Čtyři otázky a odpovědi, které vám vysvětlí uhlíkovou stopu
Chcete podnikat ekologičtěji, ale nevíte, jak na to? S novým nástrojem od České spořitelny snadno vypočítáte jeden ze základních ukazatelů vaší udržitelnosti: uhlíkovou stopu. Co všechno ale vlastně uhlíková stopa zahrnuje? A proč byste se měli snažit o její snížení?
Co je to uhlíková stopa?
Uhlíkovou stopu můžeme vnímat jako ukazatel dopadu jednotlivce, domácnosti či organizace na životní prostředí. Lidské chování, spotřebu a produkci dává do kontextu emisí skleníkových plynů. Nejedná se pouze o oxid uhličitý (CO2), jak by se z názvu mohlo zdát, ale také o metan (CH4) a oxid dusný (N2O). Pro zjednodušený výpočet stopy však poslední dva jmenované plyny přepočítáváme na ekvivalent oxidu uhličitého (CO2e).
Úvod do uhlíkové stopy jsme sice otevřeli několika chemickými vzorci, abyste ale o problematice získali aspoň základní přehled, nemusíte být žádní vědci. Podívejte se na příklad fiktivní společnosti, která má vlastní sad s ovocem a provozuje také továrnu na jeho zpracování. Co bude tvořit její uhlíkovou stopu?
Proč by se firmy měly na svoji uhlíkovou stopu ptát?
Pokud se o svoji uhlíkovou stopu zajímáte a chcete ji snížit, potěšíte tím nejen své svědomí. Firma, která aktivně snižuje svou uhlíkovou stopu, získává pověst zodpovědného aktéra v oblasti udržitelnosti, čehož si můžou všimnout spotřebitelé, investoři i obchodní partneři. Čím dál více velkých firem dnes hledí nejen na svou vlastní uhlíkovou stopu, ale i na tu svých dodavatelů. Udržitelným podnikáním tak nejen pomáháte planetě, ale zároveň získáváte i konkurenční výhodu. Pokud aktivně snižujete svůj dopad na životní prostředí, budete mít také větší šanci na finanční podporu ze strany bank nebo Evropské unie.
Zájem o uhlíkovou stopu může být časem dokonce nutností. Rostoucí povědomí o klimatických změnách vede totiž k přísnějším regulacím v souvislosti s emisemi skleníkových plynů – například ke směrnici CSRD, podle které musí vybrané podniky působící v EU od roku 2024 reportovat, mimo jiné, právě své emise skleníkových plynů. Pokud se o svou uhlíkovou stopu budete aktivně zajímat, ani tyto změny vás nijak nezaskočí. A konečně, když zkusíte podnikat udržitelněji, dost možná si pomůžete i finančně. Snižování uhlíkové stopy totiž často souvisí s efektivnějším využitím energie a surovin. Modernizace zařízení, zlepšení procesů a investice do energetické efektivity mohou navíc ve finále vést i ke snížení nákladů.
Jak se uhlíková stopa počítá?
Začínáme tím, že identifikujeme všechny činnosti a procesy, které přispívají k emisím skleníkových plynů, od spalování paliv až po výrobu a distribuci výrobků. Poté se můžeme pustit do sběru dat o spotřebě energie, používaných palivech, dopravě, výrobě a dalších aktivitách, které generují emise skleníkových plynů. Každý litr benzínu, každá kilowatthodina elektřiny a každý kilometr ujetý v dodávce – všechno se počítá.
Až nakonec přichází na řadu samotné počty. Sesbíraná data je potřeba analyzovat a přepočítat na ekvivalent CO2. Metodik na výpočet uhlíkové stopy existuje hned několik a můžou se lišit podle odvětví nebo specifik jednotlivých organizací. Cíl je ale vždy stejný – získat co nejpřesnější obrázek o našem dopadu na životní prostředí.
Zjistěte svou uhlíkovou stopu
Výpočet uhlíkové stopy nemusí být zdlouhavý a náročný. Když máte ty správné nástroje, můžete mít výsledek během chvilky. Nová kalkulačka od České spořitelny vám pomůže vypočítat Scope 1 i 2 vaší uhlíkové stopy. Navíc vám nabídne konkrétní tipy, jak můžete svůj dopad na životní prostředí dále snižovat. Výsledek z kalkulačky vám nakonec pošleme e-mailem a vy ho můžete využít třeba při komunikaci s dodavateli nebo partnery.
Vyzkoušejte naši kalkulačku uhlíkové stopy
Jak můžou firmy svou stopu snížit?
Chcete zmenšit uhlíkovou stopu vaší společnosti, ale nevíte, kde začít? Tady je několik oblastí, na které se můžete zaměřit:
- Investice do energetické efektivity: Modernizace zařízení, izolace budov a optimalizace procesů můžou být klíčem ke snížení vaší spotřeby energie. A když se stáhnou energetické náklady, sníží se i emise skleníkových plynů.
- Změna ve výrobních procesech: Zlepšení výrobních postupů, minimalizace odpadů a recyklace materiálů mohou zmenšit množství odpadu a emisí, které vaše výrobní procesy generují.
- Změna v obchodní politice: Firma může svou uhlíkovou stopu ovlivnit také tím, jak vybírá své dodavatele a jaké produkty preferuje. Spolupráce s dodavateli, kteří aktivně snižují svou uhlíkovou stopu a vyrábějí ekologicky šetrné produkty, může sekundárně ovlivnit i dopad vaší vlastní firmy na životní prostředí.
- Inovace a výzkum: Pokud chcete myslet do budoucna, podpořte výzkum a technologický rozvoj. Jejich objevy můžou časem vést k vývoji nových materiálů, technologií a postupů, které jsou šetrnější k životnímu prostředí.
Ať už pro snižování uhlíkové stopy zvolíte jakoukoliv taktiku, nejdůležitější je začít. Udržitelnější chování by pro firmy nemělo představovat náročnou povinnost, ale především řadu příležitostí: k budování zodpovědného a konkurenceschopného byznysu, k ochraně životního prostředí, k podpoře udržitelného rozvoje i ke komplexnímu přístupu k finančnímu zdraví.
Slovník udržitelnosti
Chcete se zajímat o ekologii, ale odrazuje vás množství komplikovaných termínů? Pro většinu z nich přitom existuje jednoduchá definice. Jaká slova by neměla uniknout vaší pozornosti?
Zkratka pro „Environmental, Social and Governance“. Označuje faktory environmentálního, sociálního a správního řízení, skrze které můžeme hodnotit, jak udržitelně se firma chová. V oblasti environmentální můžeme koukat například na to, jak využívá energie, v sociální zas na její přístup k zaměstnancůma ve správním řízení třeba na její postoj k whistleblowingu a compliance.
Zkratka pro „Corporate Social Responsibility“ neboli firemní sociální odpovědnost. CSR už jsme jednou označili jako staršího sourozence ESG. Zabývá se způsoby, jakými firmy do svých obchodních operací integrují sociální a environmentální zájmy a dobrovolně přijímají odpovědnost za dopad svých činností na společnost a životní prostředí.
Chemické sloučeniny v atmosféře, jako je oxid uhličitý (CO2), metan (CH4) a oxid dusný (N2O), které zachycují tepelné záření z povrchu Země a přispívají ke globálnímu oteplování a změně klimatu.
Energetická náročnost označuje množství energie potřebné k provádění určité činnosti – třeba k výrobě produktu. Vysoká energetická náročnost produktu tedy znamená, že je k jeho výrobě potřeba velké množství energie.
Energetická efektivita se týká toho, jak dobře a účinně je energie využita k dosažení určitého výsledku – třeba opět k výrobě jednoho produktu. Pokud zvýšíme energetickou efektivitu produktu, znamená to, že ho vyrobíme za použití menšího množství energie.
Jde o proces snižování uhlíkové stopy výrobních procesů, obvykle prostřednictvím přechodu na obnovitelné zdroje energie a efektivnější výrobní postupy.
V kontrastu s lineární ekonomikou, která se drží linky „vytěžit, vyrobit, spotřebovat, vyhodit“, se cirkulární ekonomika snaží o maximální využití zdrojů a minimalizaci odpadu recyklací materiálů. Produkty by podle jejích zásad měly být vyráběny tak, aby po jejich dosloužení bylo možné recyklovat a opět využít materiály, které je tvoří.
Termín označující moderní trend v průmyslu, který k automatizaci a optimalizaci výrobních procesů využívá pokročilé technologie, jako je internet věcí (IoT), umělá inteligence (AI), robotika a digitální výroba.
Jednotka, která nám říká, kolik imaginární přírodní plochy Země zabíráme svým chováním, spotřebou a produkcí. Pokud například koupíme balený chléb, část plochy zabere pšenice nebo voda, ze kterých byl vyroben, další část pak bude potřeba, aby vstřebala samotný obal. Uhlíková stopa je součástí ekologické stopy.
9. dubna 2024
5 min
Průvodce udržitelným podnikáním