Šetřete plynem, zní
z EU. Jak se se situací popasují české firmy?

8. srpna 2022

1 minuta

Jak se vyvíjí plynová krize? Kterou další oblast dopravy čeká snižování emisí? A co může ohrozit evropskou zelenou transformaci? Nejen to se dozvíte v novém vydání našeho Trendovníku. 

Česko může přežít plynovou krizi bez velké katastrofy, musí ale začít šetřit. Pokud nebude mimořádně tvrdá či dlouhá zima, stačilo by v případě zastavení ruských dodávek ušetřit 30 % české plynové spotřeby.

Těžba uhlí jede v Česku naplno. Společnost OKD prodlouží dolování minimálně do konce roku 2023, a firma navíc ještě usiluje o získání povolení pro těžbu na další období. A důvod? Enormní poptávka po uhlí. Útlum těžby tak odkládá i Sokolovská uhelná a ČEZ zase počítá s prodloužením provozu černouhelné elektrárny Dětmarovice.

Český automotive dohání meziroční ztráty. Ve druhém čtvrtletí se výroba tuzemských automobilek navýšila meziročně o 2 %. Za tímto nárůstem stojí lepší situace v dodavatelsko-odběratelských řetězcích, především na trhu s čipy. Produkce se však stále nevyrovnává stavu před pandemií, naopak oproti 2. čtvrtletí roku 2019 je celkový objem výroby nižší o 12 %.

Dvě pětiny českých firem nedokážou nahradit zemní plyn. V případě výpadku distribuce bude muset 34 % podniků urychleně najít náhradní zdroj nebo zastavit provoz. Jen 4 % firem, které se bez plynu neobejdou, mají odpovídající zásoby.

Rusko opustí Mezinárodní vesmírnou stanici, z projektu by mělo odejít po roce 2024. Podle Jurije Borisova, šéfa ruské vesmírné agentury Roskosmos, chce Ruská federace vybudovat vlastní orbitální stanici.

Česká firma Transcon Electronic Systems dokončila v senegalském městě Saint-Louis unikátní modulární letiště. Jeho jednotlivé části se vždy převezou na konkrétní místo a teprve tam se poskládají dohromady. Podle autorů je takové řešení oproti klasické výstavbě výrazně rychlejší a levnější.

Snižování emisí čeká už i nákladní lodě. Podle analytiků bude zatím nejsnadnějším řešením plavidla zkrátka zpomalit. Pokles rychlosti o jednu desetinu totiž znamená snížení spotřeby paliva až o 30 %. Existují ale i další možnosti, jak emise omezit, například využíváním alternativních paliv či různých forem hybridních pohonů.

Tuzemské e-shopy s potravinami vykazují ztráty. Finanční výsledky společnosti Košík.cz sice naznačují rychlý růst tržeb, ale také kumulovanou ztrátu šplhající až k miliardě. V podobné situaci je i Rohlík.cz, za jeho prodělkem stojí ale i investice do evropské expanze. Internetové obchody zažívají obecně zpomalení růstu. Podle dat společnosti Shoptet tuzemské e-shopy sice meziročně rostly, počet jejich objednávek se ale oproti minulému roku snížil o 16 %.

Evropskou zelenou transformaci může ohrozit nedostatek mědi. Elektromobily jí totiž potřebují 2,5krát více než vozy se spalovacím motorem. Obdobně „náročná na měď“ je i výroba energie z alternativních zdrojů. Do roku 2035 se má proto poptávka po tomto prvku téměř zdvojnásobit. A pokud nebudou k dispozici významné nové dodávky, zůstanou klimatické cíle nedosažitelné.

Proč Německo ruší dotace na elektromobily? A čím vystrašil svět humanoidní robot Ameca? Další podrobnosti a informace o posledních novinkách z Česka i zahraničí si můžete přečíst v Trendovníku, který je volně ke stažení zde.

Mohlo by vás dále zajímat

O směru ekonomiky rozhodne energetická situace. Na co se připravit?

Největším světovým producentem i konzumentem ropy zůstává USA

REPowerEU jako odpověď na nepříznivou energetickou situaci