Chcete mít firemní finance pod kontrolou? Naučte se řídit cash flow

3. října 2022

3 minuty

hodiny

Vaše firma roste a generuje zisk? To je určitě skvělá zpráva. Zisk samotný ale ještě nevypovídá vše o stabilitě firmy. Zda je váš byznys úspěšný, vám kromě zisku ukáže také průběh firemního cash flow neboli pohyb peněžních prostředků. Proč? A jak cash flow plánovat, aby se vašemu podnikání dařilo? 

Co vlastně znamená cash flow? Jedná se v podstatě o bilanci příjmů a výdajů, kdy jejich konečný rozdíl představuje objem peněžních prostředků, které má firma v daný moment k dispozici. Jejich finální stav se pak odráží v bilanci firmy. Výkaz zisku a ztrát vám sice odhalí celkové výnosy a náklady, jenže ne každý výnos znamená v reálném čase také příjem. Právě proto se vyplatí mít přehled i o cash flow. Ač mají povinnost vykazovat ve svém účetnictví cash flow pouze střední a velké podniky, jeho sledování může být užitečné pro všechny.

Pamatujte si, náklady a výnosy nejsou totéž co příjmy a výdaje

Zisk je rozdíl mezi náklady a výnosy. Cash flow je naopak rozdílem mezi peněžními příjmy a výdaji. Výnosy totiž neznamenají okamžité inkasování peněz, podobně jako výdaje nepředstavují veškeré množství nákladů.

Proč sledovat cash flow?

  • Cash flow často zajímá potenciální investory nebo banky při žádostech o podnikatelský úvěr.
  • Vaše firma musí mít dostatek prostředků, aby dokázala včas zaplatit své závazky a zajistila tak svůj provoz.
  • I když jste v zisku, ale vaše cash flow není stabilní, platební neschopnost vám může v budoucnu způsobit řadu nepříjemností. A především brání růstu vaší firmy.

Jak se orientovat v cash flow? Analyzujte peněžní toky ve třech oblastech svého byznysu

Existují dva způsoby, jak cash flow sledovat. Můžete například sledovat tok peněžních prostředků a peněžních ekvivalentů v průběhu účetního období, kdy je každý peněžní tok přiřazen do určitého řádu cash flow. V praxi se ale tento postup moc často nevyužívá. Vyžaduje totiž pečlivé sledování každého účetního případu a ideálně vhodný účetní software.

Nejrozšířenější metodou výpočtu cash flow je spíše analýza peněžních toků ve třech oblastech podnikání – v provozních, investičních a finančních činnostech. Tyto oblasti pak sečtete, abyste získali celkové cash flow. Vycházejte při tom z účetní rozvahy i výsledovky.

Provozní cash flow

Jedná se o finanční toky spojené s provozem firmy. Výpočet provozního cash flow zahrnuje čistý zisk a změny aktiv dle dopadu na hotovost podniku. A která aktiva provozní cash flow ovlivňují? Například pohledávky u odběratelů, dluhy u dodavatelů či stav zásob.

Investiční cash flow

Investičním cash flow se rozumí investiční výdaje, například nákupy strojů, budov, pozemků či patentů. Jedná se o výdaje i příjmy způsobené nákupem a prodejem dlouhodobých aktiv. Investiční cash flow je téměř vždy záporné. Nadbytek peněz, které firma vydělá běžnou činností, tedy provozním cash flow, totiž vždy investuje do svého rozvoje – třeba do nákupu nových strojů.

Finanční cash flow

Jedná se o příjmy a výdaje spojené se získáváním nebo vracením zdrojů pro podnikání. Spadají sem bankovní úvěry a jejich splácení, emise dluhopisů a akcií, splácení dluhopisů či výplaty dividend. Finanční cash flow může být jak kladné, tak i záporné. Záleží na tom, zda si firma spíše zrovna půjčuje na svůj rozvoj, nebo daný úvěr splácí. 

Co hlídat při řízení cash flow?

Plán A i plán B

Své cash flow plánujte. A to rozhodně víc než na měsíc dopředu. Řiďte se splatností faktur, výplatním dnem a termínem plateb nájemného, úvěrů a dalších výdajů. Vždy počítejte se všemi možnostmi, jak se může váš byznys vyvíjet, i s těmi nejčernějšími scénáři. Co když nebudete mít tolik zakázek nebo se vám opozdí dodávka materiálu? Pro tyto situace naplánujte úhradu pouze nezbytných výdajů.

Splatnost pohledávek

I když máte zakázek nad hlavu, důležité je především to, aby vám za vaše služby a zboží zákazníci včas zaplatili. Právě pozdě proplacené faktury můžou velmi negativně ovlivnit vaše cash flow. Obzvlášť pokud splatnost pohledávek je mnohem delší než splatnost vašich závazků. V první řadě si důkladně prověřte, komu vlastně fakturu vystavujete. Jestliže má daná společnost sama problémy se svým obratem, může je mít i se splácením. Informace o finanční situaci svých odběratelů můžete dohledat například na stránkách justice.cz či v insolvenčním rejstříku. Rozhodně se také nebojte nastavit si určitá pravidla – například penále pro pozdní platby. A co třeba zkusit zavést placení předem nebo trvat na úhradě minimální zálohy? Ideálně takové, která pokryje alespoň základní výdaje, jež jste do zakázky investovali.

Sklad a zásoby

Cash flow výrazně ovlivňuje stav vašeho skladu. Levný nákup zásob při větším objemu zní sice lákavě, pokud ale takové množství neodpovídá spotřebě, nevyplatí se vám. Velké skladové zásoby totiž ve firmě představují vysokou vázanost finančních prostředků právě v dané položce oběžného majetku. Logicky pak firmě chybí odpovídající část peněžních prostředků jakožto majetku s nejvyšší likviditou. Proveďte proto analýzu svého skladu a spočítejte si, které zboží objednávat ve větším množství a které pouze jednorázově. Třeba zjistíte, že pro vás bude nakonec výhodnější pořizovat méně zboží, ale naopak častěji.

Závazky

Stabilní firma by měla zvládnout uhradit své závazky v době jejich splatnosti. Někdy však podnikatelé dělají zase přesný opak – závazky platí předčasně. Ideální je právě situace, když zvládnete své provozní náklady pokrýt příjmy z tržeb. Jak toho dosáhnout? Délka splatnosti závazků by měla být taková, abyste za tu dobu zvládli získat peníze z prodeje a zafinancovat provoz firmy. Preventivně si proto nastavte delší lhůtu dodání.

Rezerva

Snažte se opravdu efektivně využívat všechny zdroje, které máte jako firma k dispozici. Existuje celá řada na první pohled menších výdajů. Jenže když se jich nastřádá víc, můžou ve výsledku představovat celkem významný podíl na celkových výdajích. Zamyslete se proto, zda by se je nevyplatilo zrevidovat. Můžete si tak vytvořit rezervu, která vaši firmu podrží v případě neočekávaných výpadků příjmu. Co když ale i tak dochází k náhlým nedostatkům peněz? Další cestu, jak si může firma zajistit finanční rezervu, představují provozní úvěry. Nejčastější volbou je revolvingový úvěr a takzvaný kontokorent. Poskytuje je dnes téměř každá banka, a vy tak budete mít kam sáhnout, když se třeba vaši odběratelé opozdí s placením.

Chcete se poradit? Zanechte nám na sebe kontakt, co nejdříve se vám ozveme. Kontaktovat nás můžete také na klientské lince pro podnikatele 956 777 778.

Telefonicky

Zanechte nám na sebe kontakt,
co nejdříve se vám ozveme

Online

Zanechte zprávu
bankovnímu poradci

Mohlo by vás dále zajímat

Sestavujete podnikatelský plán? Dejte pozor na tyto chyby

V čem nejčastěji chybují začínající podnikatelé?

Začínáte podnikat. Jak vám pomůže banka?