Pekárenství včera, dnes a zítra. Jak ho změnila pandemie?

23. února 2022

2 minuty

hodiny
Češi omezují konzumaci masa

Jakmile se pekárenské a cukrářské firmy po roce 2013 otřepaly z krize, začaly jejich tržby růst. Meziročně se zvyšovaly o 4 %, a v roce 2019 dokonce o 9,8 %. Zaměstnanost ale naopak klesá. Co dalšího se v posledních letech v pekárenství změnilo? A jak se na něm podepsala pandemie?

Obavy o bezpečnost nebaleného pečiva zvýšily používání jednorázových rukavic a mikrotenových sáčků. Pekárnám tak vzrostly náklady na obalové materiály. Ve druhé polovině roku 2021 se navíc začaly objevovat ještě další problémy spojené s koronavirovou krizí. Přerušení některých dodavatelských řetězců mění ceny komponentů a energií. Pekárenství sice netrápí nedostatek polovodičů a hliníku jako jiná odvětví, ale vyšší náklady na energie či dopravu se do konečné ceny výrobků budou muset promítnout. Hovoří se řádově i o nižších desítkách procent.

Pekárenství v Česku

Pekárenský trh je v Česku velmi rozmanitý. Najdeme zde jak průmyslové velkovýrobny, které zásobují hlavně supermarkety a hypermarkety, tak malé a střední pekárny, které se naopak zaměřují na menší odběratele. Spadají sem i výrobci zmraženého pečiva, pekárenských směsí, cukráři a průmyslové mlýny. Ač tržby v pekárenském odvětví v posledních letech rostou, zaměstnanců naopak ubývá. Přitom pekárenství je v porovnání s dalšími oblastmi potravinářské výroby nejnáročnější na zaměstnanost – pracovní dobou i rozmanitými technologiemi, které firmy využívají. Na druhou stranu se většinou jedná o pozice, na které není potřeba příliš vysoká kvalifikace – a to také odpovídá výši průměrné mzdy, která je hluboko pod mediánem i průměrem nejen zpracovatelského průmyslu, ale i celého hospodářství Česka.

Graf: Pekárenství ČR

Poznámka: Jedná se o poslední dostupná data. Pravděpodobně z důvodu koronavirové krize dochází ke zpoždění v publikování některých statistik včetně tržeb.

Nároky zvyšují ceny produktů. Chleba ale i tak patří k nejlevnějším v Evropě

Po roce 2013 byla spotřebitelská cena pekárenských výrobků poměrně stabilní. Růst začala v roce 2017 jako odpověď na zvyšující se míru inflace. Ceny začala měnit také pandemie. V září 2020 zaplatili zákazníci za kilogram konzumního kmínového chleba 27 korun, což byla největší průměrná cena v historii. Následoval mírný pokles, aby pak částka opět vzrostla, a to v listopadu 2021 na 26,89 koruny. I přesto patří cena prodaného čerstvého chleba v České republice k nejnižším v celé Evropské unii.

Podobně roste i cena pšeničného bílého pečiva, ale ještě nepřesáhla strop z roku 2008. Částku ovlivňuje i zvyšující se cena mouky – pšeničná varianta byla v listopadu 2021 dokonce nejdražší – 14,36 koruny za kilogram. 

Graf: Jak se měnila cena pekárenských výrobků?
Graf: Kolik stojí kilogram čerstvého chleba ve vybraných státech EU

Češi jsou ve výběru pečiva stále konzervativní. I když postupně přichází na chuť celozrnným výrobkům i nákupům on-line

Mezi nejprodávanější produkty stále patří klasický pšeničnožitný konzumní chléb, jeho pomoučněná varianta Šumava a obyčejný tukový rohlík. Zákazníci mají i nadále rádi různé druhy housek, raženek, baget či vek, i když postupně začínají čím dál více nakupovat celozrnné a vícezrnné výrobky.

V posledních letech dochází obecně ke změnách v sortimentu, když klasický pšeničný chléb pomalu nahrazují výrobky z jiných druhů mouky, ale i jiné potraviny celkově. To už se děje více let, změny ale ovlivnila i pandemie, během které řada lidí změnila své stravovací návyky a začala jíst zdravěji. V případě mlýnských a pekárenských výrobků tak v roce 2020 došlo meziročně k poklesu spotřeby v přepočtu na osobu o více než tři kilogramy na 103,5 kg. Kupovalo se jak méně chleba, tak i méně pšeničného a trvanlivého pečiva. 

Graf: Jak se vyvíjela spotřeba pekárenských výrobků

Kromě preferencí ve výběru potravin ovlivnila pandemie i způsob nakupování. Restrikce a menší počet zaměstnanců dojíždějících denně do práce nahrávaly lepšímu odbytu regionálních pekáren, i když ve finále vedou v prodeji chleba zhruba ze dvou třetin supermarkety. Objevil se i další trend – nákup pečiva on-line. Zákazníci se velmi rychle naučili využívat různé rozvážkové služby a nákupy rychloobrátkového zboží on-line zaznamenávají výrazný růst. Navíc je potenciál trhu obrovský – zájem o tyto služby roste v desítkách procent ročně.

Zajímají vás bližší podrobnosti k uvedeným zprávám? Stáhněte si kompletní analýzu České spořitelny.

Mohlo by vás dále zajímat