Pekárenství včera, dnes a zítra. Jak ho změnila pandemie?

23. února 2022

2 minuty

hodiny

Jakmile se pekárenské a cukrářské firmy po roce 2013 otřepaly z krize, začaly jejich tržby růst. Meziročně se zvyšovaly o 4 %, a v roce 2019 dokonce o 9,8 %. Zaměstnanost ale naopak klesá. Co dalšího se v posledních letech v pekárenství změnilo? A jak se na něm podepsala pandemie?

Obavy o bezpečnost nebaleného pečiva zvýšily používání jednorázových rukavic a mikrotenových sáčků. Pekárnám tak vzrostly náklady na obalové materiály. Ve druhé polovině roku 2021 se navíc začaly objevovat ještě další problémy spojené s koronavirovou krizí. Přerušení některých dodavatelských řetězců mění ceny komponentů a energií. Pekárenství sice netrápí nedostatek polovodičů a hliníku jako jiná odvětví, ale vyšší náklady na energie či dopravu se do konečné ceny výrobků budou muset promítnout. Hovoří se řádově i o nižších desítkách procent.

Pekárenství v Česku

Pekárenský trh je v Česku velmi rozmanitý. Najdeme zde jak průmyslové velkovýrobny, které zásobují hlavně supermarkety a hypermarkety, tak malé a střední pekárny, které se naopak zaměřují na menší odběratele. Spadají sem i výrobci zmraženého pečiva, pekárenských směsí, cukráři a průmyslové mlýny. Ač tržby v pekárenském odvětví v posledních letech rostou, zaměstnanců naopak ubývá. Přitom pekárenství je v porovnání s dalšími oblastmi potravinářské výroby nejnáročnější na zaměstnanost – pracovní dobou i rozmanitými technologiemi, které firmy využívají. Na druhou stranu se většinou jedná o pozice, na které není potřeba příliš vysoká kvalifikace – a to také odpovídá výši průměrné mzdy, která je hluboko pod mediánem i průměrem nejen zpracovatelského průmyslu, ale i celého hospodářství Česka.

Poznámka: Jedná se o poslední dostupná data. Pravděpodobně z důvodu koronavirové krize dochází ke zpoždění v publikování některých statistik včetně tržeb.

Nároky zvyšují ceny produktů. Chleba ale i tak patří k nejlevnějším v Evropě

Po roce 2013 byla spotřebitelská cena pekárenských výrobků poměrně stabilní. Růst začala v roce 2017 jako odpověď na zvyšující se míru inflace. Ceny začala měnit také pandemie. V září 2020 zaplatili zákazníci za kilogram konzumního kmínového chleba 27 korun, což byla největší průměrná cena v historii. Následoval mírný pokles, aby pak částka opět vzrostla, a to v listopadu 2021 na 26,89 koruny. I přesto patří cena prodaného čerstvého chleba v České republice k nejnižším v celé Evropské unii.

Podobně roste i cena pšeničného bílého pečiva, ale ještě nepřesáhla strop z roku 2008. Částku ovlivňuje i zvyšující se cena mouky – pšeničná varianta byla v listopadu 2021 dokonce nejdražší – 14,36 koruny za kilogram. 

Češi jsou ve výběru pečiva stále konzervativní. I když postupně přichází na chuť celozrnným výrobkům i nákupům on-line

Mezi nejprodávanější produkty stále patří klasický pšeničnožitný konzumní chléb, jeho pomoučněná varianta Šumava a obyčejný tukový rohlík. Zákazníci mají i nadále rádi různé druhy housek, raženek, baget či vek, i když postupně začínají čím dál více nakupovat celozrnné a vícezrnné výrobky.

V posledních letech dochází obecně ke změnách v sortimentu, když klasický pšeničný chléb pomalu nahrazují výrobky z jiných druhů mouky, ale i jiné potraviny celkově. To už se děje více let, změny ale ovlivnila i pandemie, během které řada lidí změnila své stravovací návyky a začala jíst zdravěji. V případě mlýnských a pekárenských výrobků tak v roce 2020 došlo meziročně k poklesu spotřeby v přepočtu na osobu o více než tři kilogramy na 103,5 kg. Kupovalo se jak méně chleba, tak i méně pšeničného a trvanlivého pečiva. 

Kromě preferencí ve výběru potravin ovlivnila pandemie i způsob nakupování. Restrikce a menší počet zaměstnanců dojíždějících denně do práce nahrávaly lepšímu odbytu regionálních pekáren, i když ve finále vedou v prodeji chleba zhruba ze dvou třetin supermarkety. Objevil se i další trend – nákup pečiva on-line. Zákazníci se velmi rychle naučili využívat různé rozvážkové služby a nákupy rychloobrátkového zboží on-line zaznamenávají výrazný růst. Navíc je potenciál trhu obrovský – zájem o tyto služby roste v desítkách procent ročně.

Zajímají vás bližší podrobnosti k uvedeným zprávám? Stáhněte si kompletní analýzu České spořitelny.

Mohlo by vás dále zajímat

Cestovní ruch po covidu. Jaký dopad měla pandemie na turismus?

ČNB bude muset dále zvyšovat sazby kvůli měnové politice Evropské centrální banky

Program Evropské komise. Co se bude řešit za předsednictví ČR?