Minimalismus. Životní styl, nebo marketingová strategie?

 

1. srpna 2023

4 minuty

Nástroj, který lidem pomáhá najít osvobození. Od strachu, starostí, zahlcení, konzumerismu – zkrátka svobodu v tom nejhlubším slova smyslu. Tak minimalismus vnímají Joshua Fields Millburn a Ryan Nicodemus, američtí autoři, filmaři i veřejní řečníci, známí jako The Minimalists. Jak ale minimalismus vypadá v každodenním životě?

Minimalismus je všude kolem nás – což se zdá být vzhledem k jeho filozofii „méně je více“ paradoxem. Životní styl, který má být o existenci bez zbytečných věcí, tento svůj původní význam pomalu, ale jistě ztrácí. Podíl na tom mají i firmy nabízející předražené produkty s nálepkou „minimalistický“. Zadáte-li do internetového vyhledávače slůvko „minimalismus“, pravděpodobně vám vyjede krémový gauč za desítky tisíc či návody, jak minimalistickou módou nahradit svůj současný šatník. Prostředek k nalezení svobody se tak stal nástrojem obchodních strategií. Cesta k minimalismu ale nevede skrze obchody plné „minimalistického“ zboží.

The Minimalists

Minimalismus zažívá v posledních letech boom. Zásluhu na tom mají i Ryan Nicodemus a Joshua Fields Millburn, kteří v roce 2010 založili webové stránky The Minimalists. O rok později opustili svá korporátní zaměstnání a vydali knížku Minimalism: Live a Meaningful Life. Následoval kanál na YouTube, netflixové dokumenty Minimalism: A Documentary About the Important Things a The Minimalists: Less Is Now. Rady zaměřené na minimalistický způsob života najdete také v jejich podcastu.

Maximalismus versus minimalismus

Barvy, hravost, extravagance, láska k nakupování, přeplněné prostory. Všechny tyto věci si spojujeme s maximalismem. Maximalisté se řídí pravidlem „více je více“. Chtějí mít zkrátka vše, po čem touží, ke svým věcem mají obvykle silný vztah a zboží často nakupují podle toho, co právě letí. Někteří minimalisté proto vidí maximalisty jako materialisty toužící po pozornosti a tvrdí, že věcmi zaplňují prázdnotu svých životů.

Minimalisté naopak preferují kvalitu před kvantitou, žijí jen s tím nejnutnějším a odmítají konzum. Prázdnotu mnozí z nich vnímají jako znak krásy a oázu klidu. Věci jsou pro ně pouze věci. Čím je daná věc užitečnější, tím vyšší hodnotu jí minimalisté připisují. Nevidí ani tak velký problém ve vlastnění, ale právě v tom, že se lidé na svůj majetek až příliš upínají, a zapomínají tak na důležitější kvality. Minimalisté tedy věří, že čím menší citový vztah lidé k věcem mají, tím jsou svobodnější. 

„Minimalisté se nezaměřují na to, aby měli méně, méně, méně. Zaměřují se na vytvoření prostoru pro více: více času, více klidu, více kreativity, více zážitků, více spokojenosti, více svobody. Toho dosáhnou vyklizením nepořádku.“

 – Ryan Nicodemus a Joshua Fields Millburn

Zdroj: The Minimalists

Minimalismus a práce. Jak to jde dohromady?

Minimalismus si často spojujeme třeba s módou nebo designem, ve skutečnosti se ale jedná o životní styl, který se může promítnout i do toho, jak pracujete. Jak vypadá pracovní minimalismus?

Jeho první zásadou je vypracování úkolů tím nejjednodušším způsobem. Multitasking minimalisté nahradili singletaskingem – soustředí se pouze na jednu věc a své povinnosti plní popořadě. Věří v pravidelné přestávky, čas na odpočinek a to-do listy. Seznamy úkolů si navíc nevypisují na týden dopředu, ale pouze na daný den. Stejně jako v ostatních aspektech života se i v práci soustředí na to, co je skutečně důležité.

Zaměstnanec, který se řídí zásadami minimalismu, se často snaží používat co nejméně papíru – to-do listy má tedy většinou v počítači, udržuje si pořádek na pracovním stole a je mistrem soustředěnosti, k čemuž mu pomáhají vypnuté notifikace u nedůležitých aplikací. I u minimalismu v práci ale platí, že u každého vypadá trochu jinak.

Když minimalismu propadne celá firma

Cesta za minimalismem ve firmě začíná zhodnocením všech procesů, nabízených produktů či firemních partnerů. Důležité je odpovědět si na několik otázek, například:

„Je tohle ta nejefektivnější a nejjednodušší cesta?“

„Kolik schůzek je příliš?“

„Chceme nalákat nové partnery, nebo udržovat kvalitní spolupráci s těmi stávajícími?“

„Chceme nabízet široké spektrum produktů, nebo se zaměřit na kvalitní výrobu jen několika vybraných?“

Díky odstranění zdlouhavých postupů, přerušení partnerství, která již nejsou v souladu s vizí firmy, či vyřazení některých produktů z nabídky šetří firma energii a čas zaměstnanců i své peníze. Zbývá tak prostor soustředit se jen na ty procesy, které jsou důležité. Minimalismus ve firmě tedy funguje stejně jako u jednotlivců: pryč s tím, co je nepotřebné. Úspěch pro minimalisticky myslící podnikatele nemusí znamenat jen peníze, ale hlavně svobodu – jejich osobní, zaměstnanců i celé firmy.

Časté chyby minimalistů

1. O rychlosti to není

Jakkoli můžou být myšlenky minimalismu lákavé, raději se s nimi sžívejte postupně. Poslední věc, kterou chcete udělat, je zbavit se něčeho skutečně potřebného a poté zbytečně hledat náhradu.

2. Vyhodit staré, nakoupit nové

O nákupech věcí s nálepkou „minimalistický“ tento životní styl není. Nenechte se nachytat mcminimalismem.

Mcminimalismus v kostce

Pojem, se kterým přišel Stephan Joppich, označuje cestu, kterou se minimalismus v posledních letech ubírá. Jedná se o obchodní strategii, kdy prodejci tvrdí svým zákazníkům, že minimalismus se dá jednoduše koupit: „Vše, co musíte udělat, je vyhodit staré věci a nahradit je těmi od nás.“ 

Zdroj: Stephan Joppich

3. V obklopení béžové

Sedíte v práci na modré kancelářské židli, kávu i v červenci pijete z hrnku s červeno-zeleným nápisem „Šťastné a veselé“ a oblíbená košile, která vám nosí štěstí, je fialová? Nevadí. Jako minimalista se těchto věcí zbavovat nemusíte. Pokud vám dělají radost a stále vám slouží, není k tomu důvod. Minimalismus nemusí znamenat nudu neutrálních tónů.

4. Výčitky z vyhazování – i z vlastnění

Když se zbavujete něčeho sentimentálního, je snadné cítit se provinile. Hodnota, kterou dané věci připisujete, ale pochází jen z vaší mysli a můžete si ji udržet, aniž byste si předmět nechávali. Zároveň si nic nevyčítejte, pokud se u některých předmětů nakonec rozhodnete pro jejich ponechání – nějaké „osobní poklady“ vlastní většina z nás.

Být, či nebýt minimalistou?

Pokud si nejste jistí, zdali je tento životní styl pro vás vhodný, pusťte se do 30denní výzvy od The Minimalists. Zapojit můžete i své přátele či kolegy. Pravidla jsou jednoduchá – první den vyhodíte jednu věc, která vám již nedělá radost a kterou k životu nepotřebujete, druhý den dvě, třetí den tři a tak dále. Na konci výzvy z vás může být minimalista nebo člověk, který se zbavil 10 hrnků, 5 skleniček, 10 nepíšících propisek a 5 párů děravých ponožek. 

Mohlo by vás dále zajímat

ESG reporting. Jak začít?

SDGs, ESG, CSR, CSV, kdo se v tom má vyznat?

Z domova a ekologicky. Jak vypadá udržitelný home office?