Generace Alfa: Všechny cesty vedou online

Lidi narozené po roce 2010 označujeme jako generaci Alfa. Ta následuje po takzvané generaci Z neboli gen-Z, která už je součástí pracovního trhu. Alfa ale mnohdy není dost stará ani na brigády. To se ale brzy změní a za pár let i tato generace vytvoří zásadní pracovní sílu. Co o ní zatím víme? A co můžeme předpovědět?

Digitální DNA generace Alfa

V digitálním světě vyrostla i gen-Z a částečně také mileniálové. Alfa už ale ani neměla šanci poznat svět bez digitálu. Tyto děti se narodily do světa dotykových obrazovek a všudypřítomných displejů. Bez nich si svůj život a vztahy ani neumí představit. Pomocí chytrých zařízení a internetu získávají informace, komunikují, baví se. Nemají problém udržovat přátelství napříč zeměkoulí, protože stavět a udržovat vztahy čistě v onlinu je pro ně přirozené. Od útlého věku přichází do styku s jinými kulturami, což jim dává širší rozhled. Bývají také otevřenější vůči jinakosti. Podle průzkumu webu Corgan.com věří až 96 % zástupců generace Alfa ve férový přístup ke každému bez ohledu na to, jak vypadá a odkud je.

Podle webu ExplodingTopics.com bude až 65 % členů generace Alfa, která je nyní na středních a základních školách, jednou vykonávat povolání, která ještě ani neexistují. Může za to velmi rychlý vývoj a neustále se měnící svět. Protože dnešní děti přirozeně žijí s technologiemi a v digitálním prostředí, dá se předpokládat, že si vyberou i pracovní místa s podobnými zaměřeními. Pustí se tak nejspíš do oborů souvisejících například s umělou inteligencí, kyberbezpečností nebo robotikou. 

Surfování na informační vlně

Členové generace Alfa dokážou velmi rychle vnímat informace, vyhodnotit jejich důležitost a přizpůsobit se. Dokládá to i způsob, jakým konzumují obsah na internetu. Videa a příspěvky, které sledují, obvykle přináší svižný mix audiovizuálního a textového sdělení, který do pár vteřin vtěsná spoustu informací. A obsahu je tolik, že si generace Alfa, stejně jako její předchůdci z řad gen-Z, rychle vyvíjí filtr, díky němuž okamžitě určí, která informace je důležitá a která ne.

Rychlostí šířícího se trendu si dokážou členové této generace vyhledat vše, co je zajímá. Když narazí na něco, čemu nerozumí, hned mají po ruce video na TikToku, které jim to vysvětlí. Už jejich předchůdci z gen-Z využívali k učení ve velké míře právě TikTok, jak dokládají statistiky webu McCrindle.com. Podle něj se jedná o třetí nejvyužívanější platformu pro učení nových dovedností. Alfa bude v tomto trendu nejspíš pokračovat. Ať už se jedná o nový módní styl, historickou událost, nebo matematický problém, učit se je zkrátka baví. Této vlastnosti si zaměstnavatelé obvykle váží. Takoví zaměstnanci totiž nezaspí dobu a budou stále v obraze.

Hodnoty nad ziskem

Už generace Z dává jasně najevo, že balanc mezi prací a osobním životem je pro ni zásadní. Generace Alfa na tuto tendenci pravděpodobně naváže. Jelikož tito lidé vyrůstali i během pandemických let, zvykli si na flexibilní řešení a možnost vzdělávat se z domova a podobné benefity budou očekávat i od svých zaměstnavatelů. Klasická osmihodinová pracovní doba už pro ně možná nebude přijatelná.

Z dat webu ExplodingTopics.com také vyplývá, že se tato generace nezvykle brzy zajímá o mentální zdraví. Dokonce 74 % členů generace Alfa ve věku 8–10 let záměrně chodí ven a omezuje používání smart technologií. Věří, že tak své mentální zdraví podpoří.

Alfa nejspíš naváže také na hodnotové založení gen-Z. Zatím se zdá, že i tato generace se bude silně zaměřovat na témata jako udržitelné energie, obnovitelné zemědělství, pomalá móda a další. Podle webu Corgan.com chce dokonce 67 % zástupců generace Alfa v budoucnu vykonávat práci, která jim umožní chránit planetu. Na potenciální zaměstnavatele se bude dívat kritickým okem, hledat si dostupné informace o jejich chování a bude si dobře rozmýšlet, s kým své jméno spojí. Pro firmy, které nebudou sdílet její hodnoty, tato generace nejspíš pracovat nebude.

Jisté je, že generace Alfa na pracovní trh zase přinese nový vítr. 

4. listopadu 2024

3 min

Mohlo by vás dále zajímat

Hässlers mění obalové produkty ve sběratelské kousky

Jak můžou specializované nástroje pomáhat firmám a podnikatelům k lepšímu rozhodování v oblastech ESG

NIS2: Co byste měli vědět?