Jak stoupá a padá automobilový průmysl v Česku i ve světě?

12. července 2022

2 minuty

hodiny

Automobilový průmysl patří k nejvýznamnějším odvětvím v Česku. Nejenže se řadíme mezi země, které v Evropě vyrábějí nejvíc osobních vozů, ale v přepočtu na obyvatele jsme dokonce druzí na světě. Jak situaci změnila pandemie? A jaké změny přináší elektromobilita?

Až do roku 2017 objem celosvětové produkce motorových vozidel rostl. Jenže poslední dva roky výrobu i prodej výrazně zasáhla pandemie koronaviru. Většina automobilek zastavila provoz a uzavřela prodejny. Došlo tak k meziročnímu propadu o 16 % na celém světě a o 23 % v Evropské unii. Na Evropu připadá zhruba čtvrtina celkové výroby osobních vozů, lídrem je ale Asie, náleží jí více než polovina světové produkce. A i pro ni byly následky pandemie zásadní.

Nejvíc vozidel se vyrábí v Číně. Jakožto největší světový producent motorových vozidel zaznamenala ale v dlouhodobém horizontu první meziroční pokles produkce už v roce 2018. Na vině byla především tamní politická situace, zpomalení ekonomiky a v závěru roku 2019 pak začínající pandemie koronaviru. Tamní meziroční pokles ve výrobě motorových vozidel činil v roce 2020 kolem 2 %, v případě osobních automobilů 6,5 %, což je ale ve srovnání s celosvětovým průměrem poměrně málo. Prodej některých typů vozů v Číně dokonce rostl, například modelů SUV o 0,7 %. V roce 2020 se růstu dočkal také trh s elektromobily, jejich výroba se zvýšila o 7,5 % a prodej téměř o 11 %. Ač ale drží Čína ve výrobě vozů prvenství, její obchodní bilance se pohybuje v záporném saldu. Dovoz vozů tak převažuje nad vývozem, podobně jako v USA, Spojeném království nebo Francii. 

I Česko dosahuje předních příček. Jak v EU, tak celosvětově

Čína sice vyrobí nejvíc osobních vozů na světě, v přepočtu na obyvatele je ale číslem jedna Slovensko a za ním hned Česko. S roční výrobou motorových vozidel okolo 1,4 milionu se před pandemií zařadilo mezi světové velmoci z hlediska intenzity výroby. Ale ani nám se nevyhnul propad způsobený koronavirovou krizí. Výroba ve všech tuzemských závodech byla na měsíc přerušena a došlo k uzavření prodejních míst a komplikacím s dodávkami komponentů. V roce 2020 tak v Česku výroba motorových vozidel poklesla o 19 %.

Pokles výroby v roce 2020 se samozřejmě projevil i na tržbách. V období 2005–2019 rostly v průměru až dvojnásobně oproti celému zpracovatelskému průmyslu. Oblast automotive se totiž v Česku rozvíjela rychleji, než by odpovídalo jen cyklickému vývoji světové i evropské ekonomiky. V letech 2018–2019 ovšem zdejší výroba začala narážet na strop kapacit – výrobních i lidských. Následující rok přišel propad tržeb o téměř 10 %. O desetinu se snížila i hodnota exportu českého automobilového průmyslu, kam spadá jak vývoz motorových vozidel, tak i dílů a příslušenství. Tato oblast automobilového průmyslu je velmi významná, na vývozu celého sektoru se v roce 2019 podílela 40 %. Krize se na ní podepsala 14% poklesem.

Jak se Česko dostalo mezi přední země v automobilového průmyslu?

Tuzemská výroba vozů začala výrazně stoupat v roce 2005, a to díky zahájení výroby TMMCZ (Toyota Motor Manufacturing Czech Republic, dříve TPCA) v Kolíně. O tři roky později se spustila sériová výroba v závodě Hyundai Motor Manufacturing Czech v Nošovicích a ŠKODA AUTO zase začala rozšiřovat svou činnost v závodech v Mladé Boleslavi a Kvasinách. Obecně se výroba vozidel v období 2005–2019 více než zdvojnásobila. Český automobilový průmysl ani tolik nezasáhla krize v letech 2008–2009. Naopak došlo k růstu produkce – hodně mu pomohl rozvoj výroby Hyundai a stabilní poptávka po vozech z TPCA, což předčilo i pokles společnosti ŠKODA AUTO. Česká republika se tak dokonce v roce 2019 zařadila na čtvrté místo ve výrobě osobních vozidel v Evropské unii, předstihla například jak Velkou Británii, kde naopak došlo k výraznému propadu zapříčiněnému brexitem, tak i Francii. Ta začala ztrácet svou pozici ve světě automotive už v roce 2008. Při srovnání výroby osobních automobilů v předcovidovém roce (2019) s předkrizovým rokem (2007) byla Francie zhruba na dvou třetinách výroby.

Jak automobilový průmysl mění elektromobilita?

Od roku 2018 v Česku významně rostou investice automobilových podniků – kvůli narůstající digitalizaci vozů i výroby, ale i kvůli přípravě na produkci aut s elektrickým pohonem. Když se však podíváme na přehled nově registrovaných vozidel v Česku, stále dominují ta, která jezdí na benzín či naftu. Elektromobily tvořily jen 1,6 % nově registrovaných vozidel, plug-in hybridy pouhé 1 %.

Situace se však tolik neliší od průměru Evropské unie. Téměř polovina prodaných nových osobních automobilů je poháněna benzínem a 42 % zase dieselem. Elektrovozy a plug-in hybridy stále zůstávají v minoritě, evropský průměr zvedají jen skandinávské země nebo státy Beneluxu. Každopádně už teď je zřejmé, že tato čísla se budou v následujících letech výrazně měnit. Poslanci Evropského parlamentu totiž schválili návrh, který by měl od roku 2035 zakázat prodej nových osobních aut se spalovacími motory. Zmíněné rostoucí investice automobilových podniků jsou tedy pochopitelné.

Jak se vyvíjí elektromobilita v jednotlivých zemích? A jak se na klíčové cíle udržitelného rozvoje dívají lídři automobilového průmyslu? Přečtěte si kompletní analýzu České spořitelny a společnosti ŠKODA AUTO.

Mohlo by vás dále zajímat

Fit for 55. Jak chce Evropská unie snížit emise o 55 procent?

Zisky automobilek loni stouply. I navzdory čipové krizi

Doba elektromobility. Na jaké výzvy se musíme připravit?