si vždycky říkám, jak mi to výborně jde. Když se třeba v práci rozčílím, snažím se před příchodem domů dostat do lepší nálady. Jitka na mně ale stejně všechno hned pozná.“
Kromě schopné posily záhy přišla i zdánlivě skvělá nabídka. „Řetězec H&M nás oslovil s myšlenkou, že do prodeje zařadí i papírenský sortiment. V plánu byly stovky produktů, od sešitů po desky či pořadače,“ popisují Paterovi. Firma Haptik se do zakázky vrhla po hlavě, rozšířila svou zaměstnaneckou základnu a začala vyrábět. Asi rok a půl šlo všechno hladce, pak ale přišlo velké zklamání. Papírenský sortiment se neprodával a řetězec odstoupil od smlouvy.
31. července 2024
5 min
Průvodce udržitelným podnikáním
Z líbánek do krachu
„Měli jsme asi tři týdny po svatbě, z líbánkové spokojenosti jsme se ale museli rychle probrat,“ popisuje Jitka. Paterovi se nechtěli vzdát rozjeté firmy ani zaměstnanců, a snažili se proto najít různé cesty, jak situaci udržet pod kontrolou. Právě to dnes vnímají jako chybu. „Pokud bych měl poradit podnikatelům v podobné situaci, řekl bych: ‚Jednejte rychle.‘ Důležité je krizi rozpoznat a zatáhnout za záchrannou brzdu. Pokud se chytáte stébla a místo akce se snažíte situaci přečkat, může to vést k ještě hlubším problémům,“ vysvětluje Martin.
Manželé Paterovi se ocitli před zásadním rozhodnutím. „Mohli jsme si prostě říct, že podnikání bylo hezké, ale holt to nevyšlo. O obchodní partnery by se postaral stát a my bychom si našli klasickou práci. Věřili jsme ale, že je náš podnik ve svém oboru výjimečný,“ popisuje Martin. Paterovi nakonec prodali nemovitosti, požádali o pomoc rodinu, vše vysvětlili partnerům, a dokonce je i osobně vyplatili. „Díky tomu viděli, že celou situaci bereme vážně a snažíme se všechno napravit,“ dodávají. Když se situace vyřešila, nastal čas vrátit se do sedla – ke stejnému řemeslu, ale s novými zkušenostmi a zralejším přístupem.
Haptik se mění v Hässlers
Jitka s Martinem za sebou měli krizi – ale taky podporující rodinu i partnery. V lednu 2019 tak koupili švédskou knihařskou firmu Hässlers, která na švédském trhu působila od roku 1902, ale už delší dobu krachovala. Paterovi tak za výhodnou cenu získali nejen slavné jméno, ale i tradiční knihařské stroje, které jim rozšířily možnosti výroby.
„Udělat hezkou krabičku znamená třeba potáhnout ji kůží či látkou, hrát si se způsoby lepení nebo vazby. V mnoha případech se vlastně jedná spíš o knihařské řemeslo než klasickou obalařinu,“ vysvětluje Martin. Manželé za sebou měli zdárný návrat k podnikání, a dokonce na světě přivítali třetího syna. Všechno zase vypadalo růžově. A pak přišla pandemie.
Zásady finančního zdraví: sledovat současnost a myslet na budoucnost
Co pro Martina Pateru znamená finanční zdraví? „Za nejdůležitější považuji držet se stanovených rozpočtů, mít nějaký výhled do budoucna, sledovat cash flow a promítat ho do praxe. Myslím ale, že finance člověka musí bavit, aby je řídil dobře. My momentálně máme povinnosti rozložené tak, že zatímco já řídím především business development, finance má na starosti můj obchodní partner Pavel Rada. Každý se tak můžeme věnovat tomu, k čemu máme blíž,“ popisuje.
Překážka, ale i příležitost
Tentokrát Martin s Jitkou jednali rychle. Prodali svůj pražský byt a přestěhovali se do podnájmu. Objednávek bylo poskrovnu, po roce světové paniky ale přišla druhá fáze. „Podniky si najednou uvědomily, že když jsou lidé zavření doma, našetří víc peněz. O to častěji pak objednávají z internetových obchodů – a obal je skvělým způsobem, jak zákazníkovi nabídnout zajímavější zážitek z nákupu. Zvedla se také vlna influencerů, kteří se zaměřovali na takzvaný ‚unboxing‘ neboli rozbalovací videa,“ vypráví Jitka.
Paterovi tedy nabrali několik brigádníků, kteří jim se zakázkami pomáhali. Pandemie se nevyhnula ani švédskému trhu, což manžele motivovalo k tomu, aby rozšířili své portfolio o české klienty. Zaměřili se na propagaci na sociálních sítích a Martin začal s ukázkami výrobků obcházet potenciální klienty. „Na chvíli se ze mě stal skoro podomní prodejce,“ směje se. O Hässlers vyšel i článek v časopisu Forbes, čímž se zvýšilo tuzemské povědomí o značce. Z koronavirové krize tak nakonec firma vyšla silnější, než byla před ní.
Znělá jména klientů Hässlers
Působivá skládací krabička na kosmetické produkty, barevná kniha fotografií, ale i zlatý krejčovský kufr. Hässlers má za sebou řadu rozmanitých zakázek, některé z nich i pro ikonické a celosvětově známé firmy. „Spolupracovali jsme například s Netflixem. Původně jsme měli vytvořit jen pár památečních scénářů pro hlavní postavy jednoho filmu. Produkt vypadal jako kniha, scénáře jsme svázali do desek potahovaných veganskou kůží s embosovanými jmény jednotlivých herců. Projekt měl nakonec takový úspěch, že jsme scénáře vyráběli pro celý štáb,“ vypráví Jitka. „Skrze jednu britskou firmu jsme se zase dostali k zakázce pro Marvel. Pro několik vybraných influencerů jsme měli vytvořit sběratelskou krabici s dřevěným jádrem, ve které se nacházely kovové karty s postavami z akčních filmů. Vzniklo jen několik kusů, které měly velkou hodnotu,“ popisuje Martin.
Švédsko přijíždí do Česka
Dnes má firma Hässlers mezi partnery i několik ověřených tiskáren, které jí pomáhají odbavovat větší zakázky. „V naší vlastní dílně vytvoříme vzorovou předvýrobu, při které si ověříme, co funguje, a co naopak změnit. Projekt pak odvedeme po kreativní a organizační stránce, samotnou výrobu už ale necháme na partnerech. Tak vznikala například i zakázka pro Klarnu, švédskou společnost, která se zaměřuje na zprostředkování elektronických plateb,“ popisuje Martin.
Jaký projekt byl pro manžele Paterovy tím nejoblíbenějším?
Martin odpovídá pragmaticky: „Bavila mě právě zakázka pro Klarnu. Dali jsme do projektu spoustu práce, naše úsilí se ale finančně velice vyplatilo. Takových zakázek bych chtěl několik ročně.“ Jitka pak za sebe dodává: „Některé naše produkty mě baví designově – třeba ty s holografickými prvky. Zároveň jsem ráda za zakázky pro české firmy, dělá mi radost, když můžeme podpořit lokální designéry.“
Za poslední roky zažila firma Hässlers další velkou změnu. Manželé Paterovi navázali úzkou spolupráci s hostýnskými papírnami (HOSPA), které mají v oblasti papírenství více než 120letou historii. Dlouhodobý švédský partner Hässlers, firma Profilskaparen, zase začal zvažovat, že výrobu ve Švédsku ukončí a své sídlo přesune do Česka. Tak se nakonec stalo. Ve výsledku se tak pod pojmem Hässlers dnes skrývají tři firmy: dřívější český Hässlers, hostýnská HOSPA a švédská Profilskaparen.
„Stále budujeme funkční komunikační kanál, který by spojil Prahu, Bystřici pod Hostýnem a Stockholm. Někdy je to trochu peklo, ale jsme zvyklí učit se za chodu,“ říkají Paterovi. A co dál? Hässlers plánuje rozšiřovat svou klientelu, Martin jako možný další krok vnímá budování vztahů se zahraničními klienty, například z Anglie či Francie. Dlouhodobá vize manželů ale stojí hlavně na tom, že chtějí upevňovat pozici svého tradičního řemesla v současném digitálním světě. „Nechceme být jen dalším z mnoha malých až středních podniků. Důležité je opečovávat duši, kterou náš obor má,“ tvrdí.
Udržitelnost by měla být člověku přirozená
Historie firmy Hässlers byla mnohdy klikatá, manželé Paterovi ale ukázali, že dokážou překonat i komplikované překážky. Jakou roli v jejich příběhu hraje udržitelnost? Jitka potvrzuje, že zásadní: „Udržitelné materiály si často žádají sami klienti, povědomí o ekologii naštěstí stoupá. Zároveň si myslím, že když firma hledá udržitelné možnosti, ve výsledku se jí vyplatí víc než levná, ale nekvalitní cesta.“
Martin pak doplňuje: „Nemám úplně rád kategorie, podle kterých na udržitelnost nahlížíme. Myslím, že aby bylo udržitelné chování firmy dlouhodobě funkční, musí vycházet z přirozených principů.“ Hässlers mezi ně počítá třeba to, že materiály na výrobu – kromě speciálního typu papíru z Japonska – neodebírá z Asie, ale spolupracuje s lokálními firmami. Papírny, od kterých Hässlers bere materiál, navíc často čerpají dřevo z vlastních tuzemských lesů, ani prvotní surovina tedy nepochází z dovozu. Hässlers tak limituje emise z přepravy a podporuje malé podniky.
Tradičně i moderně
V každém vyrobeném kusu se setkává ruční práce s technologickými vychytávkami. Martin Patera nám tuto kombinaci ukazuje na jedné z krabiček s mašlí: „Základ krabičky se dá udělat strojně, látkou ji už musí potáhnout lidské ruce. Stejně tak stroj dokáže vyrobit stuhu, do těla krabice ji ale musí vlepit člověk.“
V samém centru udržitelného přístupu firmy Hässlers pak stojí idea o životnosti výrobku. „Chceme vyrábět produkty, které neskončí v koši. Před nedávnem jsme dostali zakázku od velkého klienta, šlo o papírové desky. Navrhoval jsem způsob, jakým zakázku zpracovat, klient ale řekl: ‚Udělejme desky z měkkého papíru. Bude to udržitelnější, lidé je pak jednoduše hodí do tříděného odpadu a hotovo.‘ To je pro mě absolutní nepochopení udržitelnosti. My se naopak snažíme dělat takové produkty, které se hned nevyhodí – a právě tím se stávají udržitelné. Krabičky, které lidé rozbalí a pak třeba znovu použijí na dokumenty, koření, cokoliv. Naše výrobky můžou mít dlouhý příběh,“ uzavírá Martin Patera.
Na pozici firemního bankéře v České spořitelně pracuji už osm let. Když jsem se poprvé setkala s Martinem Paterou, velmi mě bavilo, co Hässlers dělá, a zaujal mě i způsob, jakým se mnou Martin komunikoval. Otevřeně popsal, co za sebou Hässlers má a kam chce, aby firma dál směřovala. Od začátku jsem věděla, že nás čekají výzvy. Nakonec jsme je ale zdárně zvládli, podařilo se nám získat potřebný úvěr a všechno do sebe zapadlo. Zatím za sebou máme rok úspěšné spolupráce – a já se těším, co přinesou ty nadcházející.
Lenka Karkošová,
firemní bankéřka Praha