PRVNÍ CHODSKÁ už přes 30 let dodává Čechům střechu nad hlavou

17. května 2022

3 minuty

Rodinná společnost PRVNÍ CHODSKÁ potvrzuje, že řemeslo lze dělat nadčasově a s přesahem. Síť specializovaných prodejen střešních materiálů má dnes 20 poboček po celé České republice a v její firemní filozofii hraje důležitou roli společenská odpovědnost i šetrnost k životnímu prostředí. Zaměstnanci firmy pravidelně darují krev a skrze nadační fond Schody do života pomáhají například dětským domovům či hendikepovaným dětem svých spolupracovníků. Pořádají se tu ale i netradiční teambuildingy, třeba turnaje ve cvrnkání kuliček. Působení PRVNÍ CHODSKÉ se však především už přes tři dekády točí okolo střešních krytin, vazníků či klempířské výroby. Jak se u nás vede řemeslu pokrývačství a čím se může firma v takto specifickém oboru odlišit od konkurence?

Jakmile vkročíte do centrály PRVNÍ CHODSKÉ v Domažlicích, je jasné, že tady nejde jen o práci. Rodina Zábranských, která firmu na začátku 90. let vybudovala, svůj obor dodnes vnímá jako vášeň a překračuje hranice klasického podnikání. V prostorách hlavní budovy totiž kromě prodejny a kanceláří vzniklo také Pokrývačské muzeum, které se řadí mezi evropské unikáty. „Tatínek často přichází s nadčasovými projekty. Některé exponáty jsme přivezli nebo dostali ze zahraničí,“ říká Tereza Zimčíková a ukazuje na plechovou střešní krytinu z roku 1926, unikátní sběratelský kousek. Dcera zakladatele PRVNÍ CHODSKÉ Vladimíra Zábranského se okolo firmy pohybuje od svých desíti let. Nejdřív pomáhala s tisknutím letáků, později vystřídala několik funkcí v centrále a přes personální a nákupní oddělení se vypracovala až na jednatelku. Společnost vede společně s výkonným ředitelem a svým bratrancem Zdeňkem Zábranským.

Dnes má PRVNÍ CHODSKÁ okolo 150 zaměstnanců ve 20 pobočkách napříč republikou, největší obrat má pak pobočka v Písku. Firma si však zakládá nejen na kvalitních službách, ale i netradičních teambuildingových aktivitách. Ve klenečské pobočce se například pravidelně koná turnaj ve cvrnkání kuliček, takzvaná kuličkiáda. 

Ze zákazníka přítelem

PRVNÍ CHODSKOU na začátku vedl Vladimír Zábranský se svým společníkem, každý z nich dohlížel na různé oblasti chodu firmy. „Společník měl na starost stavby a management development, zatímco můj tatínek, který firmu spoluzakládal s cílem zaopatřit rodinu, se staral o obchod,“ upřesňuje podnikatelka s tím, že k zásadní změně došlo na začátku minulé dekády. Od 1. ledna 2013 totiž PRVNÍ CHODSKOU vlastní pouze manželé Zábranští. „Tehdy jsme se pořádně semkli a začali o firmě víc uvažovat v rodinném měřítku. Na našem přístupu k hospodaření se ale nic zásadního nezměnilo, vždy jsme se snažili o co nejvyšší efektivitu,“ vzpomíná Tereza Zimčíková.

PRVNÍ CHODSKÁ se dlouhodobě řadí mezi tři největší dodavatele střešních materiálů v České republice. Vzhledem k tomu, že jde o obchodní firmu, nemůže od konkurence vybočit svými produkty – všichni totiž nabízejí stejný sortiment. Jakými cestami a přístupy se tedy může ve svém oboru odlišit? „Velmi si zakládáme na svých službách. Se zákazníky, dodavateli i zaměstnanci budujeme přátelský vztah. Zajímá nás osobní příběh či to, jaké období zrovna daná osoba prožívá, a na základě těchto informací se snažíme pomoct,“ upřesňuje jednatelka PRVNÍ CHODSKÉ. Osobní přístup považuje za zcela zásadní. „Naši dlouhodobí zákazníci se nám kolikrát svěřují i s osobními záležitostmi, někdy jsme pro ně takové vrby. Chceme s lidmi budovat úzké vazby a zajistit, aby se k nám vraceli rádi.“ Individuální přístup a upevňování profesních vztahů představuje důležitou součást firemní filozofie. „Velice si vážíme třeba našeho pana skladníka. V PRVNÍ CHODSKÉ pracuje už téměř 30 let,“ ukazuje Zimčíková směrem ke skladu pobočky v Klenčí pod Čerchovem a pokračuje: „Náš regionální vedoucí prodeje zase před zhruba 25 lety nastupoval jako skladník. Přes prodejce a asistenta obchodního ředitele došel až na pozici, kde má pod sebou vyšší desítky lidí.“

Střešní materiály nyní PRVNÍ CHODSKÁ dodává koncovým zákazníkům i realizačním firmám. Mezi hlavní klienty tak patří zejména klempíři, pokrývači a tesaři. „Řemeslníků ubývá, proto se chceme do budoucna více zaměřovat na koncové zákazníky. Před dvěma lety jsme tudíž spustili nový e-shop.“ Třebaže internetový obchod obecně nezní jako kdovíjak převratná inovace, v oboru specializovaném na střešní materiály nepatří e-commerce ze zřejmých důvodů mezi úplně obvyklé segmenty obchodování. „Stavební materiály jsou hodně nepraktické na dopravu. Jde o objemný a těžký artikl, který by vám kurýr v batohu až před dům asi nepřivezl,“ směje se Tereza Zimčíková.

PRVNÍ CHODSKÁ v číslech

  • 31 let existence
  • 20 poboček po České republice
  • Více než 150 zaměstnanců
  • Roční obrat 1 200 000 000 Kč

Potřeba pomáhat druhým

Vedení PRVNÍ CHODSKÉ si čím dál víc uvědomuje, že řemeslo skomírá a čím dál méně lidí se chce živit manuální prací. Popularizovat profesi u mladých lidí a absolventů se PRVNÍ CHODSKÁ snaží prostřednictvím různých aktivit, na nichž zároveň staví svou společenskou odpovědnost. Jedná se především o nadační fond Schody do života. „Dlouhodobě jsme podporovali děti z dětských domovů, které se rozhodly vyučit řemeslům tesařství, pokrývačství a klempířství. I přesto jsme však pomohli spíše jednotlivcům,“ zoufá si Tereza Zimčíková nad tím, že někteří chlapci bohužel často chodili za školu a z projektu nakonec museli být vyloučeni. Nadační fond Schody do života chtěl účastníkům rovněž představit hodnoty rodiny a ukázat, jak důležité je postarat se o své nejbližší. „Domlouvali jsme brigády u našich obchodních partnerů a některým klukům se jako mentor věnoval i můj tatínek. Snažil se je podporovat a jezdil například i na besídky do dětských domovů.“

Za Schody do života získala PRVNÍ CHODSKÁ mezinárodní cenu CSR Awards a další tuzemská ocenění. Během své více než třicetileté historie si na konto připsala například i titul Firma roku Plzeňského kraje a loni se podle nadnárodní společnosti Deloitte zařadila mezi takzvané Best Managed Companies v zemi. „Jde především o formu uznání. Máme ale opravdu specifickou skupinu zákazníků, která si na nic nehraje a podobným oceněním nepřisuzuje velkou váhu,“ usmívá se žena, která dnes vede PRVNÍ CHODSKOU. Její otec před lety s cílem pomáhat potřebným založil mimo jiné také iniciativu PRVNÍ CHODSKÁ KAPKA KRVE. „Kvůli nemoci, kterou kdysi prodělal, sám krev darovat nemůže. Mrzelo ho to, a tak se k dárcovství pokusil vyzvat naše kolegy. Každý z nich za darování krve dostane symbolicky jako dárek víno, zrovna teď shodou okolností jedno vezu,“ popisuje Zimčíková a poukazuje prstem přes okno na kufr svého auta. PRVNÍ CHODSKÁ ročně daruje okolo 10 až 15 litrů krve.

Jak může být velká firma šetrnější k životnímu prostředí?

Mezi témata, která především posledních několik let ve společnosti rezonují, patří udržitelnost a šetrnost k životnímu prostředí. Do podnikání PRVNÍ CHODSKÉ se vedle dnes už samozřejmého třídění odpadů tyto trendy promítají hned na několika úrovních. Firma například používá stále více aut na CNG, tedy s pohonem na stlačený zemní plyn. Do environmentálních aktivit se ale pouštějí sami zaměstnanci ve svém volném čase „Naše marketingová ředitelka vyzvala kolegy z Českých Budějovic, aby šli hromadně sbírat odpadky v okolí pobočky. Za pomoci svých rodinných příslušníků během jednoho dne nasbírali několik obrovských pytlů,“ líčí Tereza Zimčíková.

Když se střecha zelená

Důraz na ekologii, která úzce souvisí s architekturou, se podepisuje také na přístupu ke střechám a střešním materiálům. Nejvíce ji reflektuje fenomén takzvaných zelených střech, na které můžeme čím dál častěji narazit i v českých městech. „Snažíme se v tomto trendu prorazit, základ zelené střechy je podobný jako u té běžné. Kromě řemeslníků se na ní ale podílí také zahradník či zahradní architekt, aby výsledek vypadal hezky.“ K trendům v oboru se řadí mimo jiné i střešní okna na automatické otevírání nebo takzvané dešťovky, tedy nádrže na odvod dešťové vody, které se střechou úzce souvisejí. Popularitě se těší rovněž dřevomateriály, zažívající vzestup i v oblasti pokrývačství. Věnuje se jim sesterská firma PRVNÍ CHODSKÁ TESARIO se zaměřením na výrobu dřevěných konstrukcí. Vede ji Vladimír Zábranský a aktivní je zde i Lucie Zábranská, mladší sestra Terezy Zimčíkové, která se podílí také na marketingu rodinné firmy.

Řešení střech se napříč republikou odvíjí podle krajiny, kde se budova nachází. „V horských oblastech musíte mít kvůli sněhu plechovou krytinu namísto té betonové, která je dost těžká už sama o sobě. Vlastní specifikace mají nížiny a dům by měl vždy zapadat do rázu krajiny.“ Jednatelka PRVNÍ CHODSKÉ na sobě pozoruje jistou deformaci z povolání, na procházkách městem nebo dovolených totiž přirozeně hodnotí střechy okolních domů. „V poslední době to vnímám ještě silněji. Ale ne tolik jako tatínek, ten i při exotických cestách na Srí Lanku nebo Kubu ze srandy říkával, že jde koukat po střechách, a ne po holkách,“ uzavírá s úsměvem Tereza Zimčíková. 

Tereza Zimčíková, jednatelka společnosti PRVNÍ CHODSKÁ s.r.o.

Narodila se v Plzni a do svých 19 let žila v Domažlicích, a proto má k regionu, kde dodneška sídlí centrála PRVNÍ CHODSKÉ, osobní vztah. „Snažíme se podporovat místní podnikatele a stavět pevné vazby v Plzeňském kraji. Ačkoliv máme pobočky po celé republice, pořádali jsme kulturní akce hlavně v Domažlicích, abychom přispívali k jejich rozvoji,“ upřesňuje Tereza Zimčíková. Vystudovala Fakultu mezinárodních vztahů na VŠE v Praze a po studiích prošla v PRVNÍ CHODSKÉ několika pozicemi. Nyní zde působí jako jednatelka a má na starosti finance, personalistiku a controlling. Společně se svým bratrancem Zdeňkem Zábranským chce iniciovat další růst rodinné firmy. „Kdo neroste, ten se zmenšuje, a to my bychom neradi. Stále sledujeme, jestli se nenaskytne možnost rozšíření naší působnosti. Máme za sebou úspěšný rok a chceme takto pokračovat.“ Se svými dvěma dětmi v zimě ráda jezdí na hory, před lyžemi dává přednost snowboardu.

„PRVNÍ CHODSKÁ několikrát bodovala jako firma Plzeňského kraje a v současné době má dvacet poboček po celé republice. Se společností jsme spojeni už od roku 2013. Naše spolupráce probíhala od začátku hlavně v oblasti financování a postupně se rozšiřovala na celou skupinu. Financujeme investice a vozový park a spolupracujeme v oblasti dotací. Stali jsme se hlavní bankou klienta. Naše setkání se vždy nesou v přátelském duchu, komunikace je otevřená, založená na vzájemném respektu a důvěře. Tak, jak vše začalo před lety s panem Zábranským, nyní pokračuje s jeho dcerou Terezou Zimčíkovou, která se stala jednatelkou a finanční ředitelkou společnosti. Firma je i po více než třiceti letech fungování stále velmi dynamická a inovativní.“

Mohlo by vás dále zajímat

Nábytek postavený na datech. ALFA 3 ukazuje sílu robotizace

Dojení 2.0
DS Agro postavilo robotický kravín

Zachránil tradici českých pálenek. Pavel Dvořáček už 23 let vede značku RUDOLF JELÍNEK