Do amerických obchodů
a restaurací míří laboratorní maso
19. července 2023
2 minuty
Českobudějovický robot zvládne postavit zeď. Robot francouzské společnosti Carrefour zase pomáhá zákazníkům s nákupem. Potravinové řetězce se chtějí zaměřit na své privátní značky a v Americe daly šanci laboratornímu masu. Pravidelný Trendovník přichází s přehledem aktualit, o kterých se momentálně mluví.
Českobudějovická firma Wienerberger představila prototyp robota-zedníka. Na jeho podobě spolupracovala s podnikem KM Robotics. Hrubou stavbu zvládne dvakrát rychleji než 5 zedníků. Pracuje ve dne v noci a za každého počasí. Roboty nemá firma v plánu prodávat. Zájemcům je chce nabízet formou služby jen za cenu materiálu. Na trh společnost uvedla také speciální cihly, se kterými robot zvládne pracovat – takzvaný stavební materiál Robot Ready.
Ruské lázeňské klienty nahradili Češi. Do Karlových Varů nikdy nedorazilo tolik českých návštěvníků jako v roce 2022. Za pobyty však Češi neutrácejí tolik peněz jako Rusové, na kterých byly tuzemské lázně zčásti závislé. Nyní se musí lázně situaci přizpůsobit. Usilují o zařazení pobytů v rámci prevence do nabídky pojišťoven. Ty momentálně podporují pouze programy následné péče. Zároveň byla spuštěna kampaň zaměřená na lázeňskou tradici. Ta má nalákat zahraniční samoplátce. Vyšla na 35 milionů korun. Cíl? Ruské turisty by měli nahradit klienti z Izraele, arabských zemí, Kazachstánu či Uzbekistánu.
V Berouně se otevřelo Centrum duševní rehabilitace společnosti AKESO holding. Kapacity psychiatrické i psychologické péče v tuzemsku nezvládají nápor pacientů. S tíživou situací by mohlo pomoci právě toto berounské zařízení. Má patřit k nejmodernějším psychiatrickým nemocnicím v Evropě. Kromě lůžkové péče nabízí i ambulantní a stacionární programy. Pacientům budou k dispozici nové technologie, jako třeba cirkadiánní biodynamické osvětlení, které se velmi podobá přirozenému světlu. V areálu se nachází bazén, tělocvična či fitness centrum.
Apple představil brýle pro rozšířenou a virtuální realitu. Novinka americké technologické společnosti – Apple Vision Pro – je vybavena kamerovým a mikrofonovým systémem. Uživatelé tak mohou vytvářet 3D videa a fotografie. Brýle se ovládají pouze pomocí očí, hlasu a gest. Po nabití vydrží v provozu 2 hodiny. Zájemce vyjde tato technologická vychytávka v přepočtu na 77 tisíc korun.
Robot zvládne nakoupit potraviny i oblečení. Hopla, robot francouzského řetězce Carrefour, za zákazníka sestaví nákupní seznam, sepíše recept a také dokáže sám přidávat položky do nákupního košíku. Na zákazníkovi zůstává dokončení objednávky a její vyzvednutí, to robot zatím nedokáže. Na asistentovi poháněném ChatGPT nyní pracuje i německý prodejce oblečení Zalando. Módní asistent by měl být schopen zákazníkům poradit, co si mají vzít při různých příležitostech na sebe.
Potravinové řetězce se chtějí soustředit na své privátní značky. K tomuto kroku je vede především nižší výrobní cena, možnost lépe hlídat kvalitu a budovat síť věrných zákazníků. Průkopníkem této strategie je Lidl – tři čtvrtiny sortimentu tvoří produkty nesoucí štítek jeho privátní značky. Nabídka ostatních řetězců je menší, všímají si však narůstajícího zájmu zákazníků o tyto značky. Obrat v privátních značkách činí u Tesca zhruba 35 %, podobně je na tom i Penny. Billa plánuje v roce 2028 navýšit jejich podíl na celkovém obratu z 23 na 30 %.
Američané si mohou koupit laboratorní maso. Dva americké startupy na výrobu masa z buněk zvířat ve zkumavce dostaly povolení od ministerstva zemědělství dodávat své produkty obchodům i restauracím. Prozatím si mohou Američané koupit laboratorní kuřecí maso od kalifornských startupů Upside Foods a Good Meat. Na světovém trhu působí více než 150 firem věnujících se laboratorním náhražkám masa. Patří mezi ně i brněnská Mewery a její laboratorně vytvořené vepřové maso.