Trh s bateriemi sílí. Jaký je dnes zájem o elektromobily?
Poptávka po lithiumiontových bateriích stoupá. Jedním z hlavních důvodů je stále rostoucí produkce elektrických vozů v Asii i Evropě. Jaké zajímavosti odkrývá aktuální analýza trhu s bateriemi do elektromobilů?
Více než polovina celosvětové poptávky po bateriích určených do elektromobilů pochází z Číny. Evropské státy se na ní v loňském roce podílely zhruba 23 %, Amerika zaznamenává ještě nižší procento. Zaujme, že více než 91 % celkové poptávky se týká osobních a lehkých užitkových vozů. Zbytek představují nákladní automobily a autobusy.
Z hlediska nákladů se produkce vozů na elektrický pohon výrazně liší od výroby aut se spalovacím motorem. Výroba baterie tvoří zhruba 40 % celkových nákladů, zatímco dalších 10 % připadá na výrobu elektrického pohonu. Esenciálními prvky každé baterie do elektromobilů jsou katoda a anoda. Tyto dvě části od sebe odděluje membrána a tekutý elektrolyt. V současné době se u katod používá řada materiálů, které umožňují výrobu lithiumiontových baterií vhodných pro různé skupiny elektrických vozů. Průměrná cena lithiumiontové baterie přitom ve světě za posledních deset let zásadně klesla.
Řetězec výroby baterií dnes suverénně ovládá Čína. Nejlidnatější země světa má přístup ke všem klíčovým surovinám, které jsou pro výrobu baterií potřeba. Nepřekvapí proto, že ve světové produkci baterií do elektromobilů vévodí Asie. Do konce této dekády bude produkce podle odhadů stoupat i napříč Evropou. Po Německu, které lze označit za velmoc automobilového průmyslu, by se produkce celkové kapacity baterií měla v následujících letech týkat zejména Maďarska, Norska a Francie.
Podle průzkumu společnosti Transport & Environment by mohla celková kapacita vyrobených autobaterií v Evropě dosáhnout v roce 2025 až 293 GWh, a v roce 2030 by mohlo jít dokonce už o 1 374 GWh. Trh s lithiumiontovými bateriemi nezpomaluje. Naopak. Auta na elektrický pohon bychom podle aktuálních analýz měli v evropských ulicích vídat čím dál častěji.
25. října 2023
3 min