Digitalizace stojí víc na lidech než na technologiích. Proč?
6. září 2022
2 minuty
Mít k dispozici ty nejlepší nástroje? Pokud chcete digitalizaci zvládnout opravdu bravurně, nestačí to. Musíte rovněž změnit svůj přístup a myšlení – jen tak dokážete naplno využít možnosti technologií. Jak tedy úspěšně zvládnout digitální transformaci a rychle se adaptovat na změny?
Automatizace procesů, snadnější práce s daty a úspora nákladů. Digitalizace firmám usnadňuje podnikání a pomáhá poskytovat lepší služby zákazníkům. Nezáleží ani na tom, o jak velkou společnost se jedná či v jakém oboru se pohybuje. V každé firmě najdeme činnosti, které lze dělat šikovněji. Jenže i ty nejlepší inovace jsou irelevantní, pokud s nimi nedovedeme vhodně zacházet. Podle technologické společnosti Accenture nedokáže až 87 % společností využívat naplno technologie, do kterých již investovaly. Pokud tedy plánujete vkládat prostředky do technologií, nezapomeňte v první řadě investovat také do lidí.
1. Vedle externích konzultantů se spoléhejte především na in-house týmy
Když firmy usilují o transformaci, ať už v oblasti digitalizace, či kdekoli jinde, často se obrátí na externí konzultanty. Najmout si vhodného odborníka není nic špatného. Firmy by ale neměly zapomínat ani na „insidery“ – zaměstnance, kteří mají důvěrné znalosti o tom, co v každodenním provozu funguje a co už ne. Ač můžou mít externí odborníci sebelepší znalosti, váš tým přece zná prostředí vaší firmy mnohem lépe. Zavedení nových technologií totiž může často ztroskotat právě na opomenutí důležitých poznatků, o kterých nemůže vědět nikdo jiný než vaši kmenoví zaměstnanci. Berte proto v potaz i jejich postřehy a názory – třeba na to, jak můžou zavedené změny ovlivnit vaše klíčové produkty a zákazníky.
2. Ukažte lidem příležitosti, které digitalizací získají
Digitalizace ve firmě je velká změna. A právě strach ze změn může úspěšné transformaci bránit. Proto byste měli svému týmu jasně a srozumitelně vysvětlit, jak přesně mu digitalizace usnadní úkoly. Lidé můžou mít také strach, že by transformace mohla ohrozit jejich pracovní místa, což může vést k tomu, že se začnou novotám bránit. Proto je velmi důležité, abyste tyto obavy dokázali rozpoznat a zdůraznili, že digitalizace je pro tým naopak příležitost posunout své odborné znalosti a rozvíjet se.
Jak povzbudit skeptické členy týmu? Pomozte jim objevit jejich jedinečný přínos a cestu, jak v procesu digitalizace využít jejich silných stránek. Tak získají lepší představu o tom, jak transformace ovlivní firmu a jak z ní můžou ve své profesi těžit i oni samotní.
3. Posilujte měkké dovednosti v týmu. A to nejen u vedoucích pozic
Podobně jako úspěch digitální transformace závisí spíše na lidech než samotných technologiích, klíčové dovednosti jsou spíš ty měkké než tvrdé. Ano, pracovní trh překypuje zájmem o analytiky kyberbezpečnosti, softwarové inženýry či datové vědce. Pokud ale chcete svou firmu víc orientovat na práci s daty a digitální technologie, měli byste hlavně dlouhodobě rozvíjet zvídavost a flexibilitu u svého týmu. Nikdo nemůže s jistotou říct, které tvrdé dovednosti budou v budoucnu klíčové. Proto je lepší se na tuto situaci připravit tak, že vybudujete tým, který se rád učí a vzdělává. Technická způsobilost je dočasná, intelektuální zvědavost trvá mnohem déle – u některých lidí i po celý život.
A hlavně: Nezaměřujte se pouze na ty členy týmu, kteří se pohybují na vedoucích pozicích, ale na všechny. Klíčem k úspěšné digitalizaci je zkrátka rozvoj a vzdělávání kompetentních lidí na všech úrovních.
Change management. Cesta, jak řídit změny
Firmy se musí neustále vyvíjet a přizpůsobovat řadě výzev – ať už se týkají technologií, konkurence, či změny v zákonech nebo trendech v oboru. Pokud se firmy nezvládnou úspěšně adaptovat, můžou začít stagnovat. Jak ale postupovat v řízení změn? Které nástroje zvolit, aby byla transformace opravdu efektivní? A jak změnám přizpůsobit procesy uvnitř firmy? Přesně tím se zabývá takzvaný change management, aplikace souboru dovedností, schopností, metod, procesů, nástrojů a technik, jak transformace úspěšně dosáhnout.