Sedm důvodů, proč na pracovišti nabízet jídlo
12. ledna 2023
2 minuty
Jak tvrdí známé české přísloví, bez práce nejsou koláče. Neplatí ale tato úměrnost i obráceně? Pokud totiž váš tým trýzní hlad či žízeň, jen stěží dokáže podávat oslnivé pracovní výkony. Právě proto stále více firem investuje do stravování pro zaměstnance. Proč můžeme jídlo na pracovišti vnímat jako možnou cestu k produktivitě?
1. Zaměstnanci se cítí lépe ocenění vlastní firmou, pokud mají na pracovišti přístup k jídlu.
Poskytnout zaměstnancům jídlo na pracovišti mohou firmy hned několika způsoby, od zvýhodněných kvalitních obědů ve firemní kantýně přes dobře zásobený koutek se svačinami až po pravidelné objednávky obědů zdarma. Ať už zvolíte jakoukoliv cestu, dáváte tak zaměstnancům najevo, že vám jejich pohodlí není lhostejné.
2. Spokojenost na pracovišti motivuje zaměstnance k tomu, aby docházeli do kanceláře
Jedním z nápadných důsledků pandemie byl přesun většiny zaměstnanců na home office. Dnes se mnozí z nich do kanceláří rádi vracejí, část pracovníků však v práci z domova objevila nezanedbatelné výhody, mezi které spadá i možnost domácího jídla či snadná dostupnost vlastní ledničky. Pokud chtějí zaměstnavatelé nalákat zaměstnance zpět na pracoviště, jídlo může hrát v jejich snahách důležitou roli. Když svému týmu zajistíte přístup k lednicím, zdravým svačinám i levnému obědu, s největší pravděpodobností tím přispějete k větší návštěvnosti kanceláří – a tím mnohdy i k jednodušší a efektivnější komunikaci mezi jednotlivými pracovníky.
3. Jídlo na pracovišti podporuje mezilidské sblížení.
Společnými obědy dáváte zaměstnancům příležitost lépe se poznat a upevnit osobní vztahy, což se promítne i do jejich pracovních výkonů. Pokud se totiž zaměstnanci znají nejen na profesionální, ale i přátelské úrovni, často spolu komunikují a spolupracují efektivněji. Nárok na oběd v práci navíc může být nejen doplňujícím zaměstnaneckým benefitem, ale přímo prostředkem vzájemného poznávání. Podpořte zaměstnanecké vztahy třeba tím, že skrze objednávky jídla zkusíte poznávat kulturu či oblíbené restaurace každého z nich.
4. Jídlo může být motivací pro rozvíjení pracovních dovedností
Společné obědy nemusí být jen místem pro navázání osobních, ale i těch profesních vztahů. Stále více firem se nechává inspirovat takzvaným modelem Lunch and Learn. Ten radí, aby se kolegové z různých oddělení setkali v čase oběda, a zatímco ostatní jedí, vybraný tým či zaměstnanec prezentuje ostatním předem dané téma. Pracovníci se tak mohou seznámit se zbytkem firmy, dozvědět se více o jejích aktivitách a cítit se nedílnou součástí většího celku. Pro prezentující pak podobné situace představují možnost, jak se zlepšit ve veřejném projevu a případně konzultovat profesní otázky s těmi, se kterými se v běžném pracovním provozu nesetkávají. Aby byla podobná setkání co nejúspěšnější, ujistěte se, že výběrem jídla nevyloučíte z akce zaměstnance se specifickými dietními potřebami.
5. Zaměstnavatel může skrze specifickou nabídku jídla motivovat pracovníky k zdravějšímu životnímu stylu.
Majitelé firem by samozřejmě neměli nutit své zaměstnance do radikální změny stravování, nabídkou vhodného jídla však můžete podpořit jejich fyzické a tím i mentální zdraví. Pravdou totiž zůstává, že zdravé jídlo je mnohdy hůře dostupné i dražší než mastná nabídka fastfoodů. Zkuste do péče o zaměstnance zahrnout i zdravější varianty. Kromě mléčných čokolád kupte třeba i ořechy či ovoce a sledujte, jak na zdravé varianty zaměstnanci reagují.
6. Zaměstnavatel může skrze jídlo podpořit vlastní stanoviska.
Především mileniálové a příslušníci generace Z oceňují, když zaměstnavatel podporuje vzájemnou spolupráci mezi pracovníky a myslí na rovnováhu mezi profesním a osobním životem. Zaměstnanci stále častěji podporují také udržitelný a ekologický přístup k planetě, který lze propagovat i skrze stravovací systém. Zkuste svým zaměstnancům nabídnout třeba veganské varianty obědů, navažte spolupráci s lokálními farmáři nebo doplňte svačinovou nabídku o výrobky s certifikační známkou FAIRTRADE. Ukážete tak, že vám názory vašich zaměstnanců nejsou lhostejné a postoje vaší firmy nejsou jen prázdnými slovy.
7. Zaměstnavatel se díky benefitům stává atraktivnější pro nové talenty.
Nabízet jídlo na pracovišti může být pro zaměstnavatele znatelnou investicí, výsledky ale ukazují, že počáteční výdaje se v tomto případě nakonec firmám vyplatí. Nejenže tak zlepšíte vztah zaměstnanců k firmě, jejich produktivitu, zdraví i profesní znalosti, ale rozmanitá nabídka stravování na pracovišti představuje i žádaný zaměstnanecký benefit, který může do vašeho týmu přilákat i nové zájemce o práci.