Trendspotting.
Jak můžou firmy předpovídat trendy?
21. září 2022
2 minuty
Identifikovat trendy dříve, než se prosadí, a využít této příležitosti na trhu. A stejně dobře odhadnout, kdy trend odezní, a směr zase obrátit jinam. Takzvaný trendspotting neboli předvídání trendů je důležitou součástí každého podnikání, protože firmám umožňuje udržet si náskok před konkurencí. Jak to dělat co nejlépe?
Trendspotting může firmám pomoci předvídat chování a preference zákazníků. Pokud se naučí proaktivně identifikovat trendy, můžou svým zákazníkům poskytovat ty nejlepší možné produkty a služby.
Čím větší přehled o dění kolem sebe budete mít, tím větší máte šanci, že odhalíte problém, se kterým se lidé potýkají a který je třeba řešit. Ačkoliv může trendspotting působit jako věštění z křišťálové koule, ve skutečnosti se nejedná o nic jiného než shromažďování a vyhodnocování klíčových dat, která vám můžou pomoct odhalit, jak se trend vyvíjí.
Hype cycle. Co tato křivka znázorňuje a proč ji brát s rezervou?
Na předpovědi trendů se zaměřuje řada analytických firem – například technologická společnost Gartner, která v roce 1995 přišla s takzvaným hype cycle. Po několika letech začala firma každoročně sestavovat hype cycle nových technologií, například blockchainu, AI či metaverza. Tato křivka znázorňuje fáze životního cyklu trendů – od konceptu až po široké přijetí veřejností. Obvykle probíhá v pěti fázích: vzestup, vrchol, propad, vzestup k produktivitě, kdy už vznikají komerční nástroje, které zvládnou novou technologii adaptovat. A nakonec přichází fáze dospělosti – přínosy trendu už jsou prokázány a trend je také výrazně stabilnější, neboť už se objevuje druhá generace produktů a podpůrných nástrojů a služeb.
Podobné prediktivní modely můžou být atraktivním zdrojem budoucích trendů. Rozhodně by ale finální rozhodnutí, jakým směrem se firma bude ubírat a kam bude investovat, nemělo záviset jen na nich. Ne vždy se totiž model hype cycle trefí správně. A právě proto je lepší vnímat tuto křivku předpovědí spíše jako popisný než normativní jev a s informacemi zacházet opatrně a brát je jako inspiraci a podnět k zamyšlení.
Jak tedy mapovat trendy pro své podnikání? Vytvořte si vlastní a jedinečný hype cycle
1. Pracujte s daty. I s těmi vlastními
Monitorujte média, nejen ta sociální. Nastavte si například upozornění na hashtagy v agregátorech zpráv, abyste měli přehled, o čem se mluví – ať už pozitivně, či negativně. Nezapomínejte také provádět pravidelný audit vlastního obsahu na internetu. Zjistěte, jaká témata si získávají největší a nejmenší pozornost.
Využívat můžete také služeb Google Trends, webové stránky, která analyzuje popularitu nejčastějších dotazů ve vyhledávání na internetu. Ačkoliv řada dnešních analytických nástrojů zvládne udělat spoustu těžké práce, správná interpretace závisí spíš na vás. Informace sledujte pravidelně, abyste rozpoznali změny na trhu.
2. Naslouchejte. Svým zákazníkům i konkurenci
Nezapomínejte mluvit se svými zákazníky. Jednou věcí jsou informace o prodejích, kdy zjistíte, kterému druhu zboží či služby se nejvíc daří. Druhou věcí je motivace zákazníků – právě ta vám může pomoci předurčit trend. Blízko byste neměli mít jen ke svým klientům, ale i ke konkurenci. Udržujte si přehled, jak se daří podnikatelům ve vašem oboru. Je možné, že narazíte na firmu, která již identifikovala podobný trend. Nenechte se ale odradit – nemusíte být první, kdo si trendu všimne. Konkurence naopak potvrzuje vaše přesvědčení. Teď už jen musíte předčit své konkurenty lepší reakcí.
3. Nad informacemi přemýšlejte v širší perspektivě
Čím víc budete schopni prověřovat informace z datových domů a z vlastních interakcí své firmy, tím lépe budete schopni identifikovat vznikající trendy, které ovlivní vaše odvětví a vytvoří příležitosti pro vaše podnikání. Hledejte změny, anomálie, pozitivní i negativní trendy – obojí v sobě totiž skrývá potenciálně cenné příležitosti.
A jak se rozhodnout, zda trend přijmout, či nikoliv? Na to zkrátka neexistuje jasná odpověď. Například investice do nově vznikající technologie představuje vyšší riziko, že nikdy nedosáhne fáze zralosti. Včasné přijetí však může přinést významnou konkurenční výhodu. Vždy proto zvažte dopad trendu – ať už na zákazníky, své zaměstnance, nebo ostatní podniky a celkový trh.