Renovace a rozvoj. Jak si vede
cestovní ruch u nás?
Naší kuchyni stále dominuje vepřové maso. Češi se vyhýbají rybám, ale sní víc ovoce než obyvatelé mnoha jiných evropských států. Vedle stravování se hodně diskutuje také nad tuzemským cestovním ruchem a automobilovým průmyslem. Co všechno momentálně hýbe Českou republikou a celou Evropskou unií?
Tuzemský pracovní trh zaostává za očekáváním. Česká republika se sice pyšní nejnižší nezaměstnaností v EU, ale pracovní podmínky zde mají nedostatky. Rozvoj trhu brzdí nízká flexibilita práce a přetrvávající rozdíly v odměňování mezi muži a ženami. Zvláště ženy s vysokoškolským vzděláním často zůstávají neaktivní, což podkopává potenciál celé ekonomiky. Zatímco v některých evropských zemích se flexibilita práce stává běžným standardem, do Česka tento trend zatím významněji nepronikl. Pro zlepšení konkurenceschopnosti trhu práce by bylo potřeba, aby se u nás posílila například pružná pracovní doba.
Spotřeba ovoce u nás v posledních letech roste. Dokonce překračuje doporučení Světové zdravotnické organizace. Na druhou stranu však zůstává nízká spotřeba zeleniny, což je oblast, ve které by se Češi mohli zlepšit. V české kuchyni stále dominuje vepřové maso, zatímco konzumace ryb je jedna z nejnižších v EU. Přetrvává také trend rostoucí spotřeby cukru, který může mít dlouhodobě negativní dopady na zdraví obyvatelstva. I přes některé pozitivní změny je tedy potřeba věnovat pozornost dalšímu zlepšování stravovacích návyků, zejména co se týče zvýšení konzumace zeleniny a snížení příjmu nezdravých potravin.
Méně elektromobilů, ale export na vzestupu? Český automobilový průmysl si s více než 1,4 milionu vozů vyrobených v roce 2023 stále drží silnou pozici, přičemž 92 % produkce směřovalo na export. Avšak výroba elektromobilů, která v minulých letech sílila, letos klesla o 32 %. Tento pokles představuje pro průmysl výzvu, a to zejména v době, kdy se globální trh přiklání k udržitelným technologiím. Škoda Auto a Hyundai, dvě hlavní automobilky na tuzemském trhu, čelí nutnosti rychlé adaptace na nové trendy v elektromobilitě. Přesto automobilový průmysl zůstává jedním z hlavních pilířů české ekonomiky.
Cestovní ruch v Česku dostává novou podporu, a sice prostřednictvím dotačních programů zaměřených na rozvoj regionální infrastruktury mimo Prahu. Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR vyhlásilo výzvu, která cílí na renovaci nevyužívaných budov (brownfieldů) pro účely cestovního ruchu. Podnikatelé mohou žádat o dotace až do výše 100 milionů Kč. Tato iniciativa má za cíl nejen oživit regionální ekonomiku, ale také podpořit rozvoj kultury a cestovního ruchu v méně známých oblastech. Projekty zaměřené na hotely, penziony a kulturní zařízení mají šanci přilákat nové turisty a zároveň zlepšit ekonomické podmínky v regionech.
Evropská unie zavádí cla na čínské elektromobily. Jde o vozy, které podle Bruselu narušují trh subvencemi poskytovanými čínskou vládou. Cla, která mohou dosáhnout až 35,3 %, mají ochránit evropské automobilky před přílivem levných čínských vozidel. Tento krok rozdělil některé evropské státy – zatímco Německo a Slovensko se proti clům postavily, většina zemí včetně Česka je podpořila nebo se hlasování zdržela. Opatření má za cíl posílit konkurenceschopnost evropského automobilového průmyslu a snížit závislost EU na dovozu z Asie.
Evropská komise se zaměří na digitalizaci a ekologickou transformaci. Její nové složení vede německá politička Ursula von der Leyenová. Mezi své priority řadí snižování emisí a rozvoj digitální ekonomiky, které by měly zvýšit konkurenceschopnost Evropy na globálním trhu. Český zástupce Jozef Síkela, který byl jmenován komisařem pro mezinárodní partnerství, bude mít na starosti rozvoj obchodních vztahů a spolupráci s dalšími světovými regiony. Nová Komise klade důraz také na technologickou nezávislost Evropy a posílení jejího postavení v oblasti ekologických inovací.
Zajímá vás víc novinek a zajímavostí z Evropské unie?
Pročtěte si nový díl pravidelného přehledu České spořitelny.
Mohlo by vás dále zajímat
8. listopadu 2024
2 min