Vývoj a popularita NFT. Co si o nich myslí umělci a investoři?

6. ledna 2022

3 minuty

Jestli se v roce 2021 něčemu dařilo, byl to trh s nezaměnitelnými tokeny. Objem transakcí přesáhl v listopadu 2021 hodnotu 16 miliard dolarů. Díky tomu nyní řada investorů spatřuje dlouhodobou hodnotu v projektech NFT a metaverse. Jakým směrem se může ubírat další vývoj?  

Investiční bublina, nebo přesun kontroly do rukou umělců?

NFT neboli non-fungible token (unikátní token) se stal jedním z nejskloňovanějších pojmů roku 2021, kdy došlo k raketovému růstu trhu s digitálním uměním. Zatímco v roce 2018 měl podle magazínu Forbes hodnotu 42 milionů dolarů, na konci roku 2020 už hodnota trhu s NFT vzrostla na 338 milionů dolarů a nyní už se počítá v miliardách.

Působí to slibně, ale podobně jako v případě kryptoměn si někteří ekonomové kladou otázku, zda to není jen další cenová bublina, která jednou musí prasknout. Zdá se, že hodnota trhu s NFT má tendenci k podobné kolísavosti jako třeba bitcoin, oproti virtuální měně má ale navrch – přináší nové možnosti obchodování s digitálním uměním a jeho hodnota roste právě s nezaměnitelností každého tokenu. Svou roli sehraje i v projektu metaverse, na kterém již pracuje řada velký herních společností, Zuckerbergův Facebook, přejmenovaný na Metu, a další velké technologické firmy a startupy.Upoutávka od společnosti IBM ale není jediným příkladem, kdy umělá inteligence dokázala proniknout do kreativních odvětví a najít tak další využití. Většinou si tuto technologii spojujeme s automatizací – umělá inteligence nám pomáhá šetřit čas strávený rutinní prací a ten lze pak mnohem efektivněji věnovat úkolům, které vyžadují kreativitu. Otázkou zůstává, zda umělá inteligence dokáže člověka zastoupit i v tvůrčí činnosti.

Co je to NFT?

NFT (non-fungible token) je digitální dokument s unikátním kódem a zápisem do blockchainu, který označuje jeho majitele. To znamená, že i v případě, kdy někdo zkopíruje například obrázek a použije ho jinde, pravý majitel zůstane zaznamenaný v blockchainu. K tomu lze použít zápis pomocí různých kryptoměn.

Unikátní tokeny jsou jako virtuální sběratelské kartičky, které můžete vyměňovat, ale za které vždy dostanete jinou originální kartu. Kromě grafických děl může jít třeba o textový soubor, krátký výstřižek videa, hudbu, nebo dokonce tweet. A kde koupit NFT? V tuto chvíli již existuje řada burz, na kterých lze NFT nakupovat i prodávat, například OpenSea Rarible nebo Nifty Gateway.

NFT je pak možné jednoduše vytvořit na jedné z těchto prodejních platforem. Podmínkou je vlastnit kryptopeněženku, protože musíte zaplatit poplatek za provoz sítě v řádu stokorun. Vytvořený soubor pak na platformu nahrajete a zvolíte si, zda ho okamžitě nabídnete k aukci, přímému prodeji, nebo si ho schováte do peněženky.

Zdroj: Smartmania

V čem jsou unikátní tokeny zajímavé pro umělce?

NFT vytváří především prostor pro monetizaci práce začínajících tvůrců. Pokud jste autorem díla, nejenže za něj dostanete zaplaceno, ale můžete utržit podíl i z každého přeprodeje díla novému vlastníkovi. Podle londýnského umělce Roberta Alice jde dokonce o největší přesun kontroly do rukou umělců od dob renesance a knihtisku. Zvláště tomu tak může být třeba u tvůrců, kteří už si vytvořili své publikum na sociálních sítích a nyní mají možnost jít a prodat svá díla přímo fanouškům bez asistence galerií.

Zároveň už se o ale NFT zajímají i galerie a aukční domy, které zase udávají hodnotu fyzických uměleckých děl. Například slavná galerie Uffizi ve Florencii se rozhodla z některých renesančních děl ve svých sbírkách vytvořit NFT, zpeněžit je a dotovat tak své ztráty z lockdownů – prvním takovým projektem se stal obraz Tondo Doni od Michelangela, jehož NFT verzi galerie prodala za 140 tisíc dolarů. V březnu 2021 pak aukční dům Christie’s vydražil NFT digitálního umělce Beeplea s názvem Everydays: The First 5000 Days za 69 milionů dolarů, což je třetí nejvyšší částka, která kdy byla zaplacena za dílo žijícího umělce. Zároveň šlo o první platbu za umělecké dílo, která byla provedena v kryptoměnách.

Výhodou NFT je, že se vždy dá dosledovat skutečné vlastnictví digitálního dokumentu. Přestože můžou po internetu kolovat tisíce kopií, originální majitel je zapsán v blockchainu, který je decentralizovaný a nikdo jej nemůže jen tak přepsat. 

Jakou hodnotu má trh s NFT pro investory?

Nákup NFT je riskantní jako každá jiná investice na alternativních trzích. Podle platformy Smartmania často přináší menší zisky než peníze investované běžnějším způsobem, například do akcií.

Nadya Ivanovová která pracuje ve společnosti L’Atelier, nezávislé pobočce investiční banky BNP Paribas, zase magazínu Forbes sdělila, že jde o investici spojenou s vysokým rizikem. Podle ní je důležité vědět, že trh NFT je velmi mladý a že se stále ještě pohybujeme ve fázi, kdy si teprve stanovujeme, jaká je reálná hodnota věcí.

Jiní odhadci jsou ale přesvědčení, že hodnota NFT navzdory předpokládaným výkyvům poroste dál. Ve druhé polovině roku 2021 začaly NFT nabývat nových forem, což vytvořilo několik segmentů trhu, jako jsou virtuální nemovitosti, herní avataři a móda. Tím se NFT začaly posouvat za hranice digitálního umění.

Začíná se rovněž mapovat potenciální role NFT v projektu metaverse. Jejich začleněním by se totiž uživatelé v metaversu stali tvůrci, což by jim umožnilo zpeněžit svůj obsah a vytvořit skutečné digitální vlastnictví. Zároveň by mohli NFT používat jako průkaz totožnosti nebo pomocí nich dosáhnout nezbytné reputace pro přístup k exkluzivním akcím, skupinám a virtuálním prostorům.

Například ve virtuálním prostoru The Sandbox uživatelé sami určují budoucnost jeho ekosystému, neboť právě oni vytváří a vyvíjí herní prostředky. A pak můžou prostřednictvím nástroje pro 3D modelování vytvářet aktiva a převádět je právě na NFT. Tímto způsobem se NFT můžou začlenit do ekonomických modelů metaverse a play-to-earn her a umožnit uživatelům a hráčům vydělávat ve virtuálním prostoru peníze.

Mohlo by vás dále zajímat

Světový trh s uměním v roce 2020: Vychází z krize silnější?

Metaverse. Nová verze internetu, o kterou usilují technologičtí giganti

Roboti a kreativita. Dokáže umělá inteligence nahradit lidskou tvořivost?